Ilmastoinnista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja rokkaaja, 3.7.2006.

  1. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    Havaitsin tuossa HYVIN mielenkiintoisen ongelman...Nii auto on 88 GMC
    pikkari... Kun ajeleepi jonkun aikaa ilmastointi päällä ni lakkaa ilman tulo suuttimista melkein kokonaan...AC pois ajellaan hetki ja taas tulee ilmaa ja viileää...tuntuu kuin toi AC:n kenno menis kovaan jäähän...ilastointiin vaihettiin uuvet mömmöt sisään tossa about 3kk sitte...kylmää tulee aluks ihan ok ja pumppukin katkoo niiku pitää eli ei jurraa koko ajan,onko muilla sattunu samanlaista onkelmaa jenkkivehkeissä(kun eihän noi eurot/japsit mee jäähän ku niis ei oo ku 200g jäähdykettä/jenkeissä melkee poikkeuksetta 1,2kg!)
     
  2. eemeli

    eemeli 1st gear

    Sisäkenno menee jäähän kun on ainetta paljon ja tehokas kompura.
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Lisää ilmastointi-aiheesta: Onko tavallista, että päällä oleva ilmastointi vie huomattavasti konetehoa? Laitatutin tuos just käyttis-Moparin viilennys-systeemin kuntoon (Chrysy Saratoga -94, vuodot tukittiin + uudet aineet jne.) ja nyt kyllä puhaltaa kylmää ja kaikin puolin tuntus toimivan ko. homma (melko vaisua kyllä näillä helteillä) mutta samalla huomasin, että ei yrmäse enää lainkaan niin pirteästi kuin tähän asti, ohittaessakin täytyy pedaalia oikein todella painaa, että alkas tapahtumaan jotain. Tyhjäkäynnillä tuon huomaa selvimmin, entinen tyhjäkäynti oli jotain 700-800 rpm, nyt on siinä 500 rpm korvilla.
    Tiedän kyllä, että toi kompura on varsin jykevä lisälaite, vaikkei olekkaan kooltaan kovin kummonen, mutta että hannaa menoa rutkasti?
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kompura vie äkkiä noin 5% tehoista,uusien autojen vähemmän.
    Jos kenno jäätyy on sun todennäköisesti tapauksessa painekytkin rikki,
     
  5. Fargo

    Fargo Gearhead

    Sanokaas viisaat mikä mulla autoa vaivaa. Letukassa on kaksi laitetta, takana katon rajassa toinen mutta vain yksi kompura. Yleistä joissain vaneissa ja suburbaneissa.
    Alkujaan laite on ollut R12 aineille ja vaihdettu asianmukaisesti R134a sisään. Putki oli syöpynyt puhki ja aineet tiessään.
    Nyt korjattu vuoto, täytetty aineet(2 kg R134a, metron ohje) ja 330 ml PAO-öljyä.
    Takailmastoinnin puhallus ei ole yhtään kylmää, liitoksia löystämällä todettu että aineet kiertää. Edessä toimii hyvin. Mistäs lähdemme purkamaan ongelmaa, kävi mielessä että onko systeemissä vanhaa öljyä joka uuden täytöksen kanssa on yhteensä liikaa systeemille? Sitten takakennon kyljessä on joku v:n kukkelo, näyttää ranco-venttiililtä. Kokeiltu ettei ole tukossa, muusta toiminnasta ei tietoa.
    Vihjeitä, ohjeita tai säätöarvoja kiitos. Ilmastoinnin huoltolaitetta pääsen käyttämään töissä niin paljon kuin haluan.
     
  6. Fargo

    Fargo Gearhead

    Sanokaas viisaat mikä mulla autoa vaivaa. Letukassa on kaksi laitetta, takana katon rajassa toinen mutta vain yksi kompura. Yleistä joissain vaneissa ja suburbaneissa.
    Alkujaan laite on ollut R12 aineille ja vaihdettu asianmukaisesti R134a sisään. Putki oli syöpynyt puhki ja aineet tiessään.
    Nyt korjattu vuoto, täytetty aineet(2 kg R134a, metron ohje) ja 330 ml PAO-öljyä.
    Takailmastoinnin puhallus ei ole yhtään kylmää, liitoksia löystämällä todettu että aineet kiertää. Edessä toimii hyvin. Mistäs lähdemme purkamaan ongelmaa, kävi mielessä että onko systeemissä vanhaa öljyä joka uuden täytöksen kanssa on yhteensä liikaa systeemille? Sitten takakennon kyljessä on joku v:n kukkelo, näyttää ranco-venttiililtä. Kokeiltu ettei ole tukossa, muusta toiminnasta ei tietoa.
    Vihjeitä, ohjeita tai säätöarvoja kiitos. Ilmastoinnin huoltolaitetta pääsen käyttämään töissä niin paljon kuin haluan.
     
  7. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear



    naksuttaa kyllä ihan niiku pitää...oisko kakkanen kenno?
     
  8. VP

    VP Gearhead

    en tiedä onko -88 vuoden vehkeissä jäätymisenesto suojaa, mutta joistain uusimmista löytyy, eli katkaisee kompuran pois pelistä kun kennon lämpötila menee pakkasen puolella.. eli se vois olla rikki..
     
  9. Mr. Toyoda

    Mr. Toyoda 1st gear

    No joopa joo,
    tuossa just ennen juhannusta täytätin R12 korvikkeella (R-413A) oman Toyota Crown Super Saloonin ilmastoinnin ja ainetta meni tehtaan suosittelema määrä eli 1200 grammaa. :odroll:
     
  10. VP

    VP Gearhead

    [/quote]kun eihän noi eurot/japsit mee jäähän ku niis ei oo ku 200g jäähdykettä/jenkeissä melkee poikkeuksetta 1,2kg!)[/quote]

    kyllä nois euro vehkeiskin menee noin 800g-1500g kylmäainetta
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    jos taka takahöyrystimestä ei tule kylmää niin exä tukossa tai aineet vähissä.
     
  12. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear


    :soosoo: eipäs nyt...tuo oli vaan jonkun kylmäukkelin mielipide(täytelly varmaan jotaa nissanmikraa)
     
  13. Fargo

    Fargo Gearhead

    Missäs tuo X sijaitsee? Ja paljonkos tuohon pitäisi ainetta laittaa, entäs öljyä?
    Metro-Autosta ei apua löytynyt.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    enpäs muista missä sijaitsee,joko konehuoneessa taakse lähtevän putken sisässä(orifice tube) tai takahöyrystimen liitoskohdassa lohkoexä.
    ei ole täytösmäärää tuollaiselle vehkeelle.
    mutts veikkaan että pyörii 1.5 kilon kieppeillä,yleensä ton kokoiset järjestelmät on.
    oljyä laitetaan vähän sen mukaan mitä on tehty.
    jos on ollut vaan tyhjä järj. ja se täytetään niin noin 0.3-0.5 dl riittää.
    jos on se orifice tube niin putkessa on kuristus sillä kohtaa ja tietysti liitos,siitä sen huomaa.
     
  15. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mikäs se on siinä takahöyrystimen edessä se kummallinen venttiili, joku tuntoelis siitä lähtee kennon sivulle. Olisiko tuo jokin oleellisesti toimintaan vaikuttava juttu?
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    se on juuri paisuntaventtiili.
    Eli siihen tulee putki ja lähtee kennolle ja sitten se kapillaariputki.
    Eli tarkista että se kapillaariputki on ehjä ja koita jäähtyykö putki ennen ja jälkeen sen venttiilin.
     
  17. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Ilmastoinnista

    Jaahans..lueskelin tossa tätä aihetta ja tulkitsinko nyt oikein että Chevy Vanin ilmastoinnissa olisi alunperin R12 aineet, mutta tuo R134A käy myös?

    Itselläni on tilanne se, että järjestelmä on ollut nelisen vuotta tyhjillään ja nyt pitäisi se täyttää. Onko niin että kuivain pitää vaihtaa (BTW:mikä osa se niistä on??? se pönttökö??), ja luultavasti kaikki o-renkaat pitää vaihtaa?? Onko kenelläkään havaintoa montako niitä tiivisteitä on ja missä kaikkialla??
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: Ilmastoinnista

    Pistä(tä) mielummin RS-24 sinne sisään, niin pysyy tavarat tallessa ja ei tartte muutoksia tehdä. Toi satakolmenelonen ei välttämättä pysy sisässä vanhoilla letkuilla ja kompurakin tahtoo käydä pieneksi.

    http://www.tempcold.fi/tuotteet/kylmaai ... TE0802.doc
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    eikä tarvi niitä o-renkaita vaihtaa eikä välttämättä kuivaintakaan.
    Tampereen autokylmä.03-3187100
     
  20. Qjet

    Qjet 1st gear

    Entäs käykö R12 tilalle : R413A tai R-401A ( SUVA MP39 ) ? Hyötyjä tai haittoja toisiin verrattuna ?
     

Kerro tästä muillekin!