Ilmastointi vm. -72

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Mr_MilleR, 14.1.2009.

  1. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Onko vuoden -72 GM:n ilmastointia mitään järkeä lähteä korjailemaan/korjauttamaan vai onko parempi kylmästi repiä ilmastoinin himmelit pois? Nykyinen kompura on jumissa eli se täytyisi vaihtaa tai korjata. Löytyykö näistä nykyisistä kylmäaineista sellaisia, jotka pysyvät tuollaisen vanhan ilmastointijärjestelmän sisällä?
     
  2. yoko1

    yoko1 1st gear

    Paljon asiasta on täälläkin keskusteltu mutta jos ei ole vielä hirveästi tieto/taitoa tuolta nyt edes jotain perusjuttuja

    http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=125635

    Kyllähän korjaus aina kannattaa varsinkin kun ei ole kysymys jälkiasennuksesta
     
  3. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Itse edellistalvena korjailin vm 74 gm ilmastoinnin.. Hintaa korjaukselle tuli noin 600e (korjattu kompura, pari koe ponnistusta ja täyttö.) On olemassa freonin korvaus kaasua iceon 49 nimistä. Se pysyy vanhoissa järjestelmissä.
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    jos nyt ei ole tekemässä huippuunsa viritettyä kisa-autoa.
    niin ehdottomasti kannattaa säilyttää ilmastointi.
    Ei ole mikään amerikan ihme saada se kuntoon.
    riippuen vähän kompurasta mutta jos leikannu kiinni niin ei yleensä saa korjattua.
    UUsi tai tehdaskorjattu tilalle. koeponnistus ja täyttö rs-24 sella tai Isceon 49llä.
    Ainakin putkia/letkuja meidänkin työmaalla pystytään noihin melko paljon korjaan,eli kuntoon vaan.
    Tampereen autokylmä auttaa.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sen verran läheltä liippaa topicci että laitetaan tämmönen kysymys samaan,elikkä mulla on tällä hetkellä kompura irti,kunhan otan ajoon niin laittaa kompuran kiinni ja menee kyselemään jostain aineita,mutta saako kompura kuinka kauan pyöriä koneen mukana ilman kyseisiä aineita,olen käsittäny että seassa ois jotain voitelua myös? Eli vahingoittaako kompuraa ilman kylmäaineita ajaminen?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tarkoitatko että se varsinainen kompressori on pyörinyt tyhjänä vai sitä hihnapyörän magneettikytkintä?

    Ihan vanhimmista malleista en tiedä, mutta muistaakseni tuo 70-luvun alkupuolen systeemikin toimii painekytkimellä, eli kompura ei lähde pyörimään jos siellä ei ole painetta.
    Kaasu osallistuu voiteluun silleen että öljy sekoittuu siihen ja kulkee mukana. Uusissa aineissa on kuulemma vaara että ne eivät sekoitu vanhojen aineiden kanssa käytettyyn öljyyn ja voitelu voi jäädä huonoksi. Näin ainakin yksi ilmastointialan kaveri (talli-isäntä) kertoi. Eli kannattaa varmistaa että systeemissä käytettävä öljy on myös ko. kylmäaineisin sopivaa.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mun aikana ei ole ollut käytössä,irtonaisena tullut kompura vaan.Eli silloinkin kun on aineet sisällä niin nämä vanhemmatkin pumput heittää "vapaalle" silloin kun ei tarvi kylmentää? Monta ilmastoitua autoa on ollu mutta siihen liittyviä remontteja ei missään niin on tuo ilmastoinnin toimintaan perehtyminen jääny tekemättä.. :oops:
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä sen voi laittaa kuntoon ja samalla kun joutuu sitä laittelemaan, vaihtaa sinne uudet o-renkaat kuivaimen, letkut ja öljyt niin saa vaihdettua sen kylmä aineenkin R 134 tai mitä nykyään sitten käytetäänkin.

    Kompressoria ei saa KOSKAAN pyörittää ilman kylmäaineita, voiteluöljy nimittäin on sekaisin kylmäaineen kanssa ja vaikka siellä olisi öljyt kompurassa, kulkeutuu öljy putkistoon, mutta kun ei ole kylmäainetta jonka mukana öljy kulkeutuisi takaisin kompuraan jää öljy matkalle ja kompura tuhoutuu.
    Toimiva järjestelmä ei YLEENSÄ edes pyöri ilman kylmäaineita, mutta varmuuden vuoksi kannattaa magneettikytkimen johto irrottaa ettei kompura pääse pyörimään.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Letkut ja se pönttö siihen on uusittu mutta edellisellä omistajalla iski rahantarve kesken homman ja myi auton..Eli kunhan välttää sisältä painasta sitä käyntiin (3-tasoinen) niin kompura saa kuitenkin hihnan pyörittämänä pyöriä mukana että siinä on se kytkin?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se kompura ei saa pyöriä ilman kaasuja ja öljyä (painetta), mutta se hihnapyörän magneettikytkin saa pyöriä.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eli sen hihnapyörän sisus pitäis pysyä paikallaan käydessä?
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä,eli kompuran voi laittaa paikoilleen ja hihnan kiinni.
    KOmpura itsestään ei pyöri kun ei ole aineita eli painetta järjestelmässä.
    Eli siis hihnapyörän päätylaippa ei pyöri.
    Ja vanhaa järjestelmää ei kannata "pilata" r134a:lla vaikka olisikin uudet letkut ja kuivain.
    pitäisi vaihtaa myös paisuntaventtiili/orifice tube sekä saada KAIKKI öljyt vaihdettua.Joka on melko lailla mahdotonta ellei tekevä firma omaa huuhtelulaitteita.
    Sekä järjestelmän tiivisteet pitäisi vaihtaa koskien myös kompuraa.
    Eli siis miksi kaikki tämä kun on olemassa korvaavat aineet(esim. Isceon 49 ja RS-24) joka on yhteensopiva vanhoihin Freoni(r-12) järjestelmiin.
    Kaiken lisäksi toi RS-24 on ympäristöystävällisempää kuin R134A ja toimii pienemmillä paineilla joten säästää vanhan ajoneuvon järjestelmää.
    Tosin jotkus -90 luvun cadillacit ja buickit joissa on automaatti-ilmastointi vaativat orifice tuben vaihdon erilaiseen toimiakseen oikein.
    Tampereen autokylmä auttaa.
     
  13. aric-z

    aric-z Gearhead

    minkälaiset sähkökytkennät nuo vanhat ilmastoinnit vaatii toimiakseen?
    siis ilman mitään ylimääräisiä vempeleitä. mun 74 gm.stä on kaikki ilmastointiin liittyvät piuhat, releet yms. poistettu konehuoneesta, kompura, putket yms. löytyvät.
     
  14. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Tuossa 70 luvun alkupuolen mallissakaan ei ole paine kytkintä eli kompuran kyllä saa pyörimään ilman aineita. Edellistalvena kunnostin 74 chevrolet caprice avon ilmastoinnin, niin ainakaan siinä ei tuota paine kytkintä ollut, vaan kompessori pyörii kokoajan kun ilmastointi on päällä. Tälläisen ilmastoinnin sähköt ja kytkentä on hyvin yksinkertainen, lämmityslaite säätimeltä lähtee yksi johto johon tulee virta kun laitetaan valitsin ac asentoon. Tämä johto viedään evaporatorin (kylmenevä kenno) läheisyydessä olevan pakkasvahdin kautta kompressorille ja toinen kompuran navoista maihin. siinä kaikki. Loput on hoidettu erilaisilla kapilaari putkilla ym.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos varmennuksesta, yritin muistella kytkentää mutta kun ei olevielä tarttenut sitä korjata niin en muistanut.
    Meillä kärähti ´72 Electran ilmastointi kuitenkin silleen että kun se systeemi vihdoinkin täytettiin niin yksi aamu viroon Valga Cruisingiin alkumatkalla unohtui lämppäri DEF-asentoon aamuyön kosteudessa, Heinolassa oli silloin motarin tietyö niin huomasin hiljennettäessä että konehuoneessa haisi palanut kumi.

    No. kompura oli jumissa ja hihna sulanut. Kyllä tuossakin joku systeemi kai sitä kompuraa estää paineettomana käynnistymästä, autolla oli kuitenkin vuosikausia ajettu ja koskaan se kompura ei alkanut pyörimään. Samoin tuli kantapään kautta opeteltua, että tuo öljyn toimiminen käytettäven kylmäaineen kanssa kannattaa varmistaa. Muistaakseni se oli tuota iceon49 tai mikäseolikaan -ainetta jonka piti toimia vanhoissakin.

    Uusi kompura yhä odottaa asentamista.
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    mahtaako siinä kuitenkaan olla mitään mikä estäisi kompuraa käynnistymästä ilman kaasuja, kun testasinkin tuota emännän capriceen asentamaani kompuraa siten että siinä ei ollut edes putkia kiinni ja lähti pyörimään kun vaan valitsimen laittoia ac tai def asentoon.. Järjestelmässä ai siis tosiaan ollut kaasuja.. Toki ehkäpä mallikohtasia eroja voi olla esim buickin ja chevyn välillä.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kannattaa huomioida että monessa vanhassa järjestelmässä on painekytkin ryytynyt jumiin. Joko kiinni tai auki.
    Yleensä GM:ssä matalapainepuolella painekytkin joka on koko toiminnan sielu. eli ainoa joka kompuraa hoitaa.
    Chryslereissä on erillinen matalapainekytkin,vanhoissakin.
    Fordeissa monesti samanlainen kuin GM:issä.
    Tiedän -74 oldsin jossa ei ole painekytkintä vaan jäätymissuoja höyrystimellä hoitaa katkomisen mutta silloin kompuralla on matalapainekytkin.
    Ainakin kaikki mitä on vastaan tullut niin painekytkimellä estetään kompuran tyhjänä pyöriminen.
    Paitsi jotain -60 luvun musseja,ramblereita joissa ei painekytkintä ole.
    Ja jos sähköistä niin helpoin on tehdä tosiaan GM mallinen.
    Eli kytkin kojetauluun,kompuralle rele jonka ohjaus tulee painekykimen kautta.
    silloin ei tarvita jäätymissuojaa.
    Ja Tosiaan aina öljyä lisää järjestelmään kun laitetaan kylmäainettakin.
    Jos järjestelmä on tukossa tai jäätymissuoja/painekytkin ei katkaise ja imupaine käy vacuumin puolella niin kompura kyllä laikkaa kiinni.
    Vaikka aina mainostan että Tampereen autokylmä auttaa niin kuitenkin olen vain töissä siellä,jo kohta 11v.
    8)
     
  18. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Täytyypä poiketa moikkaamassa heti kun alkaa lumet sulaa. Käkkylästänikin (vm. -63) on aineet kartanolla ja silti lähtee kompura aina pyörimään kun vaan kääntää coolin puolelle hanikkaa.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja kannattaa muistaa, että jos kompura menee rikki täytöstä johtuen, on se lähes aina kallis homma. Ja vähän vaikea on vaatia täyttäjääkään vastuuseen kun on aineet muuttuneet moneen kertaan ja systeemissä olevista öljyistä ei ole mitään tietoa.
    Ammattitaitoa ja kokemusta vanhemmistakin autoilmastoinneista kannattaa kyllä suosia.
     
  20. El 60

    El 60 Gearhead

    -71 GM orkkis ilmastointi saatiin pelittämään hienosti. Kiitokset asiantuntemuksesta sibe70 /Tampereen Autokylmä!! sekä Pellen paja. Näyttäis olevan jo 20 varjossa tähän aikaan aamupäivästä 8)
     

Kerro tästä muillekin!