Ilmausruuvi jumissa alumiinisatulassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Iiro, 29.1.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Vielä kysymys aiheeseen liittyen.

    Noi mun satulat on näköjään tarkoitettu alunperin etunava etupuolelle ja autossa mihin ne tulee on satuloiden paikka navan takana. Noitahan ei voi pyöräyttää vaan vasemmalta oikealle ja uudelle paikalle, kun männät on erikokoiset, mutta tuo "cross over" putki on varmaan samalla kierteellä kuin ilmausruuvit? Eli jos pyöräyttää ilmausruuvien reikiin tuon putken ja putken reikiin ilmausruuvin, voi satulan pistää oikeaan paikkaan.

    Eikö juu?
    Vai onko odotettavissa että esim. reikien pohjat (mihin ilmausruuvi / putki tiivistyy) on erilainen?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jarruosien kartiot ja nipat riippunee valmistusmaasta ja iästä. Amerikkalaiset, japsit ja eurot. Brembossa siis lienee eurooppalainen? Niissä kierteissä kannattaa olla huolellinen ettei riko niitä, kuten linkin teksti kertoo.

    Oon ilmannu aikoinaan satulan jossa oli nippa alhaalla. Piti ottaa irti ja letkun varassa kääntää niin että on nippa ylhäällä. Sitten paikoilleen ilmauksen jälkeen. Että on niitä käännelty ja laiteltu väärinpäin ja vaikka mitä.

    http://www.fedhillusa.com/webnuts/common flares6.pdf
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    V2 koneisen länsipyörän 4-mäntäiset satulat on haaste. Letku tulee samaan puoliskoon, missä on ilmausnippa. Passiivipuolelle menee valujen välissä 1 kanava, josta pitäisi mennä neste sisään ja samalla ilma ulos. Passiivipuolella ei tainnut olla edes ilmausnippaa. En onnistunut. En mitenkään.

    Jos uusinta tulee, ostan määrissä halpaa DO4:ää ja puhtaan ämpärin ja kasaan jarruosat kumihanskat kädessä nesteen seassa siellä ämpärissä. Onnistui se litran pullollakin siten, että kaada alempi passiivipuolen sylinteri täyteen pitäen sylinteriä hieman kallistettuna jotta seuraavaan sylinteriin menevä reikä on yläviistoon, asenna mäntä ja paina sitä sen verran sisään, että neste nousee ylempään sylinteriin. Täytä seuraava sylinteri samalla tavoin, asenna mäntä ja paina mäntää, niin että yhdyskanavasta tulee nestettä. Kasaa satulan puoliskot varoen, ettet kaada jo täytettyä puolta nesteettömäksi ... kuka tommosenkin on keksinyt?
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ämpärissä nesteen ympäröimänä kuulostaa pomminvarmalta kun kääntelee alussa osia ettei tule sukelluskelloilmiötä eli jää ilmataskuja ennen kuin aloittaa. Tosin vanhoilla ruosteisilla rautasatuloilla tai hapettuneilla köykämiini en ehkä tekis vaan puhaltaisin kaikki osat putipuhtaaksi ensin. Edesmennyt ystävä teki paksusta rautaplootusta venttiilipöytiä poraten ja tulpaten omiin hydrauliikka vehkeisiinsä joten ehkä ”länsipyörän” satuloihin vois näppärä kaveri porata ilmausnipoille toiselle puolelle reiät? Ei olis eka kerta kun joku parantaa insinöörin suunnittelemaa keskeneräiseksi jäänyttä tuotetta.
     
  5. Iiro

    Iiro Gearhead

    Olipa nerokkaan yksinkertaista ja itse olin hölömö.... noihan sen tietysti saa hoidettua, satula irti ilmauksen ajaksi. Ei noita tartte ilmata kuitenkaan kun kerran viidessä vuodessa....
     

Kerro tästä muillekin!