Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Normaalistihan magneettikytkimellä oleva ilmastointi kompura pätkii,pyörii hetken ja sammuu kun saavuttaa sopivan paineen,sit taas käynnistyy uudelleen kun paine putoaa. Eri asia noi nykyiset muuttuva tilavuuksiset kompurat,niitä ei juuri mittarilla täyttäessä nää toimiiko... ellei tiedä tarvittavaa painetta.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eli veikkaisin henk koht että ala- ja yläpainetta säätelevä dualpressureswitch voisi olla sökö? Epälooginen toiminta, välillä höyrystimelle menevä putki jäässä ja välillä loppuu kylmä kun kompura sammuu eikä käynnisty kuin pitkällä viiveellä. Niin tää -99 nissanin kompura ei ole muuttuvatilavuuksista mallia. Joissain joku vuosi uuvemmissa on kyllä sellastakin sitten jo.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Alipaine varaaja lämmönsäätimille...
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead


    Tukossa tai jäätäri ei toimi oikein
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Niijuu tämä selvisikin jo omillaan kun maltoin tutkia service manuaalia ja konsultoida internetiä
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    niin tuota, kun sitä järjestelmää on tullu vähän sepiteltyä sen ecu vian takia manuaalisemmaksi yleisreleen avulla toimivaksi niin sitä jäätymissuojaa ei enää edes siinä ole. Voipi tukossakin tietysti olla, en väitä.

    Mutta kun kaikissa ilmastoinneissa ei kerta ilmeisesti edes ole sitä jäätymissuojaa niin ymmärsin niin että painekytkin estää jäätymisen?
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Riippuu painekytkimen mallista, jos on imupolella ohjaava painekytkimen joka katkoo kompuran käyntiä (esim. GM) niin jäätäriä ei tarvita laisinkaan.
    Yleensä käytetään korkeapaine puolella painekytkintä joka tunnistaa vain kylmäaineen loppumisen ja korkeapaine katkaisun, tällöin on jäätäri käytössä aina.

    Myös vanhat Moparit käytti V2 kompuroissa imupaine säädintä jolloin jäätäriä ei tarvittu.

    Mutta pääsääntöisesti japsit ja eurooppalaiset on varustettu korkeapaine puolen painekytkimellä ja jäätärillä joka sijaitsee höyrystimessä...
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuommosta vähän kyllä ounastelinkin että ei se suoja turhaan siällä ole jos sitä ei tarvittas. Kattelinkin siis tänään jo uacin tekemää universal thermostat switchiä joka on säädettävä. Sillä sais varmaan tosi kylmää ilman jäätymistä.
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mekaaninen jäätäri kissa kapillaariputki laitetaan höyrystimen lamellien väliin ja johdot meno ja lähtö. Säädettävä katkaisukohta, helppoa ja nopeaa
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    just tämmönen kuvauksen mukainen pitäs olla minkä tilasin.
     
  11. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Dodge Ramissa vähenee ilmastoinnista kylmäaineet noin neljässä kuukaudessa täytöstä siihen pisteeseen, että kompura käy vain pari sekunttia eikä kenno kylmene riittävästi. Mistään en löydä vihreää väriainetta, mitä viime huollossa laitettiin. Ulkokennosta, kompuralta, näkyvistä liitännöistä tai putkista, sisäkennon kondenssiveden poistoreiästä. Edellisessä ilmastoinnin huollossa tutkittiin kylmäaineen haistelu kapulan kanssa eikä löytynyt mitään.

    Ehkä ainoana vihjeenä kun aukaisee noi schrader venttiilien muovihatut niin korkean puolen korkin alta pääsee ehkä pieni sihahdus ja siinä venttiilin keskellä olevan kuulan kehällä näkyy pikkiriikkisiä kuplia. Mutta ei väriainetta.

    Voiko olla niin salakavalaa, että vuotaisi noista täyttöventtiileistä jälkiä jättämättä?
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joskus ne venttiilitkin kyllä voi vuotaa ja niitä voi vaihtaa sellaisen laitteen kanssa ilman että paineet pääsee pois. Oon nähny sellasia myytävän netissä. Kyllähän ne auton renkaatkin vuotaa joskus venttiileistä ja saippuaveden tai rään keskeltä näkyy tulevan kuplia.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä typellä pitäisi vuoto löytyä, harvoin koi venttiilit Oikeasti vuotaa...
    Niistä voi hieman tulla väriä tai kuplaa kun on täyttänyt mutta ei juuri muuten, ellei pikaliittimellä ole rikottu venttiiliä.

    Lauhduttajakenno kennon ja syylärin välistä on melko yleinen noissa sekä itse kompura...
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllähän ne venttiilit joskus vuotaa, ja vuototestissähän ne ei tietenkään näy. Ei ole kalliita uusittavia hankintahintansa puolesta.
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Onkos vielä PKS paikkoja josta saisi niitä "vanhoja" aineita esim. Oldsin ilmastointiin...? o_O
    -Vastaa vaikka YV.
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    RS24 ja Isceon 49 käy suoraan vanhan freonin(R-12) tilalle....
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    veikkaan höyrystimen alakulmaa,kerää paskaa ja syöpyy reikä,ainakin jeepeissä
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jonkunlainen päätös vihdoin sille almeran ilmastointisaagalle. Se säädettävä jäätymissuoja tuli jo ajat sitte mutta eilen oli näköjään sitten hetki laittaa kiinni ja tänään säätelin vielä sitä katkaisukohtaa. Nyt ei jäädä ja kuulee kun katkoo kompressorin käyntiä. Laitoin sen sarjaan painekytkimen kanssa eli siis maattopuolelle. Tulipahan tutuksi perinpohjin tommosen japsin ilmastointi kun sen ohjauksen muutin ohjausyksiköltä yleisreleelle.
     
    sibe70 tykkää tästä.
  19. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Nii onko höyrystin nyt se sisäkenno?
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

Kerro tästä muillekin!