Ilmapussien paikka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Adventurer, 30.3.2011.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Pähkäilen tässä ilmapussien paikkaa s-10:n alustalle tulevan rodin taka-akselille.
    Eli ko runkohan on kapea vain reilun metrin ja siinä on hevoskärryjouset. Jätän jousituksesta norrat ja yhden latan tukivarsiksi ja ilmapussit hoitaa varsinaisen kuorman kannon. Iskari jäisi myös alkuperäiselle paikalle.

    Akselin päälle ei pussit mahdu lavan takia eli ne pitäsi laittaa joko akselin eteen tai taakse.
    No takana ne tulee aika keskelle koska reunassa on iskarit enkä niiden paikkaa kehtaa muuttaa.
    No edessä ne saa reunemmaksi mutta menetän bensatankin paikan enkä halua hankkia uutta tankkia ja siirtää sitä taakse.
    Eli kumpi parempi?
    Bracetit pitäs hitsata akseliin kiinni lähiaikoina.
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    [​IMG]
    no tässä kuvaa. kuvassa ei tosin näy iskarin ala-tappi kun ne mein irroituksessa poikki mutta yläkannattamit kohdalaan.
    No iskareille ei ole edessäkään tilaa koska sinne tulee siis se tankki.
    Tietysti jos vaihdan siis tankinpaikkaa ja sen muotoa eli toisen tankin, mutta kun se tankki on korinvaihtoprosenteissa :x
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Laitat ne tohon akselin takapuolelle sisäkkäin pystyyn.
    Meinaankun nykyäänhän saa sopivasti sellasiakin jousia missä on keskellä iskarinmentävä reikä.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos onnistuu, ni akselin etupuolelle rungon ja lehtijousen väliin, niinku joku valmis apuilmapussikitti taitaa olla. Tai sit vaa akselin kohalle poikkipalkki ja pussit akselin päälle ja lavaan korotusmöykky. Voihan sen lavan pohjan korottaa koko matkaltakin et on kokonaan tasanen pohja, tai sit verhoilee levyn lavan kanneks ni ei se möykky sieltä pistä silmään.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Tossa lehdettömässä lehtijousituksessa tulee eteen sellainen ongelma että kun siellä ei ole enää pakkaa tukemassa niin kiihdyttäessä ja jarruttaessa akseli pääsee kiertymään melko vapaasti. Eli pelkällä, tai lähes pelkällä norralla ripustus ei toimi niinkuin se on suunniteltu toimivan. Jos vastaava tilanne sattuisi omalle kohdalle vakavasti harkitsisin lehtien poistoa kokonaan ja tilalle tukivarret lehtien etukiinnikkeistä akselin alapuolelle. Puslat molempiin päihin ja jouset tukivarren ja rungon väliin. perämurikasta kiinnipultattu puoltoistmetrinen tukivarsi nivelellä ja liu`ulla johonkin askin hännän tietämille. Ja tietysti panhard pitämään linjassa sivusuunnassa. Hakusanalla "torque arm" google löytää paljon kivoja kuvia. :wink:
     
  7. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Paitsi jos laittaa tracktion barsit ja pannalla viel etureunasta lehtiin kiinni, sillein mää tein joskus.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vaikeutenahan on vielä että mulla on jo jouset, eli sellaiset 2-makkaraiset. Kiinnikkeetkin olen jo leikkuuttanut.
    Jousia on 2 + alahaalla lyhyt paksu lati joka suora.
    Itse olen suunnitellut siten, että tuohon about akselin päälle tulisi poikkipalkki jossa ilmapussin yläosa kiinnittyy ja alaosan kiinnike hitsataan akselin etu tai takapuolelle

    Eli jos pussi tulee eteen ja siellä on muutama kilo painetta niin ei se akseli siihen suuntaan ainakaan herkästi kierry, toisin päin takana.
    Tietysti riisutuilla jousilla ilman lisäjousitusta se on hutera ja tässä tapauksessa ilmajousi estää sitä vääntymistä, mitä varten se ei varsinaisesti ole tarkoitettu kestämään. Tuo traction bar on siihen vääntyilyilmiöön sitten apu tai joku muu vakaajatanko.

    Lisäksi kyseessä on budjetti projekti joten hienoita tekniikkaa, fourlinkkejä ja jousi/iskari pusseja en aio harkita vaan ykkös satasilla mennään :)

    Lavan lattia on jo nyt liian korkea, eli sekin poissa laskusta. Hytti on niin tontissa että kun siihen lava laitetaan samaan linjaan, jää sille syvyyttä alle 20 cm. No ei tällä ole kyllä tarkoitus mitään roudailla mutta katsastuksesta pitää pa:na mennä.
     
  10. Tuossa kuvassa näkyy tukirauta joka menee akselista jousen etukiinnikkeeseen ja näinollen estää akselin kiertymisen .

    Tätä autoahan on tietysti tunkattu toiseen suuntaan mutta sama ongelma ratkaistu.

    Tee tuollainen norran viereen ja samaan kiinnikkeeseen pussien kanssa.

    [​IMG]
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kiitti vinkistä Axeli. Tuo on toteuttamiskelpoinen. Kävi mielessäni yksi pitkittäinen tai kolmion muotoinen tukitanko banjon keskeltä eteen, mutta tuo olisi geometrisesti kai parempi ja tosiaan voisi olla samoissa kiinnikkeissä takaa pussien kanssa.... pitää miettiä.
    Tuon etupään kiinnityksenkin voisi suunnitella norran kiinnikkeisiin pitkällä kaksipäisellä pultilla esimerkiksi :)
    Kyseessähän nyt kuitenkaan ole kiihdytysauto eikä etu pää varmasti keuli joten aika kevytrakenteisilla rakennelmilla pärjätään.

    Sen polttoainetankin joudun kai nyt hylkäämään ellei...
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Entäs tällainen viritys
    kuva 1.
    Eli jousen vieressä kulkisi tukitanko. etupäästään se kiinni liikapitkässä norran pultista ja takapäästä iskarin pultista (14 mm). Tuostahan tulee jo puolikas kolmio eli sivu akselin keskipisteestä iskarin pultin keskipisteeseen ainakin 150 mm alaspäin ja tuo paketti on uu-pulteilla aika hyvin yhtä palikkaa.
    Vai pitäsikö vielä olla toinen putki esim uupulttien yläpuolelta.
    Tuolla vosi ainakin kokeilla kun olisi bolt on osa

    kuva 2.Tässä kuvassa sinisellä pussi, punaisella poikkipalkin ääriviivat ja bracetit ja pussit siis takana. Eli ne tulee aika keskelle koska iskari, joka ei kuvassa, vie tilaa reunalta.
    Olen kyllä nähnyt pusseja rodeissa vielä lähempänäkin liki banjossa kiinni mutta miten tämä vaikuttaa ajo-omituisuuksiin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Pitää paikkansa. eli jousen etuosasta tulisi tönkkö, vähän niinkuin tukivarsi. Ilmapussithan nyt jousituksen hoitaa.

    Jos ajatellaan että teksin Axelin ehdottaman lisätangon jonka kiinnityspisteet olisi akselin ylä ja ala-puolella ja etupää vietäisiin eteen jonekkin norran pään läheisyyteen, niin eikös vaikutus ole sama, eli tukivarsi ei anna akselin kiertyä mutta ei myöskään liikkua eteen-taakse suunnassa muuta kuin puslien liikevaran?

    Voi olla että on vain tyydyttävä lehtijousen ominaisuuksiin tukirakenteena, ehkä lisätä siihen takaisin lateja, tai se paras ja kallein vaihtoehto eli vaihtaa fourlinkkeihin.
     
  16. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  17. tuossa pickupissa olevissa kolmiotuissa on ns-lahnareirä vaakatasossa joka sallii pitkittäisen liikkeen jouston aikana mutta ei akselin keirtymistä.

    Akselissa se on korvakkeella jossa kaksi kiinnityspistettä,ylhäällä ja alhaalla.

    Onko se lehtijousitus yleensä pakko säästää ,prosenttien takia?
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Jarruttaessa sama efekti kuin "pakilla revitellessä".
    Laiton Suomessa paitsi tehdasasenteisena. Luulen että tässä topikissa aletaan olemaan siinä pisteessä että vaatii mielikuvitusta keksiä uusi, jo esitettyjä ripustusmalleja parempi ripustus. :D
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Prosenttien takia pitää tuo hevoskärry jousitus säästää. Nythän tätä ilmajousitusta perustellaan apujousina :)
    Ehkä sen sitten myöhemmin voi nelilinkillä korvata jos jää prosentteja korivaihdosta käyttämättä ja rahaa massin pohjalle.
    Tankki on myös prosenteissa (1%). Sen nyt rälläköin ja muutan akselin taakse. Eli tuosta kuvasta poiketen laitan nyt pussit eteen niin saan ne reunemmaksi ja ainakin jarrutuksessa ne hannaa kiertymistä vastaan.

    Pakko vain kiihdytellä rauhallisemmin (4,3 efi koneella) mikä on ihan ok koska 3 sakkoa jo plakkarissa ja seuraavasta sitten lähtee kortti :)
    Ihmeellistä miten tällainen asia vaikuttaa rakenteluun :D
    Pitää nyt seurata miten se käytännössä käyttäytyy ja lisätä vaikka lateja pakkaan.

    Noita prosentteja säästän tinkimättä siksi jos tuohon koneeseen saisi 2 lisäpyttyä jossain vaiheessa, kun kulkine muutoin muutoskatsastettu.
     
  20. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     

Kerro tästä muillekin!