Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. XJR

    XJR 2nd gear

    FYI:

    FHRA ilmoittaa mm seuraavaa tulevan lauantain
    V8-Magazine & Gti-Magazine kiihdytyspäivä kutsussa.

    "– Rekisteröinti: ei liikenteestä poistettuja, pitää olla ote ja jonkunlainen kilpi, joka kuuluu ajoneuvoon.

    – Vakuutus: liikennevakuutuksen voimassaoloa emme pysty valvomaan, mutta huomioithan, että se ei ole voimassa suljetulla alueella.

    – Katsastus: ei tarvitse olla katsastuksen voimassa, eikä muutoksien otteessa. "
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  2. timant

    timant 2nd gear

    Väittely ei tietenkään ketään auta, mutta minua ei ainakaan kiinnosta mennä esim malmille ajamaan/katsomaan kiihdytysajoja kun fyyran mukaan alue on suljettu ja liikennevakutuus ei ole voimassa mutta toisaalta heidän vakuutus ei korvaa mitään ja alueella ollaan omalla vastuulla. Olishan asian oikea laita hyvä selvittää etukäteen ettei tarvitse mennä korkeimpaan oikeuteen saakka..
     
    valpas ja päivystäjä tykkäävät tästä.
  3. sämpy

    sämpy Gearhead

    Siinä tiedonannossa pestään käsiä, koska ei voi varmasti tietää miten vakuutusyhtiö tulkitsee asioita jälkikäteen koska laki on epäselvä.

    Sen takia kannattaa kysyä omasta yhtiöstä etukäteen ja muutenkin pelata varman päälle. Omissa autoissa on aina vakuutus kun ajan radalla, toki tässä hyödyttää että ovat jollainlailla rekisterissä niin se on halpaa.

    Onhan vakuutusvelvoitteet kummallisia, ei ole vieläkään selvinnyt minkälaiset vahingot korvataan esimerkiksi peräkärryn vakuutuksista, silti sellainen on oltava.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  4. XJR

    XJR 2nd gear

    Jotenkin luulisi, että kun Tukes tutki Vesivehmaan 2016 tuplaulosajon niin mm. liikennevakuutuksen voimassaoloa tai olemattomuutta olisi jossain yhteydessä sivuttu. Tukeshan ilmoittaa tekevänsä yhteistyötä järjestäjien kanssa jotta vältyttäisiin vastaavilta jatkossa.

    HS:n jutusta kopsattua:

    "Lappeenrannan onnettomuus on toinen Tukesin selvittämä kiihdytysajo-onnettomuus. Ensimmäinen selvitys koski Etelä-Suomessa tapahtunutta onnettomuutta, josta selvittiin ruhjevammoilla.

    ”Toisiaan vastaan kisanneiden kuskien jarrutus jäi myöhäiseen vaiheeseen, ja molemmat autot ajautuivat radalta ulos. Tapahtumajärjestäjän velvollisuus on merkitä radalle riittävän hyvin se, milloin jarrutus aloitetaan. Järjestäjän pitää myös opastaa asia etukäteen kuljettajille”, Koponen sanoo. "
     
    Custom_Rod ja MadMike tykkäävät tästä.
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    "Eristetyn alueen osalta haastavaa on, ettei etukäteen voida olla täysin varmoja täyttääkö suorituspaikka kulloisessakin tapahtumassa eristetyn alueen määritelmän. Ratkaisu tulee usein vasta vahinkotapahtuman vakuutuspäätöksen myötä, jotka käsitellään aina tapauskohtaisesti.



    AKK on yhdessä Suomen Moottoriliiton (SML) kanssa esitti säännökseen tarkennusta, jonka myötä eristetyn alueen määrittely ja vaatimukset voitaisiin tehdä ennakkoon poliisi- tai pelastusviranomaisen hyväksymällä tavalla. Tarkennus antaisi mahdollisuuden selvittää suorituspaikkakohtaiset vaatimukset eristetyn alueen määritelmän täyttämiseksi ennakkoon."

    Huvilupia esim anottaessa joutuu poliisille tekemään selvityksen turva ja vartiointijärjesteltyistä Tapahtumakohtaisesti, mikään moottorirata tai muu alue ei sitä omaa oletusarvoisesti.

    *Kun nämä täytetty voidaan juridisesti todistaa että alue eristetty ja suljettu esim. yleisöltä.
    Se että friikki onnettomuus tapahtuu turvajärjestelyjen pettäessä voidaan poissulkea tyyliin tämä viestiä käsittelevä onnettomuus tai Ahveniston Tähtien kisan helikopterionnettomuus (jollaisille ei lupaa enään herukkaan) jotka sitten tapauskohtaisesti puidaan oikeudessa ketä maksaa ja kenen vastuunalaisuuden linkki petti.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  6. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Ei ole minun tulkintani, vaan Liikennevakuutuskeskuksen tulkinta. Liikennevakuutuskeskuksen tulkinnan mukaan rata-ajoneuvot tarvitsevat liikennevakuutuksen. Ja lakiin kirjoitettua tärkeämpää on se, miten sitä lakia oikeudessa tulkitaan. Jokainen saa toki omassa mielessään tulkita miten vaan, mutta voi olla että siellä mahdollisessa oikeudenkäynnissä tuleekin yllätys, kun tuomioita jaellaankin vähän omasta poikkeavalla tulkinnalla.

    Ja yhä kysyn, että miten eristetylle ja/tai aukottomasti vartioidulle alueelle pääsee hirvi tai sienestäjiä? Tähän toivoisin vastausta, kiitos.

    Ja mitä MadMiken luunkoviin juristeihin tulee, niin kova on luotto kavereihin. Toki sitä pitää elämässä olla jännitystä, muutenhan sitä kaikki olisi kovin tylsää. Panokset jännityksen hakemiseen vaan ovat melko isot, mutta kukin toki taaplaa tyylillään.

    Niin ja muuten, noissa Historic Grand Racen autoissakin on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Tässä on viimevuotinen kilpailuilmoitus, siinä vaaditaan kaikkia esittämään todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Tämän vuoden kilpailuilmoitusta ei äkkinäisellä googletuksella löytynyt, niin käyköön tuo viimevuotinen.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead


    Liikennevakuutus kilpurille voi hyvinkin olla vähän enemmän kuin pari kymppiä (valistakaa toki itseäkin ne joilla kokemusta ), Lisäksi normi liikennevakuutus voi olla pikkasen eri jos ruksaat ajetaanko ajoneuvolla kilpailutapahtumissa... (en tiedä en ole ruksannut kun ei ole ollut tarvetta).

    Ei olisi leskeä alettu grillaamaan mutta aikaisemmin jo kirjoitin kaikki muita osallisia ehkä jopa kyllä, auton virittäjiä/tiimiläisiä ja tapahtuman järjestäjää myöden jos oikein amerikaksi menee tai porilaiset poliisit kuten tapaus auerissa...
     
    Muokattu: 22.8.2019
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Miten vesi pääsee palo/öljytilaan/venttiili osuu mäntään etc etc...rilluttelua.

    $$$
    Ihmekkös kovin monella roadsporttilaisella sitten oli kilvet paikalla mikä on muuten sääntökirjassa ollut kiellettyä, kuten kilpanumeroiden pitäminen autossa kiinni liikenteessä...
    Yllämainitut ovat lähinnä peruja ns herrasmiessääntöinä ja itsestäänselvyyksiä jotka tässä junttilassa on ollut pakko takoa sääntökirjaan...
     
  9. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Näyttäisi molemmat onnettomuusautot olevan kilvellisiä, eli todennäköisesti myös ovat liikennevakuutettuja. Silloin ei siis ole ongelmia, eikä tuota varmasti erikseen mainita. Tässä näkyy tuo lähtö, kilpi sitä on kummassakin autossa kiinni.

    Ja mitä Tukesiin tulee, niin niidenkin sivuilta löytyy ohjeita moottoriurheilutapahtuman järjestämiseen. Linkistä https://tukes.fi/moottoriurheilu löytyy seuraava kappale:

    Yhdessäkään kiihdytystapahtumassa en ole nähnyt vielä lukittavaa estettä stripille mennessä, valvonnankin kanssa vähän niin ja näin. Onpa useammassa tapahtumassa ollut yleisön ja autojen/mopojen välissä ollut ainoastaan lippusiimaa, joka taas Liikennevakuutuskeskuksen mukaan ei ole laissa tarkoitettu eriste.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tilanne on edelleen tämä, PLONKS 17.6.2016-> !
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160460



    8 §
    Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudesta

    Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:

    6) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;

    9) ajoneuvolle, joka on poistettu liikennekäytöstä eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;

    10) ajoneuvolle, joka on poistettu lopullisesti liikennekäytöstä.

    Huom!
    Ajoneuvon omistajalla ja haltijalla on kuitenkin oikeus vakuuttaa 1 momentin 6, 7 ja 9 kohdassa tarkoitettu ajoneuvo.

    Ihmetyttää kyllä suuresti HRFn vaatima liikennevakuutus esim HGR 2018 kilpureille vs kadunmiehen päivät by FHRA , saikos paljonkin vastuuvapautta tämän nojalla vai normi hyperventilaatiota ja sekoilua...tai sitten ei ollut meitä JV kortin omaavia toimitsijoiksi, Jotka myös OSAA HOMMANSA.
     
  11. päivystäjä

    päivystäjä 2nd gear

    En minäkään enempää jankuta. Se on cutlass cruiserin kokeiltava
    Joo jälkikäteen. Olikohan -91vuonna
     
  12. 3964

    3964 2nd gear

    Tais olla tuo vakuutus mutuna 320€/v rata autolle.

    Käsittääkseni vakuutus on varikolla liikkumista varten jos ajat jonkun yli.
     
    jknR ja MadMike tykkäävät tästä.
  13. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Tapahtuman järjestäjä voi kysyä vakuutustodistusta joka on todistus vakuutiksen olemassa olosta. Se on maksuton ja sen saa vakuutuksen ottaja pyydettäessä.
    Ja kyllä on voimassa myös tieliikenteen ulkopuolella, useimmiten myös maanrajojen ulkopuolella!
     
  14. DslCat

    DslCat Gearhead

    OT; Perävaunun liikennevakuutus korvaa vastapuolelle aiheutetut vahingot, jos kärry irtoo liikenteessä ja törmää..
    Niin kauan kun pysyy koukussa ne sen aiheuttamat vahingot korvataan vetoauton liikennevakuutuksesta.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Uskomaton heppu...et sitten ymmärrä että ei sitä strippiä tarvitse laittaa putkeen, vaan se koko tapahtuma-alue on eristetty aidalla ja järjestysmiehillä ja sinne ei pääse ilman lippua tai muuta lupaa...se strippi ja suoja-alueet pitää ainoastaan merkitä (esim. lippusiimalla ja valvoa että merkintöjä noudatetaan).
    Ja ne kaikki ihmiset jotka on siellä aidalla eristetyllä tapahtuma-alueella on vakuutettu järjestäjän vastuuvakuutuksella (mahdollisesti talkooväki, katsojat , avustajat) ja lisenssillä (kilpailijat)
    PS: olen ollut järjestämässä joitakin tapahtumia...ja olen tehnyt myöskin pelastussuunnitelman muutamaan tapahtumaan, olen toiminut myös tapahtuman johtajana, turvallisuuspäällikkönä ja järjestyksenvalvojien esimiehenä.
     
    Custom_Rod ja MadMike tykkäävät tästä.
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    No ei sinänsä paha mutta silti turha tuokin kun muut vakuutukset ja järjestelty tuollaisen pitäisi estää ja suoda vakutusturva, esim lisenssi ja tapahtumanjärjestäjien vakuutus...tuossahan on päällekkäisvakuutus itseasiassa. Helposti tuollaisen estää siten että Varikolla ei saa muutakuin TYÖNTÄÄ autoa ja perheenisät pitää ne perkeleen äpäränsä ruodussa ettei itse tarvitse antaa litsaria molemmille kun pyörii tiellä.
     
  17. Vallu 426

    Vallu 426 2nd gear

    Soitin just äsken Anitalle ja hän oli Tierpissä,huomenna alkaa lajittelut.
    Eipä se onnistu,vaikka haluaisi ottaa Liikennevakuutus Nitro putkelle,juuri kuten aika moni on kertonut.Kun tehot on 10000 hp ja 9 m pitkä putki,josta ei löydy mitään runko tai muutakaan numeroa NIIN SITÄ EI PYSTY VAKUUTTAMAAN!!
     
    Custom_Rod, pom, MadMike ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Yleisötapahtumanjärjestämisilmoituksessa on aukko Siellä vaaditaan järjestäjältä vakuutusta, mutta ei oteta kantaa, että tapahtumassa olevien toimijoiden vakuutusturva pitäisi olla myös kunnossa.

    Tämän nykyään ottavat osaavat tapahtumien järjestäjät huomioon.

    Ettei jää paskanmakua hommasta
     
  19. splitti

    splitti 2nd gear

    Näköjään kaverin kuolema ei aiheuttanut muuta kuin kiivasta keskustelua vakuutuksista. Huoh.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  20. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Katsopas Liikennevahinkolautakunnan ratkaisu erääseen motocross-keissiin täältä. Siinä liikennevahinkolautakunta toteaa seuraavaa:

    Eli tuon mukaan lippusiima ja riittävän tehokas valvonta voivat yhdessä täyttää suljetun alueen määritelmän, mutta varmaa ei ole. Kun otetaan lisäksi Liikennevakuutuskeskuksen ohje, joka toteaa seuraavaa:

    Sen sijaan aidoin ja kaitein suljettu ja yleisön kanssa eri tasolla ollut motocrossrata oli tulkittu suljetuksi alueeksi. Eli noita kun luetaan, niin myös siltä maksavalta yleisöltä tulee eristää se ajoalue. Ja yhdessäkään kiihdytystapahtumassa en ole ikinä nähnyt aitoja tai portteja, aukottomasta valvonnasta puhumattakaan yleisöalueen ja stripin välissä. Se lentokentän aita ei ole yleisön ja autojen välissä, eli sitä ei lasketa.
     

Kerro tästä muillekin!