Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. plagu

    plagu Gearhead

    LVK (liikennevakuutuskeskus) on kyllä mun mielestä huomattavasti uskottavampi lähde kuin joku forumin hupiukko.

    Ja kellä täälä puurot ja vellit on sekaisin kun ei erota liikennevakuutusta auton rekisteröinnistä.

    Ja kun esim varikkoaluellee pääsee porukkaa konkoilemaan = pakollinen vakuutus, ellei niitä dragstereita ja muita pöristimiä sitten työnnetä sinne lähtöviivalle.
     
  2. temppi

    temppi 3rd gear

    Juu osaan kyllä lukea. Kai..

    Kirjoitit että:
    "jos sotkee tieliikennekäyttöön rekisteröidyn auton täysveriseen kilpailukalustoon, mitä ei koskaan saa rekisteröityä Suomessa yleisen tieliikenteen sekaan. Silloin siihen ei myöskään tarvitse tieliikennevakuutusta, mikä kattaa vastapuolen vahingot"​

    Ymmärrän tuon että olet sitä mieltä että kilpailukalusto, mitä ei saa rekisteröiityä liikenteeseen, siihen ei tarvi ottaa liikennevakuutusta. Ja se on väärä tieto. Jos tuo crosskart-vertaus ahdistaa, niin esim tuolta kohta 2.1.4 https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/rata-sm_sarjasa_a_nno_t2019-1.pdf

    Edit: en siis väitä että jokainen kilpuri (vaikka nitroputki) pitää liikennevakuuttaa (en tiedä pitääkö), vaan takerruin siihen että annoit ymmärtää ettei mitään suljetulla alueella/radalla ajettavaa kilpuria tarvi liikennevakuuttaa, koska niitä ei saa liikennekäyttöön.
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Joni Hyvä,
    Mun taasen on Jussin kanssa oltava samaa mieltä, varauksin.
    Kuten hyvin tiedät itsellä on tuo läheinen ihminen poistunut omasta typeryydestään ja tuli murhatuksi. Tekijä saatiin istumaan elinkautista jollaista ei puoliteta mutta silti uhri oli tyhmä asettaessaan itsensä vaaraan josta usea varoitti. Sen tajuaa nykyään jo uhrin lapsetkin ja tekijällä jälkeläinen joka ei tänä päivänäkään koe isäänsä murhaajaksi...näin päin vittua tämä maailma on nykyään.
    Samaa voi sanoa kuskeista joka tempoo lingalongeilla ja kaarettomalla pelillä 300 nopeuksia jotka jäisi tekemättä autobahnoillakin koska sen alusta ei antaisi siihen mahdollisuutta. Eli ollaan panostettu Vain konehuoneeseen (raha/aikapula?) vaikka omaisiakin on eli sitä vastuuta peräänkuulutan mm.vanhempana. Toisaalta voihan ja pitääkin tässä myös huomioida tilaisuuden järjestäjien vastuuta mm turvavarusteiden ja rengastusten osalta. Tämä on ihan rinnastettavissa kaikkiin muihin vastaaviin pölöilyihin kuten Poker Runit vs oikeat offshore kisat joissa kuollut populaa kuin heinää muualla kuin Suomessa, ja sitä täällä odotellessa. Toki en kiellä ettei tossa olisi surkeilla renkailla siviilivessoilla kengitetty itsekkin ja on tapahtunutkin ihan hiljankin ja torua on läheiseltä tullut joka ei halua jäädä avoleskeksi... Terveisin 163hv kaarellinen vakiovessa itsellä...ja turbobusa prokkis lentokentille aiottuna among other things.
     
    Muokattu: 20.8.2019
    sdfsd, Vallu 426, big t ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kiitos nimityksestä...en kyllä taida kovin "huvittava" olla kuivine faktoineni.
    Lainaukseni oli suomen laista ja tarkemmin sanottuna liikennevakuutuslaista.

    Ja en mä sille voi mitään, jos siellä laissa sanotaan rekisteröinnistä näin
    "Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:


    6) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;"

    Ja koska sun mielestä on puurot ja vellit sekaisin, niin väännetään rautalangasta. Ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä (kilpa-auto), eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä (suljettu rata-alue) ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta.

    Varikko tai millekään muulle kilpailualueelle ei pääse kukaan satunnainen marjanpoimija konkoilemaan, koska kilpailualueet on aidattu ja kulkureitillä on lipunmyynti tai muu valvonta, ja jos on luvan saanut tai lipun ostanut, niin silloin voi "avoimella" varikolla kulkea, eikä siellä tarvita liikennevakuutuksia, vaan yleisö/ muut luvalliset alueella kulkijat ovat tapahtuman järjestäjän vastuuvakuutuksen suojaamia.

    Tämä siis on laissa, eikä mikään hupiukon keksimä juttu.
     
    Nikuzai, miguelo, Custom_Rod ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nyt varmaan sotket meikäläisen johonkin muuhun, Joni-nimellä en ole koskaan kulkenut enkä nyt kyllä heti osaa yhdistää sinua keneenkään tuntemaani ihmiseen... Tällaisia huippunopeustapahtumia tuntematta yllätyin kovasti ettei LPR:ssä ollut edes kypäräpakkoa, en tiedä oliko menehtyneellä Audi-kuskilla kypärää päässä, voi tosin olla ettei olisi auttanutkaan. On tapahtuneessa havaittavissa sellaisia juttuja mitä olisi voinut tehdä toisinkin/paremmin, noin nopeassa autossa varmasti kaaret olisi hyväksi ja renkainakin ainakin itsellä olisi ollut jotain muuta kun Linglongit (kun en semmosia laita edes käyttöautoon millä ajetaan vaan 120 km/h), mutta silti tommoset huutelut vainajan geenien jatkamisesta ja miten se on ollut virhe voisi kyllä jättää tekemättä, suoraan sanoen mautonta. Audi-kuljettajan perhe on kohdannut sellaisen tragedian mitä moni meistä ei välttämättä edes käsitä, kahden pienen lapsen isä ei koskaan enää palaa kotiin ja täällä huudellaan tommosia kommentteja, vielä aikuisen miehen suusta... En suoraan sanottuna voi käsittää.
     
    BigOJS, Pannu H-D, jknR ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Juu sekoitin Joni K. aka Bowtie Racing... tuttuni 30+v takaa.
    Mutta long story short.
    Kaaret olisi tolle pelille pakolliset olleet jo stripillä ja vähintään kypäräpakko aina näissä jutuissa ( ajetun ajan mukaan ), herää kysymys koitettiinkohan tässä mennä siitä mistä aita on matalin eli kun stripille tullut banni ajan takia tai ainakin olisi pitänyt tulla mentiin lentokenttäskaboihin... maksaahan ne kaaret aikaa ja rahaa...
    Jopa vähän yli tonnin ja 2pv kun aletaan tekemään ( ai mistäkö tiedän ?)
    Lingalongeista samaa mieltä vaikka *Express Vanissa itsellä onkin Cordiantit ( Made in Rossia :) ) Mutta eipä toi Vani mitään sysääkkään eikä vauhteja sillä oteta saatikka perfomansseja pyydetä...renkaatkin pitää maltissa kun on takaraivossa mitä alla, toki misukat on sitten talvella.
    Luulisi turvatarkastuksen yhteydessä rengascheck olleen itsestänselvyys järjestäjillä. Ikävä tapa oppia tää kantapääkoulu.
    Samaa koulua on käyty viimeksi Ahvenistolla HRF Grand Racessa lähes päivälleen tasan 20v sitten "munankuorilla" jota mun kirjassa olisi pitänyt päästää enään radalle ollenkaan ja asiasta olin aikanaan mielipiteeni ilmoittanutkin kuten "tuubi ja viemäriputkesta" tehdyistä turvakaarista joita yhdestä ostamastani kilpurista pois leikkelin vuotta aikaisemmin...

    EDIT. OT Suoraan sanottuna itseä vituttaa Painavasti tämä "välinpitämättömyys/ajattelemattomuus/tyhmyys" usealtakin järjestäjätaholta maassa kun ei ole minkäännäköistä ajatusta mitä voi tapahtua, välillä tuntuu että onko kiima niin kova saada oma napa/rahaa taskuun/xxx (fill your fav here) esille edes järjestäjänä, mikä mielestäni tässä tapahtumassa ei ollut kyse koska näitä nyt on järjestetty Lappeessa pidempään. Herää vaan kysymys millä kriteereillä tapahtumia suomessa järjestetään. Toisaalta kun tietää miten byrokraattinen ja yhteistyöhaluton kansamme on eipä ole ihme että sooloiluja tapahtuu vs vaikka naapurimaa Ruotsi jonne saan taas piakkoin palata hermoja lepäämään. * Uskon että Jussikin on samoilla linjoilla vaikka edesmennyttä pitäisikin kunnioittaa, mutta kyllä kritiikkikin jopa hiukan rankempikin pitää osata sisäistää eikä aina hyperventiloida sateenkaaret silmissä. Elämä ei ole aina Shamppanjaa ja siemensyöksyä...
     
    Muokattu: 21.8.2019
    Nikuzai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. pile

    pile Gearhead

    Lakisääteinen liikenne vakuutus korvaa vahingon sattuessa kaikki henkilövahingot eikä korvattavat vahingon yläraja ole. Esim lisenssi sisältää jonkin sortin vakuutuksen ,mutta siitä loppuu raha jos sesim kaveri halvaantuu loppuelämäkseen. Kuolema itsessään on varsin halpa vakuutusyhtiölle.
     
    MadMike ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  8. timant

    timant 2nd gear

    Liikennevakuutuskeskuksen määritelmä alueesta jolloin liikennevakutuusta ei tarvita/ei ole voimassa
    Eli todennäköisesti vakuutusyhtiön mielestä mikään paikka ei ole tarpeeksi suljettu kunnes pitäisi liikennevakutuuksesta jotain korvata niin yhtäkkiä alue onkin tarpeeksi eristetty..
     
    Pertti K tykkää tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mitä tulee näihin asentakaa täydet 6-sekunnin turvahäkit autoon, niin minun mielipide moisista autoista että ne pitäis kieltää suoraan katuliikenteestä. Koska autoon ei pääse kunnolla sisään. Autossa kolhii itseään niihin hemmetin putkiin. Ymmärrän jossain Promod/Topfuel yms autoissa toki tuollaiset ei mitään ongelmaa. Mutta turha tulla vikisemään mitään katu-autosta jossa tollaiset. OLEN VARMAAN 2-3 autossa elämän aikana oikeast niin hyvin toteutetut turvakaaret että niistä ei ole haittaa autossa olijoille. Ja riippuu myös millainen auton kori pystyykö edes kunnon kaaria edes tekemään. Katu-autossa kuuluu olla kojelauta mittarit ja penkit jossa pystyy istumaan ja pääse poiskin. Mitä tulee virittämiseen niin ole siinä samalla linjalla että jos tehoa kasvatetaan pitäisi Jarrujen/alustan yms. parantua ehdottomasti samalla. Tietenkin noidenkin kehitys menee mahdollisuuksien mukaan vaikka teho kolminkertaistuisi ei tietenkään ole mahdollista laittaa 3x parempia jarruja hintaa tulisi jollekin himo isoilla hiilikuitu jarruille enemmän kuin koko autolle. yms.
     
    MadMike tykkää tästä.
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä pitää...mutta montako aidattua enduro tai motocros rataa olet nähnyt?
    Eli sikäli olet oikeassa että noissa hommissa on selvä asia että liikennevakuutus pitää olla.

    Tossahan se sanottiin....

    "Liikenteeltä eristetyn kilpailu-, harjoitus- tai kokeilualueen määrittely

    Liikenteeltä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu rakenteellisin ratkaisuin tai muun liikenteen sekä ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva aukoton valvonta. Eristetyn alueen määritelmää ei yleensä täytä eristäminen esimerkiksi lippusiimalla tai puomilla. Määritelmän voivat täyttää esimerkiksi eräät viranomaisten pysyvällä luvalla toimivat moottoriradat ja sisätiloihin rakennetut karting-radat. "

    Ja sitten, lentokenttien ympärilla on pari metriä korkeat aidat...täyttää varmasti tuon rakenteellisen ratkaisun, siitä ei mikään marjanpoimija vahingossa pääse kävelemään rata-alueelle, siitähän tässä on kyse.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ehkä yks iso turvallisuusparannus olisi riittävät jarrutusmatkat. Ettei tarvitse jarruttaa heti niin agressiivisesti. Kaasun kevennys ja ilmanvastus alkaa tiputtaa vauhtia useimmissa hyvin äkkiä.
    Ite on ainakin tottunut sellaiseen näillä tiiliskiven muotoisilla ajoneuvoilla.

    Mutta jos jarrumatka on lyhyt, niin täyskaasulta siirtyminen täysjarruun on aika raju toimenpide ja saattaa aiheuttaa vaikka ja mitä.

    Tietenkin tarkoittaa ettei joka kentällä voisi tätä lajia harrastaa.
     
    onoff road, Custom_Rod, MadMike ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Silti Malmin kisat piti keskeyttää kun hirvenvasa tuli pogoilemaan rata-alueelle. Ja hyvinkäällä lenkkeilijät… Uskoisin että marjanpoimijatkin voivat tulla radalle.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl kaarista saa olla haittaa autossa olijoille, ei autot niiden "haittojen" osalta ole muutenkaan yhdenvertaisia keskenään sisäänpääsyn tai minkään muunkaan suhteen. Se on totta, että oikeesti kaaret on katuautoissa ja miksei muutenkin, vaaralliset jos ei niitä ole pehmustettu vähintään niiltä osin mihin pää vöissä yltää osumaan. Samoin tietty vanhat autot joissa ei korissa ole pehmusteita eikä vöitä jne jne..., silkkaa hulluutta ajaa moisilla. Edesvastuutonta etenkin perheellisille ja poliitikoille.
     
    MadMike ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ehdotankin että palkataan kisojen ajaksi metsästäjiä ampumaan aitojen läpi tulleet marjastajat...
    ps. kerkeskö radalle ennen kun huomattiin? (eli oliko riittävästi valvottu?)
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En tiedä mihin asti se kerkes, tuskin radalle. Maalipäädyssä nämä kaikki sekoilut tapahtui. Järkkärit ja kytät meni sitä hirveä sitten jaagaamaan, muttei sitä enää näkynyt. Sen verran pitkää se heinikko ja pusikot reunoilla että piiloon meni.
     
  16. plagu

    plagu Gearhead

    Niin ongelmahan on se että jos se valvonta olikin riittämätön niin paska onkin sitte housussa, mutta sitä kun on mahdoton arvioida ennen ku vahinko on jo sattunu.
    Sitä että joku järjestäjän vastuuvakuutus korvaa kolmannen osapuolen aiheuttamat vahingot en oo ihan heti uskomassa
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    ja puunhalaajat, antifat etc etc..
     
    Vallu 426 tykkää tästä.
  18. XJR

    XJR 3rd gear

    Laitetaan tähän nyt Ilmailupäivän kiihdytysajon ( on käytetty termiä: kiihdytysajot ) säännöt, toimintaohje ja kartta. Sitoumuksessahan allekirjoittanut osallistuja vakuuttaa lukeneensa " huolellisesti kiihdytysajojen säännöt ja toimintaohjeen "
    [​IMG]
    [​IMG] "
     
  19. XJR

    XJR 3rd gear

  20. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Lisätään soppaan aineksia. Kaverilla auto jossa kaaret ja käyttää kypärää,ajanut jopa ulkomailla näillä lentokenttäradoilla ja yli 300 seisova maili.Kun asensi jarruvarjon,kysyin eikö hiilikuitujarrut riitä.Vastaus oli,että riittää,mutta varjo pitää auton jarrutettaessa noista vauhdeista suorassa,joka on tärkeä asia.
    Voi kuvitella,että normaalijarruilla 1 pyörä ottaakin paljon paremmin kiinni ja sit ollaan poikittain ja se on menoa.Joku kyllä aiemmin kirjoitti,että olis ollu jonkinlaiset kaaret tuossa Audissa?
     

Kerro tästä muillekin!