Ilmastointilaitteen öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 5.12.2015.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kaadetaanko öljy uuteen kompuraan suoraan sisään vai laitetaanko öljy kylmäaineen lisäyksen yhteydessä.
    Moottori Chevy LT1
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikö kompuran mukana tullut ohjeita? Mitä itse olen noita vaihdellut niin on käsketty tyhjentää öölit vanhasta kompurasta ulos ja luruttaa saman verran kamaa uuteen sisään.
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Juu selvis just samat hommat ku kaivo uuden kompuran paketista ja luki ohjeet. :D
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täydennyksenä vielä, että jos se uusi on täynnä öljyä valmiiksi niin toki sekin tyhjennetään ensin ja sit saman verran takas kun mitä vanhasta tuli. :) Se on mulle kyllä vielä epäselvää että jos systeemi on vuotanut jostain niin missä on se kristallipallo joka sanoo että pajonko ööliä on karannut? Joku viisaampi kenties kertoo, mutta on nuo noinkin pelanneet...
     
  5. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuo uusi on ilmeisesti tyhjä ja siinä mukana tuli pikkunen pullo öljyä. Pitänee tosin selvittää että kuinka paljo sitä sinne laitetaan.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ne automaattiset huoltohärvelit jotka tyhjentää järjestelmän kylmäaineesta ja öljystä lorauttaa sitä öljyä pikkasen enemmän takas mitä on otettu pois, koska jos/kun se järjestelmä ajan myötä tyhjenee niin sieltä karkaa myös öljyä kylmäaineen mukana. Näin mulle valehdeltiin.
     
  7. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Lisäisin vielä että kompurassa oleva öljy on eri asia kun järjestelmässä kylmäaineen seassa oleva öljy. Kompurassahan on oma öljyproppunsa josta se täytetään. Se huoltohärveli vaihtaa VAIN järjestelmän öljyt kylmäaineen vaihdon yhteydessä,ei itse kompuran.
    Eli ensin lurautat kompuran valmistajan ilmoittaman määrän propusta sisään kompuraan(ellei siellä ole jo valmiiksi,usein uusissa on mutta ei aina).
    Sit kompura kiinni ja kylmäaineen täytön yhteydessä öljyt järjestelmään,henkilöautoon riittää n.25cc.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo ei varmaan ole mikään yleisohje? En ole kompurassa nähnyt täyttöproppua niissä mitä olen harrastellut. Niissä se öljy nimenomaan laitetaan sinne kylmäainekiertoon ja se voitelee kompran.
    Jos on ollut iso vuoto, niin hyvä lähtökohta on huuhdella koko systeemi ja täyttää sinne uutta ko. kylmäaineelle ja systeemiin sopivaa öljyä valmistajan suosittelema määrä.
     
  9. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Joo,ei mikään yleisohje. Töissä joudun pelaamaan näiden euro/japani/koreachevrolet-vehkeiden kanssa ja niissä toi pätee. Sorry etten tajunnut mainita ettei koske välttämättä vanhempia jenkkisysteemeitä. :oops:
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Näyttäkää mulle ykskin "automaattinen huoltohärveli" joka ottaa öljyt auton kylmäainejärjestelmästä ja putsaa kylmäaineet. Niin minä voin selittää todellisen kylmäaineen ja öljyn kierron järjestelmässä reilun 20v kylmälaiteasentajan kokemuksella. Noi automaattihuoltohärvelit on oikeesti suunniteltu alasta ei yhtään mitään tietäville asentajille johonkin autokorjaamolle missä "alan ammattilaiset" rahastaa asiakkaita tyhjästä. Anteeksi avautumiseni mutta toi on vaan totuus.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No kerro?

    Pari kertaa sellasessa härvelissä ne öljyt ja kylmäaineet on vaihdettu ja siitä huolimatta ilmastointi pelaa. Laite suolsi kuitin missä mainittiin mitä on otettu ulos ja mitä sisään. Se että toimii riitti mulle.
     

Kerro tästä muillekin!