Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Veikkaan että lisenssistä korvataan molempien vammat. Entä sitten.
    Ja en oikeasti enään jaksa kaivaa sitä jo täällä ollutta tekstiä jossa sanottiin että jotkut moottoriradat täyttää vaatimukset ja on suljettuja alueita...ja lentokentät myös.

    Ei kai kukaan ole väittänyt ettei liikennevakuutuksesta korvata henkilövahinkoja, mutta kun ei tunnu menevän perille että on myös muita vakuutuksia ja tilanteita joissa liikennevakuutus ei ole pakollinen.... ja edelleen en ole itse sitä keksinyt, vaan se lukee suomen laissa.
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. Seejii

    Seejii Gearhead

    Jep, Lotto vetämään...
    Toivotaan, toivotaan.
     
    Pertura tykkää tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Minkähänlainen osuus lie ollut aerodynamiikalla tuohon hallinnan menetykseen? Kuvien perusteella siihen ei paljon ole panostettu, ja noissa nopeuksissa takakontin lintulaudalla alkaa jo olla ihan oikeaa merkitystä. Varsinkin, jos tilanne on lähtenyt siitä, että perä on jarruttaessa keventynyt ja kadottanut pidon.
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    En minäkään ole keksinyt määritelmää liikennevakuutuksen pakollisuudelle, vaan olen siinä lainannut Liikennevakuutuskeskuksen ohjetta. Mitäs veikkaat, painaako Liikennevakuutuskeskuksen sana oikeudessa enemmän kuin oma tulkintasi? Entä sitten on ainakin mun mielestä aika huono vastaus siinä vaiheessa, kun leivättömän pöydän ääressä ollaan asioita tulkitsemassa :rotfl: Otetaan vielä yksi lainaus tästä ohjeesta

    Minä äkkiä luonnehtisin kiihdytysautoja ja -prätkiä rata-ajoneuvoiksi, eikös juu? Ovat ajoneuvoja joilla ajetaan radalla. Tuossa on aika yksiselitteisesti mainittu, että liikennevakuutus on oltava. Ei ole minun keksimääni, vaan Liikennevakuutuskeskuksen ohje.

    AKK:n lisenssivakuutus kattaa hoitokuluja 15 tonniin asti, lisäksi haittakorvauksen enimmäismäärä on 30k€ ja kuolinkorvaus 8500 egeä. Ei noilla summilla ihan vielä kuuhun mennä, jos sattuu ja tapahtuu oikein kovasti. Ulkopuoliselle aiheutuvista vahingoista ei mainita halaistua sanaa lisenssivakuutuksen ehdoissa, eli niitä ei korvata pennin jeniä. Kovin mennään ohkaisella vakuutusturvalla, mikäli noilla ehdoilla laulatetaan menemään isoa kovaa. Eli vaikka jollain ilveellä moottorirata tulkittaisiin suljetuksi alueeksi (mitä ei vielä taida olla tehty) niin korvaussummissa on tollaisen muutaman napsun kokoinen ero. Suljetusta alueesta löytyy tuosta aiemmasta ohjeesta tämmöinen luonnehdinta

    Drag Racingissä varikkoa ei ole eristetty yhtään mitenkään, kun siellä yleisö pääsee tallustelemaan ihan vapaasti. Eikä ennen lineuppiakaan ole yhtäkään aitaa edessä, vaan sinne voi vaikka stripille asti lompsia kuka vaan. Toki en ole hetkeen kisoissa käynyt, mutta oikaiskaa toki, jos nykyisin on muureja rakenneltu ja alue sitä myöten eristetty.

    Mua oikeasti vähäsen ihmetyttää että Fyyra ei vaadi liikennevakuutuksen olevan voimassa kaikissa kilpa-ajoneuvoissa, kun järjestään kaikissa muissa ratalajeissa tuo on pakollinen.

    edit: No, nyt varmaan selvisi miksi Fyyra ei liikennevakuutusta vaadi. Täällä esimerkiksi mainitaan, että liikennevakuutus ei ole voimassa suljetulla alueella. Eli Fyyra siis tulkitsee suljetun alueen ja liikennevakuutuksen tarpeellisuuden eri tavalla kuin Liikennevakuutuskeskus. Jännä nähdä kumpi kanta painaa enemmän jos joskus asia oikeuteen päätyy. Toivotaan toki että kiihdytystapahtumissa ei tapahdu mitään sellaista että raastupaan olisi menoa.
     
    Muokattu: 21.8.2019
    stana tykkää tästä.
  5. timant

    timant 2nd gear

    Malmi Street drag infossa

    jos fhra:n mielestä liikennevakuutuskaan ei ole voimassa niin näissä "kadunmiesten kiihdytyspäivillä" jokainen on sitten itse korvausvelvollinen? Tuossa asia joka varmaan kannattaisi FHRA:n selvittää ennenkuin mitään sattuu..
     
    stana tykkää tästä.
  6. evg

    evg Gearhead

    Sen verran asiaa sivuten, että ainakin rallisprintissä pitää olla liikennevakuutus vaikka ajetaan"suljetulla" radalla. Jossakin vaiheessa luin keskusteluja myös karting autojen kohdalla liikennevakuutuksesta. Käsittääkseni pitää niissäkin olla, vaikka eivät ole "autoja" vaan putkirunkohäkkyröitä. Näin siis suoraan AKKn alaisissa lajeissa.
     
  7. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Tätä mietin itsekkin. Tosin kaikki perustuu spekulaatioon ja mietintään kun itse tapahtumaa en nähnyt mutta jos tosiaan tutkassa oli ollut 325km/h niin siellä voi olla ties mimmoinen noste jo auton alla ja siinä kun hyppää nopeasti jarrulle että kerkeää hidastamaan niin ei välttämättä tosiaan renkaille olekkaan mitään kaksista pitoa tarjolla.
     
  8. skide

    skide Gearhead

    https://www.lahitapiola.fi/henkilo/vakuutukset-ja-elake/autot-ja-veneet/liikennevakuutus

    Vahinkoja korvataan vain liikenteessä
    Vahinko ei ole korvattava, jos moottoriajoneuvoa ei ole käytetty liikenteeseen. Ajoneuvo ei ole liikenteessä, kun sitä käytetään liikenneväylien ulkopuolella maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.

    Vahinkoa ei myöskään korvata, jos ajoneuvo on säilytettävänä tai korjattavana autotallissa, korjaamossa tai vastaavassa paikassa tai sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuo yllä oleva on lakiteksti. Tässä alla oleva on tulkintaohje tuolle lakitekstille

    Eli myös kiihdytysautot ja -prätkät on liikennevakuutettava, sanoo Liikennevakuutuskeskuksen tulkinta. Ymmärrykseni mukaan myös oikeusasteet ovat samaan tulkintaan päätyneet, eli ei toi ole kovin vaikea päätellä, että pitääkö se liikennevakuutus nyt olla vaiko ei. Ja samojen tulkintojen mukaan moottoriradat eivät ole noita liikennevakuutuslaissa tarkoitettuja eristettyjä alueita, vaikka tieliikennelain silmissä sellaisia olisivatkin.

    En oikein itsekään tiedä miksi tässä asiasta paasaan, mutta ihan mukavaa viihdykettä tämä on työpäivään :D
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    ^^...ja kun on jo moneen kertaan todettu, ettei nämä tavanomaiset rata-alueet ole varsinaisesti liikenteestä eristettyjä alueita juridisessa mielessä, niin...
     
  11. Macinaggio

    Macinaggio 1st gear

    Auton ilmanvastusvoima kasvaa 230 km/h nopeudesta (mikä taitaa olla perusmallin huippunopeus) -> 320 km/h 94 prosentilla,samoin liike-energia, jolla uskoisin olevan merkitystä niihin voimiin joita kohdistuu auton pyöränripustukseen. Turha onnettomuus jolla ei todistettu mitään, ei kiinankumin käyttökelpoisuutta kiihdytysajossa eikä niiden sopimattomuutta normaaliin liikenteeseen.
     
  12. stana

    stana 3rd gear

    Edelleenkin kilpureiden liikennevakuutus on erikseen, se ei ole normaali vakuutus bonuksineen. Sen voi ottaa vaikka yhdeksi päiväksi kerralla. Tuossa jotain- https://www.autourheilu.fi/verkkolehti/2016/3-2016/uusi-liikennevakuutuslaki-voimaan-1.1.2017/ https://www.autourheilu.fi/verkkolehti/2016/01/uusin-juttu/
     
    Muokattu: 21.8.2019
  13. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/23780/sporttiturva_lisenssivakuutus_2019.pdf Tuosta puuttuu vastuuvakuutus kokonaan. Siksi siinä ei mainita ulkopuolisille aiheutuvista vahingoista mitään....

    Verrokkina SAL:n lisenssivakuutus, jossa on vastuuvakuutus mainittu erikseen:
    https://www.ampumaurheiluliitto.fi/wp-content/uploads/2019/02/451368f_Ampumaurheilu-2019-päivitetty.pdf

    Eli AKK:n lisenssivakuutuksen ottajalla on itselleen minimaalinen vakuutusturva, mutta se ei kata muille aiheutuneiden vahinkojen kuluja.

    Mikä sitten kattaa? No: https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset

    "Autot, joita ei käytetä tieliikenteessä
    Autot, joita ei ole merkitty ajoneuvorekisteriin, on liikennevakuutettava. Näitä ovat esimerkiksi peltoauto, jäärata-auto, ralliauto, kiihdytysauto, karting-auto ja golfauto."

    Tuo on vakuutusyhtiön kanta. Eli ihan sama vaikka dragsteri on kasa putkia joiden nurkkiin on pultattu renkaat ja konevoima vie eteenpäin: vakuutusyhtiön kannan mukaan sillä pitää olla rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus. Se kattaa sitten ne muille aiheutuneet vahingot + henkilövahingot.
     
  14. skide

    skide Gearhead

    http://public.egate.fi/lahitapiola/lahitapiola/fi/tiedostot/180775/
    Vakuutusehdot
    Voimassa 1.1.2019 alkaen

    Liikennevakuutus
    henkilöasiakkaille

    8.1 Vakuutusmaksun perusteet
    Perävaunuilla pienin vakuutuskaudelta perittävä maksu on 15 euroa, rekisteröintikelvottomilla enduro-, trial-, rata- ja motocrosspyörillä sekä kilpa-autoilla 100 euroa ja muilla ajoneuvoilla 20 euroa.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämä tuli jostain Puolasta tms. vastaan, EUssa kun ollaan.
    Siellä oli jollain vehkeellä vedetty maastossa ja jotain sattui kovasti, siitä seuranneesta tutkinnasta, oikeudenkäynnistä yms. prosessista vedettiin koko EU:ta koskeva johtopäätös, että moottoriajoneuvot, jotka kulkevat yli 25km/h, on vakuutettava.
    Se, että miten tuo Lähitapiolankin ohje, ettei tarvitse niissä ja niissä tilanteissa tai ei korvaa, pätee sitten, jos kolahtaa ja asiaa viedään ihan perille asti valituksissa. Herkästi varmaan kieltäytyvät mutta kun se ennakkotapaus jo on.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Herää kysymys, mihin lisenssin vakuutusta tarvitaan?
     
    cutlass cruiser ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, sitä minäkin ihmettelen, kun toisaalla sanotaan että liikennevakuutus on aina oltava ja toisaalla, että kisavehkeissä ei tarvita ja lisenssit sisältää vakuutuksen. Ja sitten on taas näitä, että liki ruohonleikkurissakin pitäisi olla liikennevakuutus.
     
  18. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    Huoli heräsi autourheilupiireissä – pitääkö kilpa-autoihin ottaa liikennevakuutus
    Slovenialainen Damijan Vnuk loukkaantui, kun maatilalla kulkeneen traktorin peräkärry osui tikkaisiin, joihin mies oli kiivennyt.

    Onnettomuus tapahtui muulta liikenteeltä suljetulla alueella. Slovenian lainsäädännön mukaisesti vahinkoa ei korvattu traktorin liikennevakuutuksesta, mutta syyskuussa 2014 EU-tuomioistuin teki päätöksen, että Vnukilla on oikeus korvauksiin traktorin liikennevakuutuksesta.

    Traktorionnettomuudesta ja sitä seuranneesta vakuutuskiistan päätöksestä on syntynyt erikoisia seuraamuksia. Tapausta pidetään ennakkotapauksena, jonka mukaan kaikki moottoriajoneuvolla aiheutetut onnettomuudet on korvattava liikennevakuutuksesta, vaikka ne tapahtuisivat yksityisellä alueella.

    Tämä on johtanut ongelmiin esimerkiksi moottoriurheilussa. Rallissa on tietenkin ollut liikennevakuutus ennenkin, koska niillä ajetaan siirtymätaipaleet yleisillä teillä. Uutta tämä on esimerkiksi rata-ajossa, jossa lähtökohtaisesti alue on suljettu, eikä perinteisesti lisenssin ja vapaaehtoisen autojen vahinkojen korvaavan vakuutuksen lisäksi muita vakuutuksia ole tarvittu.

    EUROOPASSA MOOTTORIURHEILUPIIRIT pelkäävät tämän olevan iso ongelma jatkossa.

    Kalliiden vakuutusmaksujen lisäksi kolaritilanteissa uudet tahot olisivat kiinnostuneita tutkimaan kolareita korvausvelvollisuuksien selvittämiseksi. Briteissä on lobattu paljon muutosta vastaan, koska sillä pelätään olevan niin suuria vaikutuksia kilpa-autoiluun, että alalla työskentelevien työpaikat ovat vaarassa.

    Suomessa asiassa ei ole sinänsä uusi. Liikennevakuutus on vaadittu autokilpailuissa muutaman vuoden ajan. Tämä koskee käytännössä kaikkea autourheilua mikroautoista suurempiin rataluokkiin.

    Kansainvälisissä kilpailuissa on myyty kertaluontoisia vakuutuksia kilpailuun, jotta myös ulkomaalaisten kuljettajien autoilla on vaadittava vakuutusturva. Esimerkiksi kartingin X30-luokan PM-kilpailussa liikennevakuutus maksoi 40 euroa viikonlopuksi.

    POIKKEUKSIAKIN LÖYTYY. Suomessa leikkuupuimurille tai muille painoltaan tai nopeudeltaan vähäisille moottorityökoneille ei tarvitse edelleenkään liikennevakuutusta. Niiden aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus.

    On sangen erikoista, että juuri maatilalta tapahtuneesta onnettomuudesta lähteneestä tapauksesta nämä laitteet on vapautettu. Leikkuupuimurit ja esimerkiksi kaivurit ovat kuitenkin usein tavallisen liikenteen ja ihmisten lähistöllä päivittäin.
    https://tekniikanmaailma.fi/komment...itaako-kilpa-autoihin-ottaa-liikennevakuutus/
     
    miguelo, Pertti K ja toyopet tykkäävät tästä.
  19. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Millaisia hoito- ja tutkimuskuluja korvataan?
    Sporttiturva korvaa kattavasti lääkärikäynnistä, lääkkeestä,
    tutkimuksesta ja leikkauksesta maksamiasi kuluja enintään kolmen
    vuoden ajan:
    • lääkärin tai terveydenhuoltoalan ammattihenkilön vastaanotolla
    suoritettu tutkimus, hoito ja leikkaus, jokaista äkillistä tapahtumaa
    kohti
    • maksut apteekista myytävistä lääkevalmisteista ja haavasidoksista
    • sairaalan hoitopäivämaksut
    • maksut hammasvamman tutkimuksesta ja hoidoista, ei
    enimmäiskorvausaikaa
    • maksut korvattavan vamman takia tarvittavasta ortopedisestä
    tuesta tai ortopedisestä sidoksesta
    • maksut murtumasta tai leikkaustoimenpiteestä toipumisen
    vaatimasta fysioterapiasta. Lisäksi fysioterapia korvataan
    polven ja olkapään vammoissa, joissa fysioterapiaa annetaan
    leikkaustoimenpiteen sijaan. Fysioterapiaa korvataan kuitenkin
    enintään 10 hoitokertaa äkillistä tapahtumaa kohti.
    • maksun kyynär- tai kainalosauvojen vuokrasta

    Sporttiturvasta ei korvata
    • rasituskipua, -vammoja tai –sairauksia; esimerkiksi penikkatautia,
    jännetulehduksia tai jänteiden kiinnityskohtien tulehduksia
    • vähitellen syntyviä kiputiloja, vammoja tai sairauksia. Edellä
    mainituista poiketen korvataan rasitusmurtuma tai sen esiaste
    • sairauksia, esimerkiksi nivelkulumaa tai tulehduksia taikka sydäntai
    muita sairauskohtauksia
    • nikamavälilevy-, vatsa-, napa- tai nivustyriä
    • ansionmenetystä tai muita välillisiä menetyksiä
    • jalka-, toiminta-, puhe-, ravitsemusterapeutin, psykologin,
    neuropsykologin, optikon, kiropraktikon, osteopaatin, naprapaatin
    tai hierojan tai näihin rinnastettavan terveydenhuoltoalan
    ammattihenkilön suorittamaa tutkimusta ja hoitoa
    • psykoterapiaa tai siihen rinnastettavaa hoitoa
    • lääkinnällisiä välineitä, apuvälineitä, tarvikkeita tai tekojäseniä,
    paitsi edellä mainitut ortopedinen tuki tai sidos ja kyynär- tai
    kainalosauvan vuokra
    • silmälaseja, kuulokojetta tai hammasproteesia, vaikka ne olisivat
    rikkoutuneet äkillisen tapahtuman yhteydessä
    • välillisiä kuluja kuten majoitus- ja ateriakuluja.

    Tuon AKK:n lisenssivakuutusehdoista löytyvän listauksen perusteella kyllä suosittelisin sitä liikennevakuutksen ottamista rekisteröimättömälle ajoneuvolle.... Tosin mä mitään mistään tiedä, kunhan vain luen sujuvasti kirjoitettua tekstiä...
     
  20. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    otat liikennevakuutuksen superturboosi ja ajat ratapäivillä mäskäksi 5 ihmistä. sitten vakuutusyhtiö ja oikeusasteet toteavatkin, että ratapäivillä olikin niin tip-top viimeisen päälle järjestelyt, että vahinkoja ei voida korvata liikennevakuutuksesta, koska kyseessä oli suljettu alueo_O
     
    Pertti K ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!