Ilmalukko Buickin ohjaustehostimessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Volvo_5.7, 12.1.2015.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli kyseessä Roadmaster -96, LT1 koneella. Systeemissä erillinen öljysäiliö eikä perinteisesti pumpun yhteydessä. Tehostin toimii muuten normaalisti, mutta jos auto seisoo pari päivää niin alkuun ei meinaa tehostaa. Rattia saa väännellä hampaat irvessä, mutta viimeistään parin mutkan jälkeen alkaa pelaa normaalisti. Samalla kun tehostus alkaa, kuuluu pumpulta örinää joka vaimenee melko nopeasti. Samanlaista ääntä kuin esim uuden pumpun asennuksen jälken kun systeemiä ilmailee.

    Jos auto seisoo vain yön yli, niin lähtee tehostamaan joko heti täysin normaalisti tai joskus pienen "örähdyksen" kera. Pidemmän tauon jälkeen sitten noi pahemmat oireet ja ratin kanssa voimistelut.

    Öljyt vaihdoin juuri, ei vaikutusta. Pumppu on reilun vuoden vanha rock auton halpa kunnostettu tapaus. Edellinen pummpu vaihdettiin vuodon takia, nyt ei mitään vuotoja havaittavissa. Niin ja vanha pumppu ei tehny koskaan tota alku jumittelua.

    Öljyt on aina hieman vaahtoiset, eli ilmaa seassa. Kun korkin avaa, kuuluu yleensä pieni tussahdus eli korkki on tiivis niinkuin vissiin pittäkin. Vai pitääkö? Kesällä tää ei oireillu, viime talvena teki kerran tai pari, ja nyt talvella tehny säännöllisen epäsäännöllisesti kun harvoin toi auto on parkissa pidempään.

    Eli mitä tossa ny oikein tapahtuu? imeekö toi pumppu jostain stefan tai imuletkun välistä ilmaa (muttei vuoda ulospäin öljyä) ja sitten seisonnassa vaahtoontunut öljy nousee pumpulle ja tekee ilmalukon vai mitä? Uutta pummpua paikalleen ja toivotaan parasta?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kokeiles laittaa sinne hoitoainetta, ei se mitään anna jos ei ota. Eli vaikka Forté:n Power Steering Treatment. Löytyy periaatteessa multa hyllystä, mutta on nyt just loppu, pitäis lisää tulla tällä viikolla, jos vaan tukkuri saa tuotua...
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    voishan totakin harkita, mulla on kyllä semmonen luulo että forten purnukka maksaa samanverran kuin pummpu rockautossa...?

    jotenkin toi ongelma on yhdistelmä kovaa pakkasta ja riittävän pitkää ajotaukoa. Tänään noin nollakelissä aamulla ei mitään ääntä pumpulta ja tehosti hienosti. Ehkä sinne aina vähän kertyy ilmaa, mutta lämpimällä se jaksaa pumpata sen pois vs. pakkasen panemat jäykät öljyt.
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mitä öljyä käytät ?
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Gulffin atf type a, muistaakseni. Se kuitenkin joka korvaa gulffin mukaan sen aikaisemman gulf psf(Power Steerin Fludid)öljyn. Ja korjaus edelliseen diagnoosiin, nyt se teki saman tempun duunipäivän jälkeen, eli ei mega pakkasta vaan nollakeli ja vain 8tunnin levolla. Saa nähä mitä huomen aamulla tekee. Säiliöstä näkee kuitenkin miten öljy virtaa kun se nyt tehostaa, joten huomen aamulla jos ei tehosta, niin kurkin sinne säiliöön ja varmistan virtaako siellä vai ei.

    Yks kaveri ehdotti sitä venttiili pakettia joka on painelähdön juuressa, semmonenhan mulla on toimiva vanhassa pumpussa vielä kiinni joten sen vois vaihtaa yhtenä testinä vaikka viikonloppuna.
     
  6. Naukkis

    Naukkis Gearhead

    Vahva ehkä sille ylipaine venttiilille, jos jumii kylmänä auki niin eipä taida tehostaa.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun veikkaus olis kans paineventtiili tai ehkä vahvempi arvaus jumivista lamelleista. Lamellipumppu kun on, niin kohmeessa keskipakovoima ei riitä heittämään lamellia ulos.
    Helpottaako tilannetta jos ryntäyttää?
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    Voisko sielä olla jäätä? sulaa ja sitte alkaa pelaan?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ensinnäkin kiitos kommenteista, kaikki ideat ja visiot on tärkeitä tässä vaiheessa kun homma on niin mystinen.

    Jäähän en oikein usko enää tän päiväisen jälkeen, oli varmaan vielä plussan puolella koko laitos kun eihän ulkonakaan ollut kuin nollakeli ja ei tommonen motti ja konehuone edes jäähdy kokonaan duunipäivän aikana.

    Kierroksien antamista en ole kokeillut, sitä vois kokeilla huomen aamulla. Ja tosiaan sitä ennen kurkin näkyykö säiliössä liikettä. Silloin kun kaikki kunnossa niin näkyy.

    Jos ylipaineventtiili jumis auki asentoon, niin silti säiliössä virtais neste? Mut mikä sen venttilin auki asentoon heti startissa pukkais, kun ei siis hetkeekään eikä pätkääkään tehosta missään vaiheessa, ennenkuin herää täysin normaaliksi.

    Ja jos lammellit jumii niin sitten ei tietenkään virtaa mikään. hmm.... kyl tää tästä haarukoituu pikkuhiljaa. :eek: :D

    Edit: nyt se säikähti näitä korjaussunnitelmia eikä temppuillu aamulla ollenkaan..! Katotaan nyt milloin se seuraavaks ton tekee.
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei oikein vakuuta tuo liemi. Pane sinne Redline steering öljy niin paineen teko loppuu eikä vaahtoa.
    Pitää myös ilmata oikein: Pyörät ilmaan, säiliöön ainetta, korkki pois reiästä, ratin veivausta laidasta laitaan rauhallisesti, lisää öljyä jos tarpeen, kone käyntiin ja taas veivausta, kone seis, öljyä lisää jos tarvii, korkki kiinni.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No ei se nyt suostu sit oireilee ja vaahtoaminenkin on loppu. Ilmausta oon tehny tallilla noin kun vettekuski suosittaa, mutta ehkä sinne oli vielä jääny jotain. Eilen sitten ajelin isolla parkkiksella ja veivasin ohjausta rauhallisesti laidasta toiseen ja ehkä viimeset ilmat sitten poistui koska nyt se öljy oli lähes täysin ilmatonta, siis ihan muutama pikku kupla.

    Sormet ristissä nyt odotellaan jumiiko vielä tai tekeekö muita tilanteita. Kiitos jeesistä!
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No nyt tämän aamuisten tutkimusten perusteella melkein 100% tämä. Eli ei tehostanut, sitten pelti auki ja kattomaan säiliöön. Neste täysin paikallaan, ei mitään liikehdintää. Vähän kaasua suoraan läppärungolta samalla öljysäiliötä vahdaten, niin ei paljoa ehtiny kierroksia nostaa niin pumppu naukaisi, öljy alkoi virrata ja tehostus pelasi. Oikeastaan täysin tuon hain veikkauksen mukainen tilanne, paitsi että samalla kun pumppu alkoi pumppaamaan, tuli säiliöön vaahtoa. Eli ilmaa seassa. No eihän jumivat lamellit ilmaa kehitä mistään, luulsin. V*ttu mikä ihme värkki tämäkin!
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vaahdon syntyminen on mun mielestä tossa tilanteessa normaalia.
    Kyllähän se vesikin alkaa vaahdota, kun yhtäkkiä alkaa kovasti vispata.
    Eli lamellin reunoilla kavitoi hetken.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Laita sitä hoitoainetta, se putsaa ne lamellien pesät ja alkaa liikkumaan...
     

Kerro tästä muillekin!