Ilman lokasuojia Museorekisteriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja TopiCa, 10.5.2010.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei. Kun on tällainen putkiaivo jolle kyllä tarkottaa kyllä ja ei tarkottaa ei, voi olla vaikea käsittää miksi vastaus samaan kysymykseen on erilainen riippuen siitä kuka kysymyksen esittää kellekin ja missä päin Suomea. Katsatusmies ei saa/uskalla käyttää aivojaan ettei ake hyökkää kimppuun ja ake kieltää varmuuden vuoksi koska katsoo ettei ajoneuvon muuttelu edistä liikenteen turvallisuutta. Homma lipeää metsään jo lähtökuopissaan kun pykälistä päättää tahot joita asiat/ongelmat ei kosketa millään tavoin. Ja päälle näyttäis olevan vielä vahva harrastajakunnan Suomettuminen aitoine itsesensuureineen.. (kekkoslovakia old skool?)
    Ja sitten kun/jos se lehtitoimittaja(sama koskee myös netissä julkaistua materiaalia) soittaa ovikelloa ja ruvetaan juttelemaan autoista mukavia, niin pitääkö siihen tarinaan saada mahdollisimman tarkka faktalaari absoluuttisine teknisine tietoineen? Saman jutun voi kirjottaa ihan yhtä hyvällä, ellei jopa paremmalla fiiliksellä ilman senttejä, kuutiotuumia, vuosilukuja tai jonkun tietyn osan/osakokonaisuuden tarkkaa alkuperää. Esim Kopterissä ei ole ko syystä kilpiä näkynyt vuosiin. Saapahan ne kateelliset mulkut nähdä ake-ilmiantonsa eteen edes jonkinverran vaivaa. Eli ainakin osa ratkaisua ongelmaan löytyy sen oman peilin edestä. Varsinkin jos tietää autonsa katsastetun itä-Suomessa tai Pohjanmaalla.
     
  2. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ei tod mitään harmaata, se on homoeroottista tai feminiinistä :rotfl:
    Me hetero miehet ollaan on / off. Naiset tms. kaikkea siltä väliltä, vaikka harmaata aluetta.

    Alkuperäseen kymysykseen palaten, laki sanoo selvästi:

    (Ajoneuvolaki, luku 2, 24. §):
    Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.

    lakimuutoksen vaatii jos ilman lokasuojia mr kilpiin:
    joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti tai customoitu johonkin tiettyyn aikakautteen sopivaksi poistamalla esim lokasuojat :rotfl: .
     
  3. fe390

    fe390 Gearhead

    "tai entistetty asianmukaisesti" Tuo jättää mielestäni aika paljon tulkinnanvaraa. Siinä ei sanota, että entistetyn auton pitää olla alkuperäistä vastaava.
    Haluaisin tulkita sen niin, että muunneltu auto voidaan hyväksyä, jos se on ollut samassa muodossa 30 vuotta sitten.
     
  4. Aamen ,yleisesti, tuo tuolkinta ja varsinkin halu tulkita asioita täällä suomessa nyt kait eniten tökkii.

    Se kun on virkamiehelle tai (mr-tarkastajalle) kuin palkan korotus kun pääsee niuhottamaan pilkkujen teroituksen suunnasta.

    Siksipä rakentelen autoni selllaiseksi kuin haluan ja jätän sitten vaikka leimaamatta niin ei tartte näiden ahtaasti sääntöjä , lakeja ja normeja tulkitsevien viranomaisten yms kanssa painia.

    Ajelen sitten vaikka pellolla ympyrää tai vien ulkomaille kun joskus saan rahaa kokoon niin että maastapako onnistuisi :rotfl:
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    entisöinti:

    Entisöinnillä (myös entistäminen, restaurointi < lat. restauratio) tarkoitetaan esineen, rakennuksen tai muun vastaavan kohteen saattamista alkuperäistä muistuttavaan kuntoon. Useimmiten pyritään entisöinnissä käyttämään alkuperäisiä materiaaleja ja työmentelmiä. Tavoitteena on usein saattaa entisöitävä kohde käyttöön kelpaavaksi. Entisöitävät kohteet voivat olla kulttuurihistoriallisesti merkittäviä tai suvun perintöesineitä.
     
  6. fe390

    fe390 Gearhead

    Entisöinti/restaurointi voidaan tehdä myös tietyn ajankohdan mukaiseen asuun.
    Näin menetellään usein rakennusten kanssa. Jos taloon on sen historian aikana rakennettu lisää osia, niin ei niitä välttämättä pureta edes museoviraston alaisissa töissä.

    Minulla ei ole tarkoitus lähteä eipäs/juupas väittelyyn, vaan herättää ajatuksia.

    Mitä mieltä olette Esa Salon yli 30v. sitten valmistamista siipi Mopareista. Olisivatko ne enemmän museoinnin arvoisia alkuperäisiksi palautettuina, kuin -70/-80 lukujen taitteen rakentelusuuntauksen ja -mahdollisuuksien edustajina.
     
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ei oikein taida uskalla kommentoida koska ilmeisesti en ole hc-harrastajaksi luokiteltava. Nettiäkin osaan käyttää.


    ...mutta uhmakkaasti totean että ei.
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Minä sanon kyllä, jos Esa Salo (never höörd :oops: ) oli moparin tehtaalla tekemässä siipimopareita 50 -luvulla !
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Voidaan, eli siihen asuun kun auto oli uutena :)
    No sama vastaus käy tuohon toiseenkin eli ei. Huom! Nyt siis MR-näkökulmasta.

    Muistan nuorena roddarina kuinka sitä hoettiin mantraa, että saa rakentaa autonsa sellaiseksi kuin haluaa, kellekkään ei tullut mieleenkään mitään kulttuuriavustusta sille vaatia. No niin saa tehdä vieläkin, entisöidä sellaiseksi kuin haluaa. Oli sitten mitä mieltä hyvänsä noista ES:n autoista tämän päivän vinkkelistä, niin semmoisenahnan ne tulisi säilyttää.
    mr-leimaa niille lienee vaikea saada mutta mihin ne sitä tarvitsevatkaan. Auton rakentaminen maksaa kuitenkin sitä luokkaa että parin sadan säästö vuodessa vakuutuksista on kärpäsen kakka kokonaiskuluista ja tuskin ES tai muutkaan vannoutuneet oikeat rodimiehet ovat sitä museostatusta ensimmäisenä vinkumassa.
     
  10. sasupe

    sasupe 1st gear

    Ostin äsken 35 vuotta vanhan moottoripyörän projektiksi kohdetta näkemättä. Piti leikkoa ja muutella. No paljastui että olikin orkkis maalissa ja alkuperäset sähköt. Muutenki räpeltämätön. Pärrää ihmetellessä alko ahistaa että ei tätä _voi_ leikkoa vaan pitää alkaa MR hommiin. Kaasarien ruuvejakaan ei oltu väännelty paskaski.

    Siinä sitte tuli mietittyä koko puuhan järkeä. Minä museoin omaisuuttani muitten mieliksi ja muut sitte arvotelee & kuittailee. Pärrä on sitte semmone ku tehdas ja MR tarkastaja sen halus. Minä maksan eikä tuu semmone ku minä haluan. Ja rahassa eroo 1-2 sataa per kesä vakuutuksissa. Haloo! Mitä mää oikeen oon tekemmässä ja miksi?

    Sehän se olis ku tekis semmosen laiteen ku itte haluais ja sitte pokkana vaan että "pojat näillä pillurallia ajo vuonna 75 - just oli tämöne" ja tää tartee mennä MR kilpiin ku on niin "autenttisen olonen ja old school". Haloo taas!

    Leikellä ei tosin oo vielä uskaltanu mutta kaasarit ja sytkä vaihtuivat ja taitaa tää tästä vielä ratketa. Ja jotenki koko MR kuvio tutnuu itestä tympeelle :-?
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh, omasta mielestäni auto on kauneimmillaan / komeimmillaan
    orggigsena / lähes orggigsena.

    a) "pitkät leimat", katsastus joka toinen tai joka neljäs vuosi
    b) ei tarvitse maksaa 200-400 haittaveroa joka vuosi. (eiköhän verot nouse pian ...)
    c) vakuutusmaksut alhaisemmat, boonukset vapautuu muille autoille...
    d) vakuutuslaitos antaa autolle arvon, tiettää mitä saa jos palaa /varastetaan yms.
    e) voihan mr stauksen saatua muuttaa mitä vain , mutta ei tee mitään "peruuttamatonta / liian häiritsevää" :rotfl:

    Tietty jos mä olisin mr tarkastaja, voisin kyllä hyväksyä tyylikkäät liekit, scallopit yms. yms. :lol: Pitäiskö hakea tarkastajaksi? Heh heh
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kaikkein paras, kun ois museoautojen rinnalla
    harrasteauto rekisteri samalla ikä haarukalla.
    kaikki ois tyytyväisiä paitsi uusien autojen omistajat?
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Keskustelualueen otsikko on Rod&Kustom,
    keskustelun aihe on museorekisteri
    ja yllättäen keskustelu kääntyi harrasteajoneuvorekisteriin...
    :rotfl:
    - Jani -
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    Asianmukaisesti alkuperäiseen kuntoonsa entisöity Triumph Vitesse:
    http://www.alaparkki.com/arkisto/urkki.php
    Onko laki kaikille sama? Kaikki kunnia autolle ja sen rakentajalle, auto säilynyt liki 40 vuotta muuttumattomana ja mr, näin sen pitää ollakin. Eli missään tapauksessa en ole vaatimassa näitä, tai mitään muitakaan mr-statuksen saaneita vanhoja rakennelmia pois mr-kilvistä tai palautettavaksi tehtaan kuosiin. Näyttää vaan olevan niin, että minkä tahansa muun rakennelman paitsi vanhan "Suomi-hotrodin" museorekisteröinti on mahdollista. Miksi näin? Muutosten dokumentointi ei voi olla ongelma, johan ne dokumentit löytyy od:n vanhoja valokuvia osiostakin.
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^^Aargha! Kaikki kunnia rakentajalle joo täältäkin. Muistakaa että Jaakko teki tuon aikana jolloin auton rakentelu oli täällä kielletty. Se teki sen ja kapinoi järjästelmää vastaan. Ei tosin saanut kilpiin ja oli sillä joskus verolappujakin tuullut. Jaksoi tapella tuulimyllyjä vastaan. Ehkä täälläisten takia kuitusten ja muiden ihanien virkamiesten kanta on vieläkin sitä mitä se on? Sinänsä toi ansaitsee MR statuksen (hyi helvetti että tuntuu pahalta sanoa tuo) ja rakentaja mitalin ja kutsun linnan juhliin.
    Yhyy sniif yhyy! Jos toi niin mun kanssa!!!
    Toi Urkkihan on aivan vitun hirvee, mutta pala meidän autohistoriaa. Niin on moni muukin auto. Me eri leiristä, mutta kuitenkin sama tavoite. Rakentaa sellainen auto mistä itse pitää. Eli esim Esa Salon Autot MR rekisteriin. Ehkä meidänkin olisi avoimesti pitänyt kapinoida autoveroa vastaan niin kuin Jaakko teki Kekkosen aikana. Äh en jaksa mutta tajusitte pointtini?
    58
     
  16. Rizhto

    Rizhto Gearhead

    Uusimmassa Retrossa, joka kolahti lootaan eilen oli positiivisen suuntainen juttu ajoneuvokonservoinnista. Alkaa se näkökulma hiljalleen muuttua tuolla MR-leirissäkin, tosin kotimaisen ajoneuvokulttuurihistorian kannalta ainakin parikymmentä vuotta liian myöhään. Erityisen huomionarvoinen oli Trafin edustajan kommentti, jonka mukaan ei ole näkyvissä syytä, etteikö olemassa olevia säädöksiä voisi päivittää. Se vain vaatii harrastajakunnalta aktiivisuutta ja ennen kaikkea yhteistyötä, jotta kaikki harrastuksen näkökulmat tulee huomioiduksi.
    Omasta näkökulmastani MR-systeemin voisi säilyttää sellaisenaan, mutta laajentaa sitä hieman, siten, että ajoneuvon omistajia rohkaistaisiin säilyttämään ajoneuvossa vielä jäljellä olevaa hyväkuntoista alkuperäisyyttä ja historiallista monikerroksisuutta. Siis säilyttää kulkuneuvon tarina etenkin Suomi-historian omaavissa vehkeissä. Kaikkein vanhimmat, vaikka 1950 vanhemmat, voisi siirtää automaattisesti jonkin sortin HA-statukseen, sillä niitä ei kukaan juuri enää ympärivuotisena käyttöautoina pidä, eli ei ole sitä "veronkiertopeikkoa".
    Oma kysymyksensä sitten on se, mikä on tämän koko ikiaikaisen keskustelun todellinen motiivi. Halutaanko todellä säilyttää ja vaalia Suomen tieliikennehistoriaa vai onko lopulta kyse vain halvoista vakuutuksista ja käyttömaksuvapaudesta ja siihen liittyvä eriarvoisuuden aiheuttamasta katkeruudesta. Hyvin usein vähintään rivien välistä paistaa tuo jälkimmäinen.
     
  17. Delvis

    Delvis 1st gear

    Teet peltityöt kirveellä ja hitsipillillä ja paat siihen häkäpönttö vehkeet,jos ei vieläkään saa niin maalaa moottori vihreeksi niin sitte on läpihuuto juttu! :D
     
  18. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ja auton pitää olla vielä suosta nostettu, ainakin joku rungon pätkä johon voi hakea identiteettiä tunnetuilta pussihousukavereilta. Myös epämääräinen valokuva autosta Viipurin asemalla jossa näkyy joku rekisterikilpi auttaa asiaa.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Sori vaan että on tullu kirjoiteltua tänne tuhansia viestejä ja sössittyä "oikeiden harrastajien" jutut.
    Edelleenkin jokainen auto joka on tehtaalta tullut ilman lokasuojia, voidaan hyväksyä ilman lokasuojia niin museo-, kuin tavalliseenkin rekisteriin.
    Ja sanokaas miksei vanhaa omavalmiste suomi hot rod/ kilpuria voitaisi hyväksyä museoajoneuvoksi? En mä ainakaan tiedä mitään estettä....ja siis mikään rakennettu ford rodihan ei oo omavalmiste.....

    Pitänee nyt mennä lukeen sitä myydään palstaa jos vaikka sit muuttuis oikeeks harrastajaks.....pitäisköhän kattoa onko yhtään rodia myynnissä nii vois mennä koeajolle nii vois ainakin sanoo että on ees ajanu sellasella.... :rotfl: :rotfl:
     
  20. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    museorekisteri

    Ihmeen paljon vouhotusta aivan turhasta. Ei kiinnosta museot vaikka on lokkarit, mitään en o museorekkaroinu eikä ole aikomusta. Liikennekäytössä vähän boonuksilla ja suurimman osan vuodesta huilimassa ni eipä paljoo maksa.
     

Kerro tästä muillekin!