IMS AC/DC TIG kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Silvarello, 6.2.2009.

  1. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Möinpä entisen LHF- pohjaisen tigin pois ja kattelin tuossa uutta. Turun hitsauskoneessa näyttäs olevan noita Ranskalaisia IMS:n koneita aika sopivalla hinnalla, onko kukaan kokeillut moisia tai peräti omista...
    Itse kattelin tuota IMS 201 HF AC/DC- mallia eli tätä: http://www.turun-hitsauskone.com/read_s ... sauskoneet
    Ois kuitenkin vielä vajaa tonni matkaa Esabbiin ja kaks Kemppiin. Eikä edes oo Kiinalainen vaan ihan Patonkimaan tekele..? :eek:
     
  2. OldFart

    OldFart 3rd gear

    Oletko harkinnu GYSiä??

    Sekin on patonki mutta varsin kilpailukykyiset hinnat.

    Kaveri on heppimasiinaliikkees töissä ja se sano että varsin hyvä vekotin on vaikkakin patonki on.
     
  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Joo oon selannut nekin läpi: Huomasin että taitaavat tulla samasta tehtaasta..? Tuon 201:n "pikkuveli" 180A Löytyy Gys:ltä, Ims:ltä ja Walliukselta ! Ainakin samalta näyttää jokainen.
    Gyssiltä en vaan löytäny että paljonka se tommonen digipaneelilla oleva kustantas ja kuka niitä tällä hetkellä myy, joskus tais olla joku Mc Rolls tai joku sinnepäin
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    oon hitsaillut ite jonkunverran 180 gysillä, ja täytyy sanoa että on ihan saatanan hyvä koje, eikä ole maksettu mainos, vaikka kelpaisi minulle sponssina sellanen kone (vihje vihje ,jos gyssitrokarit bongaa ilmon)

    osta gys, joku kauppasi 1200e uutta nettikoneessa....joskus sen saa jopa halvemmallakin.
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    "IMS is a subdivision of GYS" lukee IMSin sivuilla... Kaippa noita patonkimaan koneita voi tiggeinä pitää, pitäähän joku Rellua ja Pösöä autoina, omastakin pihasta kummatkin löytyy, höh.
    Tosin löytyyhän Chevy ja Chryslerkin, mutta MILLER WELDERS ja LINCOLN electric taitaa olla aika harvinaisuuksia näillä leveysasteilla :-? Wurthiltä Hitsilanka on Lincolnin valmistetta.
    Eppäilen että GYSin tai IMS:n taidan näillänäkymin tilata. Haukkukee nyt joku niitä että saadaan keskiarvoa alemmaksi :rotfl:
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    gys on ainoa jota voin mainita, jos tonnin vehkeen tahot. se on hyvä. muista ostaa red ja green tikku jos sulattelet molemmilla puolilla.
     
  7. volvopro

    volvopro 3rd gear

    Gys ja Wallius 1800 ACDC koneet samoja koneita. Wallius ei enää myy omaansa jostain syystä. Aika vaikea löytää noin tonnin maksavia vaihtoehtoja, jos ei halua käytettyä 70-luvun tekniikalla olevaa konetta.
    Kemppi on varmasti yksi suosituimpia vaihtokoneita, mutta tosi hankala löytää hyvää käytettyä. Jos joku sen suostuu myymään niin hinta on korkea.
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Viikolla juttelin Walliuksen edustajan kanssa ja heiltä on tulossa AC/DC versio (sama mikä alkuperäisen viestin linkissä). Hinta on jossain 2000 euron kieppeillä ja erona ranskalaisiin versioihin on kotimainen poltin. Eivät olleet kelpuuttaneet ranskalaisten kolvia.

    Lincolnille on Suomessa edustaja ja ei heidänkään AC/DC kone ihan pahalta näyttänyt. Hintaluokka on kuitenkin sama kuin muillakin isoilla merkeillä.
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Löytyykö tuosta Walliuksesta tietoo ja aikataulua mistään?
     
  10. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Noissa 180:ssä "halpis" koneissa kannattaa tsekata paloaikasuhde. Ne on nimittäin äkkiä polvillaan,jos joutuu esim. jotain vanhaa alumiini-imaria reilusti täyttämään.Niistä pukkaa paljon mm.oksidia pintaan ja se vaatii koneelta paukkuja,että siitä päästään läpi.

    Ite täytin vesikanavista reilusti syöpynyttä ´50-luvun offenhauserin 3x2 imusarjaa Migatronicin Pi250 AC/DC koneella.Ruutia piti olla 170-235A:n välillä ja kaariajoiksi muodostui parhaillaan 15-20min yhtä kyytiä.
    Siinä ajassa olisi huonomalla palo-aika suhteella varustettu kone kyykännyt ja poltin sulanut kouraan,vaikka huipputeho olisikin saattanut riittää.
    Se on yksi osa-alue mistä kalliimpien koneiden hinta muodostuu. Ja toinen on myös se,että missä kompenentit valmistetaan. Useimmat halvemmista koneista kasataan ainoastaan ilmoitetussa valtiossa,itse osat tulevat sitten sieltä,mistä saadaan halvimmalla tingattua ja se yleensä on sitten suoraan verrannollinen laatuun. Isot merkit taas tekevät mm.piirikorttinsa ym.tärkeät elementit omissa tehtaissaan,jolloin laadun tarkkailu on huomattavasti helpompaa ja kontrolli pysyy hyppysissä.

    Ja vaikka konetta hankittaessa,ei ehkä ole tarpeen em.töitä tehdä,mutta siinä vaiheessa kun sellainen pomppaa eteen,niin mikään ei vituta niin paljon,kuin turata hitsauskoneen kanssa,missä ei riitä voima saattamaan hommaa kunniallisesti loppuun.

    Ja tiedoksi,että jos hitsailee alsaa,rosteria ja mustaa,siihen riittää yksi tikku :wink: Se on sininen päästä väriltään. Saahan niitä tietysti pitää vaikka sateenkaaren väreissä hyllyssä,mutta toi yksi elektrodi kyllä yleensä kattaa vaativammankin harrastajan tarpeet.
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Meinasinkin ottaa tuon 200A koneen näillänäkymin. Sama kone löytyy GYS:ltä (207 HF AC/DC), IMS:ltä (201 HF AC/DC) ja vissiin sitten tulevaisuudessa myös WALLIUKSELTA eri kahvalla. Tällä hetkellä ei taida olla saatavilla kuin tuota IMS:ää..?
    Jos oikein tulkitsin niin paloaikasuhde on jonkunverran parempi noissa kuin 180A koneissa ja ovat Digipaneelilla. Tottakai häviävät sitten hyvin noille isoille merkeille, etenki voimavirtaa käyttäville koneille.
    Luulen kuitenkin paksumman tavaran hitsauksessa olevan helpompaa jäähdytellä konetta, kuin että LHF-pohjaisella yhdistelmä sain pari kertaa koko tontin pimeäksi... :rotfl:
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead



    :D arvasin että sininen tikku mainitaan... en tarkoituksella sitä mainostanut, koska ainkin eräs merkki on huono, sininen menee rauvalle ja rst mutta alumiinin kanssa oli ongelmia, kaivoin vanhan vihreän tikun, ja täysin samoilla asetuksilla hitsasin kikkareen nippuun, liekkö ollut valmistusvika, vaan useampaa sen jälkeen kokeiltiin, vihreää vaan toimi paremmin.
    totta kyllä että pienitehoinen kone ei isoihin savotoihin aivan piisaa tai hommassa menee kauan, lähinnä tuo gys on käypänen ohutseinäisiin juttuihin, ei laivan rakentamiseen.
    isohkon alumiiniosan täyttö/korjaus helpottuu kun esilämmittää osan,alumiinista kun lämpö karkaa helposti, niinku tiijätte.
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    No eipä sillä 250:llä koneellakaan paatteja rakenneta.Sen koko luokan kone on mun mielestä vielä sopiva talli käyttöön. Alsa puolella ei tarvi olla kovin kummoinen valuklimppi,missä on seinää niin paljon,että vaatii +200 A:ia. Ja taas ketuttaa kun ei ole tarpeeksi höyryä,vehkeet pitäisi saada nippuun ja kello on kaksi yöllä. Mihinkään ei pääse tekemään puhdetta loppuun.

    Noissa elektrodeissa on laatu eroja valmistajien välillä,se on huomattu. Sinisellä mä oon nykyään rapannut kaikki,hyvin on toiminut. Ennen käytin pelkästään punaisia ja vihreitä tikkuja.
    Tossa 3x2 imari tapauksessa ei ollut enää esilämmöstä kiinni. Se oli lämpöä saanut jo aivan tarpeeksi,mutta kuonaa,paskaa ja oksidia pukkas pintaan.
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Minä oon kaikki metallit roiskinut aina punasilla tikuilla kun niitä nyt tuossa sattunut muutama laatikko olemaan. :rotfl: pitäsköhän vaikka ostaa niitä muitakin värejä, pääsis vertailemaan. Kone tosin pitänee ostaa ensin...
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itellä on toi pienempi IMS, hyvin sillä on tallihommissa pärjännyt, enempi voimaa jos tarvetta niin hitsataan muualla. :wink:
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Edelleenkin jaksan vängätä siitä, että jos on ostamassa konetta, niin virraltaan liian pientä AC/DC laitetta ei voi ostaa. ´
    Varsinkin kun suurella osalla porukasta ei ole sitä mahdollisuutta, että pääsee muualle hitsaamaan,tai jos pääsee se joko a) maksaa taas ekstraa tai b) se ei onnistu silloin,kun homma pitäisi saada valmiiksi,c) joudut taas vaivaamaan jotakuta,vaikka periaatteessa on omat vehkeet tallissa.

    Noille Alsa laitteille on aina sen verran duunia, että se snadisti isompi ja kalliimpi masiina haukkuu ittensä hyvinkin takaisin.
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Oon kyllä tuossa samaa mieltä. Pätee mielestäni projektiautosta vaatteisiin suurinpiirtein sama kaava: liian huonoa autoa ei kannata ostaa eikä liian pieniä vaatteita eikä tiggiä. Mutta budjetti on kuitenkin yritettävä pitää kasassa.
    Mitenhän paksuun alsaan tuommonen 200A riittää. Itse pääsin parhaimmillaan tuolla ol`skool tekniikalla n. 190A ja sitten tuli pimeys, eli en päässyt kokeilemaan ihan täyden tehon verran. Pystyin sulakkeita (25A)polttamatta lähinnä jonnekkin 4 millin ainevahvuuteen ja 170-180A.
    Onneks nuo uudet laitteet rokkaa paljon pienemmillä sulakkeilla ja suurin osa jopa valovirralla..?
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei voi verrata mitenkään keskenään vanhaa muuntajatekniikan (50hz) ja nykyaikaista konetta missä pääsee balanssia ja taajuutta muuttamaan, päästään paljon pienemmillä virroilla samaan tunkeumaan.

    Ja totakin on mahdoton sanoa, että kuin vahvaan aineeseen sattuu joku 200A piisaamaan, siihen vaikuttaa _niin_ moni tekijä.
     
  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eppäilempä että tuommonen nykyaikainen 200A valovirtakone voi kuitenkin olla tehokkaampi, kuin saman kokoinen vanha kone jopa voimavirralla. Ainakin vie vähemmän sähköä.
     
  20. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Naulan kantaan.
     

Kerro tästä muillekin!