Ilouutinen Trafin suunnalta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja spinneri, 3.3.2014.

  1. spinneri

    spinneri Gearhead

    Trafi on julkaissut tiedotteen, jossa kertoo, että
    Harrasteautojen rakentaminen helpottuu – rakennemuutosten poikkeuslupaprosessi kehityksen alla.

    Aihetta käsittelevä uutinen julkaistu verkkosivuillamme, osoitteessa
    http://www.spinneri.fi/
     
  2. Jupe

    Jupe Gearhead

    :eek: , voiko tuo olla totta? Olisi kyllä hyvä että tuollakin herättäisiin jo 2000 luvulle.
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Epäilen vahvasti.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Todennäköisesti hommaa selkiytetään siten, että kielletään kaikki. En usko, ennen kuin näen.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Kuulostaa hyvältä, mutta onko se niin...aika näyttää.
    Toivottavasti siellä fhra:ssa osataan pitää pää kylmänä ja muistaa että roditkin on oikeesti vanhoja ajoneuvoja...eikä niistä tarvitse uutta alkaa rakentamaan.
     
  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    ^Tuota vähän minäkin epäilen. Vähän jäi sellainen kuva että byrokratiaa tuli nyt lisää. Fhra:n heput vielä kertomassa omaa mielipidettään ja koeajelun perstuntumalla sanomassa mikä sattuu itseään miellyttämään tai sitten jos ei miellytä yhtään , niin helppo hylky. Toivotaan, että olen väärässä.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Anteeksi yletön pessimismini, mutta onkohan käytännössä muuta "helpotusta" tapahtumassa, kuin että Trafi siirtää kiireitään FHRA:lle? Tuskin ainakaan pykälät helpottuvat? Trafi pitää edelleen itsellään oikeuden hyväksyä tai hylätä hakemus. Hinta Trafille pysynee samana, mutta tuskin FHRA tuota tarkistusta ilmaiseksikaan tekee?

    (FHRA:n) jäsenet saavat tietenkin alennuksen tarkistuksesta ja lausunnosta, joten samalla FHRA:n jäsenmäärä lähtee kivaan nousuun. :odroll:
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No, ehkä oli viisasta tehdä tämä homma hiukan salassa, jottei synny sitä huutoa ja polemiikkia kun jokainen haluaa tuoda julki omat toiveensa ja mielipiteensä. Hiukan itseäkin näin eurorakentajana epäilyttää fyyran rooli koeajoineen ja onhan siinä paljon valtaa ja varmasti työtä jollekulle hoidella kontakteja ja kyselyjä, mutta kuinka asiantunteva ja harrasteystävällinen se trafi sitten on ollut näitä hoitelemaan, että vaikkei olisikaan ihan täydellistä niin varmasti parempaa tiedossa pitkästä aikaa.

    Ja näen muitakin mahdollisuuksia, jos viranomaiset kerran uskaltavat luovuttaa harrasteasioiden hoitoa harrastajien edustajille. Ja rakennetuissa nimenomaan fhra:lle, ettei SAHK ole ainoa jolla on jotain sananvaltaa. Eli FHRAn suhteet Trafiin tuntuu olevan kunnossa.

    Ei kun kahville. Kiitos FHRA ja kaikki jotka siellä ovat töitä tehneet.
     
  10. jan13

    jan13 2nd gear

    Ihan selvästihän tossa lukee että poikkeuslupahakemusten KÄSITTELYAIKA tulee lyhenemään. Säännöt ei muutu mihinkään.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Käykö tässä nyt niin, että auto pitää tehdä ensin valmiiksi asti, ennen kuin siihen voi edes ruveta lupia anomaan? Jos FHRA antaa lausunnon, jolta pohjalta lupa-anomus sitten käsitellään.
     
  12. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Otettaisiin suoraan Ruotsalaiset säännöt:saat tehdä alustan valmiiksi,saumoja ei saa hioa,inssi tarkistaa työn ja saat tehdä auton valmiiksi,maksut noin 3000,00 euroa sisältää kierrätyksen ym valtion maksut.Pitänekkö enää paikkansa.Olis aika hankalaa Suomeen verrattuna.
     
  13. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Juurikin näin.
     
  14. jallu81

    jallu81 3rd gear

    FHRA ohjeistaa ja neuvoo rakentajia, Trafissa helpottavat ja nopeuttavat lupakäytäntöä ja hinta nousee moninkertaiseksi. Rahastusta tuo tulee olemaan jos lupien saanti helpottuu...
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    OHO!!
    Poikkeuslupiahan haetaan nimenomaan poikkeuksiin - eli ollaan prosenttirajojen ulkopuolella. Sain aikanaan luvat esim. V8 Vauxhall Vivalle eikä minusta ollut asiassa mitään muuta väärää tai hölmöä, kuin juuri käsittämöttämän pitkä käsittelyaika 1 vuotta 3 kuukautta. Luvista juttelin puhelimessa ja erilaiset levyjarrut autoon suunnittelin Trafin (silloinen AKE) kehoitteesta, mutta läpi ne kuitenkin menivät.

    Miettikääpä vaikkapa tällaista tilannetta, jossa otetaan vaikkapa kuvitteellinen Ford LTD stw, painoa 1900 kg, runko ratakiskoa ja autossa kuitenkin turvavyöt kaikille ja levyjarrut edessä jne. ja johon sai vuonna 1980 peräti 130 hv moottorin. Ilman poikkeuslupaa tuon vuosimallin autoon saisi peräti 156 hv moottorin (nykyaikainen 2-litrainen ruiskukone) tai vaihtoehtoisesti odottaisi lupien käsittelya 1,5 - 2 vuotta... niin tällaisiin tapauksiin "Haetaan muutosta laittaa 4,6 -litrainen DOCH moottori Ford Crown Victoriasta vm. 1999" voisi kuvitella, että nämä säännökset ovat omiaan.
    Tai tuo "ei ole samaa mallisarjaa" -sekoilu Opel Ascona / Manta / Manta 400 tai Ford Cortina / Taunus, tai joku Caprice / Delta 88 tai Grand National / Malibu sedan... esimerkkejä löytyy lukuisia. Näihin toki toivon, että käsittely on järkevää.

    Sittenhän näkee, miten tuo homma menee. Jos FHRA on tosiaan mukana - onhan se jo ilmeisesti nytkin ollut, pisteet FHRA:lle, - niin lupaavaltahan tämä näyttää. Onneksi on 3.3. eikä 1.4. päivätty tämä uutinen...
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Mitä muuten niihin hintoihin tulee, niin aikanaan piti maksaa joskus 1800 mk - nykyinflaatiot huomioiden joku 400+ eur kanta-autokatsastusmaksu heti 35% osien muuttelun jälkeen (ja sisälsi alussa kaikki ohjaukset ja jarrut ja muut modernisoinnit)ja sitten se luvan hinta päälle. Eli vaikka pelkkä lupa ja sen hinta nousisikin, niin ei välttämättä mikään ole erilaista kuin 1990-luvulla. Varsinkin jos pistää sen 10-30'000 eur siihen autoonsa sitten rahaa ja muutos olisi oikeasti laillisesti läpi!
     
  17. Fireball

    Fireball Gearhead

    Jää nähtäväksi voiko kahdesta kalkkunasta sittenkin syntyä kotka, mutta väkisinkin meinaa skeptismi ottaa yliotteen nyt miehestä. Noh, on niin puolivillasta vielä toi julkistettu tieto et pitää vaan yrittää olla muodostamatta minkäänlaista ennakkoasennetta kunnes jotain realiteettia ja käsinkosketeltavaa on tarjolla tähän liittyen.
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vaikuttaisi siltä kuin FHRA:ta käytetään raakkaamaan pois idioottisimmat hakemukset ja ohjeistamaan muita tekemään täydellisempiä hakemuksia, jotta Trafin työtaakka kevenisi. Tai sitten....

    Eikös uusia rakentelusäännöksiä ole kehitetty Trafissa jo vuodesta 2006 lähtien? Viime kesänä liikkui huhuja niiden tulevan voimaan 2015. Jos näin käy ja niihin sisältyy mahdollisuus omavalmisteiden toteuttamiseen, niin sitten Trafin ja FHRA:n pilotilla saatetaan olla katsastamassa laajempaakin yhteistoimintamallia.




    Ei lainsäätäjien ja virkamiesten tarvitse aina kieltää kaikkea, usein riittää kun se tehdään hankalaksi ja/tai kalliiksi.
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    eipä auta yhtään tällaista pussihousu harrastajaa :rotfl:
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tuossa ei ollut mitään puhetta rakentelusääntöjen helpottamisesta. Eli ainoa mikä muuttuu on lisää byrokratiaa ja lisää kustannuksia? Toivottavasti olen väärässä..
     

Kerro tästä muillekin!