Ilmastoinnin vian etsintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Concarne, 7.8.2021.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Akun napa irti ja sitten takaisin, täysin kylmälle ja automaatti säätö päälle/ilmastointi päälle. Auto käymään. Näin vika lukko poistuu.

    Jos ainemäärä on oikea ja menee vika lukkoon on järjestelmä tukossa tai orifice tube on väärin toimiva.
     
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Luulisi tuon GM:n omilla retrofit osilla kuitenkin toimivan ilman säätämistä. Laskukaavat oli tiedossa ja sen mukaan alkuperäisestä R12 määrästä laskettuna täyttö on oikein. Uudemmissa 134a aineilla olevissa vastaavissa autoissa määrä on kuitenkin pienempi. Täytyy nyt vielä tarkistaa uudestaan onko noissa uudemmissa jotain muuta eroa, mielestäni ei ollut mutta ehkä katsoin väärin.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos vaihdetaan R12 järjestelmä R134a niin myös orifice tuben kokoa eli syöttöreiän halkaisija pitäisi muuttaa muuten katkaisusykli presulla on liian tiuha ja logiikka luulee sen olevan vajaa kylmäaineistaan. Vikahälytykseen on olemassa ohje millä KO vaiva saadaan pois.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ainemäärä on kahteen kertaan oikeaksi varmistettu, painekytkin on siis 134 kylmäaineelle tarkoitettu GM:n oma. Orifice tube vaihdettiin varmuuden vuoksi. Edelleen menee vikatilaan. Mittausten mukaan painekytkin katkoo alarajalla. Pitänee ohittaa tuo vikatila ja katsoa mitä sitten tapahtuu kun muuten vaikuttaisi toimivan.
     
    sibe70 tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei auttanut vikatilan ohittaminen GM:n TSB -ohjeella eli piuha nro 59 irti stökkelistä. Muutosta tapahtui kyllä koska nyt ei toimi enää ilmastointi eikä muukaan puhallus ollenkaan. Toivottavasti herää kun kytkee piuhan takaisin. Näyttää tuo vika toistuvan vain vähän viileämmillä keleillä. Eli silloin kun aurinko paistaa sisätilat kuumaksi ja ilmastoinnille on tarvetta mutta ulkona ei kuitenkaan ole mikään helle. Lämpimämmillä keleillä pelaa ilman vikailmoituksia. Täytyy varmaan muuttaa Espanjaan josko siellä toimisi.
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kompuutteri laskee kuinka monta kertaa X ajassa matalapaine katkaisu tulee ja jos se on esiohjelmoitua määrää useammin se menee vika tilaan.

    Tuon tekee yleensä kun R12 tilalle laitetaan R134A. Oikeampi aine sinne on Isceon 49 tai RS24. Pelkkä orifice tube ja pressostaatin vaihto ei riitä koska kompuran tuottoa ei voi säätää.

    Joskus olen käyttänyt automaattisesti säätyvääorifice tubea, sillä on saanut korjattua ongelman. Jossain on olemassa ohje myös tuon vikalukon käytöstä poistoon mutta on jossain mun vanhassa työtiedostossa...

    R12 järjestelmää ei oikein ole suotavaa retrifitata koska liittimet, kuivain jne. ei riitä. Letkut ei ole tarkoitettu puhtaalle R134A aineelle, ne alkavat suotamaan läpi. Sama vanha mineraaliöljy ei sovi R134A aineelle sopivien öljyjen kans....
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tämä on tiedossa ja siksi kokeilinkin tuota tehtaan ohjeen mukaista korjausta. Tähän vaivaan se on tarkoitettu.

    Niin, ohje on että tummanvihreä johto paikasta nro 1 irroitetaan liittimestä ja teipataan johtonipun kylkeen. Ei katkaista koska silloin se saattaa ohjeen mukaan toimia antennina ja ottaa häiriötä muista sähköistä. Näin tein ja lakkasi toimimasta kokonaan. Sain kylläkin herätettyä uudestaan mutta samaan aikaan hajosi ilmeisesti ilman sekoituksen luukun säätömoottori tai sitten tuo koko säädin/näyttö mutta se onkin sitten toinen tarina.

    Eipä tuolla niin suurta väliä ole kun toimii kuitenkin niillä keleillä kun sitä tarvitaan. Silloin lähinnä häiritsee kun joskus viileämmällä kelillä laittaa puhalluksen kokonaan tuulilasille ja tässä systeemissä samalla käynnistyy ilmastoinnin kompura, halusi sitä tai ei. Sitten menee hetken kuluttua vikatilaan kun kompura pätkii liian tiuhaan. Nyt on tulossa Ruotsista -94 mallinen ohjainpaneeli. Saa nähdä onko tuolla vaikutusta. Tai toimiiko ollenkaan kun tuossa uudemmassa on ilmeisesti painekytkin myös kompurassa.
     
    Muokattu: 10.6.2025
    sibe70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!