Ilmastoinnin vuoto-ongelma (hitsaussauma)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Yorcci, 28.5.2012.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Nyt on muutaman kerran saanut vaihtaa tuota letkuparia, joka lähtee siis kompuralta kuivaimelle ja painepuolelta lauhduttimelle. Tuossa näkyy ko. kohta silloin, kun orggisletku lähti eläkkeelle ja repesi hitsaussauman vierestä

    [​IMG]

    Sitten tuli ihan uusi letku, joka vuoti heti uutena melkein samasta kohdasta hitsaussaumasta ihan kuplimalla. Siis kylmäaine + öljy puski sauman läpi, kun kompura alkoi työntämään painetta:

    [​IMG]

    Tuossa töhnät tulivat ulos n. reilun kuukauden aikana.

    Tämän jälkeen vaihdoin sitten käytetyn letkun. Siitä oli sitten kierteet vähän heikoilla kuivaimen liitoksessa ja möhnät valuivat ulos sieltä liitoksesta...

    Viime viikonloppuna vaihdoin sitten taas kerran uuden GM:n varaosaletkun. Saatiin töhnät sisään ja oli kivaa koko sunnuntaipäivän ajan. Kunnes illalla kävin vielä varuiksi tarkistamassa kaikki liitokset. Liitokset eivät vuotaneet ja putket sekä letkut olivat komeasti kuuran peitossa. Mutta kompuran painepuolen hitsaussauma vuotaa tässäkin letkussa :mad: Vuoto ei ole yhtä paha kuin tuo aiempi, enemmänkin sauma 'hikoilee' hyvin vähän, ei varsinaisesti kupli, niinkuin edellä.

    Nyt on sitten leuka ollut rinnassa ja nenää kaiveltu sen verran, että asialle pitäisi tehdä jotain korjaustoimenpiteitä.

    Vuotoa ei siis ole silloin, kun järjestelmässä on 'lepopaine' (muutaman barin luokkaa?), vaan ainoastaan kompuran työsyklin aikana (paine suuruusluokkana 10 bar?).

    Täyttä arvailua on vielä toistaiseksi se, että kuinka lujaa kaman pitäisi tarttua, että vuoto loppuisi.

    Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Techno-Weld http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
    Yksi demo-/opetusvideo http://www.youtube.com/watch?v=nxtmt6QCVd8
    Toinen video, jossa käsitellään alumiinitölkin pohjan reikää http://www.youtube.com/watch?v=nAQfynliEFA

    Tuossa menetelmässä mietityttää vaadittava lämpötila, 380 astetta. O-renkaat tuon letkuparin laipan ja kompuran välissä eivät varmaan tykkää, jos laipan lämmittää noin kuumaksi. Letkun puolelta alumiini on taas kovin ohutta, että sekin hirvittää. Varsinkin, kun ei ole mitään kokemusta aineesta.

    Ja kun systeemissä on vielä paine vastassa, niin tuo sulattaminen ei vaikuta ihan mahdottoman hyvältä idealta. Jos lipsahtaa hiukka liian kuumaksi, niin voi olla sulaa alumiinia otsassa/silmässä/korvassa/nenässä...

    Kuinka kemiallinen metalli, onko vaihtoehto? Ilmeisesti pitäisi tähtäillä kohti noita 'teollisuus'-kamoja eikä ihan perus Plastic Paddingia? Nettikeskusteluissa vilahtelee kehuja Belzonalle, mutta mikähän tuolta olisi varteenotettava vaihtoehto... http://www.belzona.com/applications/valves.aspx

    Epoksi on myös pyörinyt mielessä. Olisiko sopivaa kamaa tuolla http://www.henkel.fi/fis/content_data/4401_Epoxy_Cat_FIN_approved.pdf

    Mielelläni lähtisin tuonne kemialliseen sodankäyntiin kuumennuksen sijaan. Joko metallilla tai epoksilla.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    letku irti ja tinaus
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tinaus...öööö...millä ja miten? Tarttuuko tina alumiiniin niin tiukkaan, ettei vuoda enää?

    Letkun irrottaminen ei ole mieluinen vaihtoehto... Eikö mitään ole tehtävissä paikallaan? Eiks kellään muulla ole tällaisia vikoja kun mun autossa? Miks mulle käy näin? Mikä on elämän tarkoitus? Ai niin, sehän on jo tiedossa.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, eikö se uusia letkuja toimittanut kauppias vastaa tuotteestaan?
    Ei tuo millään epoksilla korjaannu.
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei. Toi sattui löytymään kaverilta hyllystä ylimääräisenä ja 'sain halvalla'.

    Sitähän minäkin pelkään. Mutta ei se tuosta enää huonommaksikaan mene, yrittänyttä ei laiteta eikä kysyminen mitään maksa jne.

    Yritänkin löytää noista (liian monista) vaihtoehdoista sen, millä onnistumisedellytykset olisivat parhaimmat. Jos ei korjaannu, niin sitten käydään kaupasta uusi letku.

    Vituttaa vaan, kun toi tyhjennys+uusi täyttökin maksaa taas jotain muuta kuin kolikoita...
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se epoksi ei pidä.

    Palikka irti, putsaus, kuumennus ja tig:llä hitsaus.

    Voi olla ettei palikkaa saa enään korjattua jos sen jollain epoksilla sotkee.
     
  7. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    jos tuon jollain saat korjattua kannattaa varmistaa ettei putkesta puutu joku tuki,, ei kai noita yhtenään pitäisi murtua.
     
  8. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei siitä mitään tukia puutu. On vaan kerran se orggisletku murtunut. Nää pari uutta slerbaa ovat tihkuneet hitsaussaumasta ja yksi käytetty letku vuoti sitten kuivaimen liitoksesta.
     
  9. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Liekö tig-hitsauksessakaan onnistumisesta 100 %:n varmuutta?

    Epoksi-idean hautasin muutenkin, kun sain listan ja hinnat loctiten edustajan mukaan tarvittavista muutamista tuotteista, kokonaispaketti reilut 90 euroa ja uusi letku maksaa Ecklersillä 129 taalaa... onnistumisesta ei kuitenkaan ole mitään takuita.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kyllä mä luulisin et se tig ois se avain onneen...

    Eka tsekkaa mitkä huokoset vuotaa, pieni senkkaus ja sit päälle sulattelu sekä lisäaine.
     
  11. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tässä on vaan sellainen pieni ongelma, että toi systeemi ei saa olla avonaisena kovin kauaa ja ei varmaan satu kovin helposti ilmastointijäbä tig-hitsaajan kanssa samalle tontille. Tuohon mun vehkeeseen kun ei voi sulloa 134a:ta, mitä löytyy melkein joka marketin takapihalta.

    Ja kun olen muutamaa R-12 -yhteensopivaa kylmämöhnää testannut, niin käytännössä mun katiskassa on toiminut moitteettomasti näistä uusista aineista vain RS-24. Tuo R-12 kun on vähän laitonta, niin sitä ei oikein meinaa saada mistään...

    Helpompi on varmaan ostaa ihan kaupasta toi letku ja mennä sitten ilmastointijäbän tontille hoitamaan kaman talteenotto ja uusi täyttö. Ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että sattuisi sellainen letku, jonka saumat pitävät...
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tigillä vaan. Asiansa osaava hitsari tekee pitävän sauman. Jos siitä hyvän haluaa, niin kyllä se pitää irti ottaa.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ainoa että kuinka käy juotteen millä putki on kiinni joka jää tig sauman alle ?

    Joskus ollaan CERTANIUMilla korjattu tuollaisia kohtia mutta.....
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mites jos yorkki päivittäis kapineet R134a tökötille?
    Jos se R12 korvaava on liian kallista?


    Ei kyllä hajua mitä kamaa toi kaulus ja putki on, mutta kyllä sen luulis olevan alsan lähisukulaisia, eli oikeella langalla ja tigillä onnistuu.,


    Voi se putki olla poissa pari päivää, kunhan ei vesisateessa seiso, ne lähdöt voi aina tulpata.
    Kuivain kait noissa eniten itseensä ottaa.
     
  15. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Siinä menis sitten kaikki uusiksi. Tiivisteet, öljyt jne. Ei kiinnosta, jos ihan suoraan sanon. Eikä se R-12:n korvaava aine sinänsä liian kallista ole, jos ongelma olis vaan pelkkä täyttö.

    Tähän täyttöasiaan vaan liittyy vähän muuta. Eikä siitä sen enempää.

    Tossa vähän juttelin yhden aluhitsauksesta 'jotain tietävän' kanssa ja paksun alumiinilaipan sekä ohuen alumiiniputken hitsaaminen ei ole ihan 'pala kakkua', varsinkin, jos on epäpuhtauksia seassa. Jos siis halutaan sauma, joka kestää ihan oikeasti painetta.

    Sepä se. Ja kun on just uusittu kuivainkin. Eihän sekään montaa kymppiä maksanut, mutta turhia lisäkuluja.

    No, se kompuran öljykin on kohtuullisen arkaa kosteudelle.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kompuran öljy imee itseensä vettä, mut jos on kuivassa tallissa niin ei se itseensä sitä ime tyhjästä, samaten kuivain, jos oikein nuuka haluaa olla järjestelmän avauksen jälkeen niin laittaa vaikka kuivaimen uuniin pariksi tunniksi.


    Tee ihan mitä haluat, jos kikkailet jollain kuralla sitä pintaa saat sen putken ainakin uuteen vaihtaa.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eipä juuri taitaisi maksaa vaivaa koettaa tukkia tuota jollain kemiallisella tökötillä.Menee uusiksi tai ei niin voisi olla hetkeksi ratkaisu. Halpa ja nopea.
     
  18. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    No mää korjasin sen eilen ihan ite... ei vuoda. Eikä ollu kallista.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nonni, hieno homma...

    Pitääkö se paineen seuraavan 15 vuotta?
     
  20. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Jos se ei ole muusta kuin tosta mun korjauksesta kiinni, niin pitää ihan varmasti maailman tappiin asti.
     

Kerro tästä muillekin!