IMS AC/DC TIG kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Silvarello, 6.2.2009.

  1. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Yleensä noi uudet 250A:n koko luokan invertterit on jo voimavirtakoneita ja toimivat 16A:n sulakkeilla.

    Uusimmilla inverttitekniikoilla olevat koneet ovat vielä valovirtakäyttöisiä .n 200A:n tehoilla,antaen sen todellisen 200A, eikä vain paperilla.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ja toikin että hitsaa jotain helvetin hapettunutta tavaraa ja sen takia tarvii helvetinmoisia tehoja.. Niin eikö se hitsattava alue olis fiksumpi vaikka lasikuulapuhaltaa? Tai jollain tapaa siivota, ennen hitsaamista. Mukavampi hitsatakkin.
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Monesti jos haperoon valualsaan menet tarjoamaan kuulapuhallusta,niin ne rakeet painuvat valun sekaan ja hitsauksesta tulee vielä hankalampaa.

    Mielummin snurrausta, mutta ei sekään aina auta,eikä kaikkiin kanaviin pääse välttämättä snurralla. Pintaan voi nousta huokosista kuitenkin kuumuuden vaikutuksesta glykolia,öljyä ym.sontaa,ja valulaadusta riippuen muodostuu enemmän ja vähemmän oksidikerrosta pintaan,joka kestää kovaa kuumuutta.
     
  4. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Tuota noin....

    ett paljonkos siellä pitäs olla sitä paukkuja !!!

    Noh se on vähän suhteelinen käsite mitä hitsaat alua vaiko mustaa/kirkkaita...

    hitsaus tekniikasta on yks osa kiini käytätkö pulsia ajatko logigalla (jos sellainen on käytössä) käytätkö lisäainetta ja minkä paksuista onko lisä aine esilämmitetty ym...

    kappaleitten muodosta/ paikasta hitsattavan osan lämpötilasta... ym
    esim alu osissa kannataa osa lämmitää joh valmiiks sinne 100 asteeseen...
    kun osa on niin kuuma että noki rupea palamaan niin se on valmis hitsattavaksi...


    mut jos kone antaa esim 200 Amperia niin varmaan koti hommissa pärjää aiks hyvin...

    JA NIIKUIN SANOIN ESI LÄMMITYS ON KAIKEN AA JA OO.... ugh olen puhunut....
     
  5. volvopro

    volvopro 3rd gear

    Sopiva suurin tehovaatimus autotallikoneille taitaa olla ac/dc käytössä noin 200A. Sen jälkeen tarvitaan jo kolviin vesijäähdytystä ja hinnat uusien koneiden suhteen menee liian kalliiksi pelkkään harrastekäyttöön.
    Ei kai kukaan edes ajattele näitä tonnin hintaluokan koneita yrityksen käyttöön. Kannattaa hoitaa loput paljon tehoa vaativat hitsaukset jonkun alu-hitsarin kautta yrityksen koneilla. Voi itse sovitella osat nippuun ja rakentaa tuet ym. hitsausta varten. Esim. joku alu-öljypohja muutostyö vaatii tukevan pohjan mihin osa pultataan kiinni hitsauksen ajaksi.Näin säästää kallista tuntiveloitusaikaa.
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Helpommin sanottu kuin tehty. Jos ei satu tuntemaan yhtään tehdas/alihankinta pajan hitsaria. Melkein päivittäin oon 20 vuotta nähnyt kun joku kyselee aluhitsarin perään, ja jos ei sellaista tunne, hankala on saada ketään hitsamaan jostain pajalta.

    Ja miksi teettää hommia muualla kun kerran itellä olisi siihen mahdollisuus?
    Ja taas kerran homma seisoo kun kone on alitehoinen... + vaivata asialla jotain muuta + että ei ne hitsaukset yleensä ilmaisia ole. Tai jos on, niin siitä saa lukea tämänkin forumin sivuilta, kun kukaan ei maksa työstä mitään, tai homman teettäjä jätti jopa kokonaan laskun maksamatta.Silloin ne voi olla halpoja ja ilmaisia.

    250:llä koneella voi vielä vetää kaasujäähdytteisellä kolvilla yli 200:aa Ampeeria, kunhan kaariajat ei muodostu liian pitkiksi.
     
  7. FLSTSC

    FLSTSC 1st gear

    kokemuksia? onko kukaan hankkinut vielä?
     
  8. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kyllä on !
    Tuommonen sitten tuli hankittua ja ainakin itse oon tyytyväinen. Kaverin Kemppi 2300 MLS tiggi oli vieressä ja en huomannut eroa tuommosen 2,5mm alu kaistaleiden hitsauksessa. Eroa voi sitten tulla joissain vaativimmissa jutuissa mutta omakohtaisesti en tarvii kun nuita peltejä liimailla ainakaan näillä näkymin.
    Tuommoseen peltiin riitti vähän reilu 100A, eli kyllä sitä löylyä riittää vähän paksumpaakin.
    Ainut mikä hieman häiritsi , on tuo poltin , jossa on aika herkkä kytkin. Tuohon kuitenkin saa 100-200 eurolla erillaisia vaihtopolttimia.
    Kyllä tuo ainakin autopeltialan ammattilaiselle (minulle) riittää mainiosti, eli varmaan 90 prosentille harrastajistakin. :)
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Joo minäkiin ostin tuolaisen... Ims:in 201 ac/dc koneen


    EN VOI KUN KEHUA....

    Minäkiin olen ollut kemppi ihmisiä aika pitkälti...

    ei voi muistaa ett hitsaa jollain ranskalaisella 1550 euron vehkellä kun hitsaa... on pulsit ohut pelti hommin ac puolella saa taajutta säätä ym...

    kotihommiin Ihan ykkönen...
     
  10. omavalmiste

    omavalmiste 3rd gear

    Kävin ostamassa kehutun IMS TIGin.
    Nyt on laite sisäänajettu puikkopuolella ja nyt olisi tahtotilana kokeilla ja opetella TIGin käyttö.
    Mistä kannattaisi ostaa 10/20l kaasupullo argonille? Mielellään Turusta tai lähistöltä. Vuokraamaan en halua lähteä koska aktiivista käyttöä laitteelle ei ole (toistaiseksi?) ja käyttötuntia kohden vuokrahinta kasvaa kohtuuttomaksi
     
  11. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    hiilidioksiidi pullon saa katsastettua argonille jos löydät sellasen halvalla.mul voi olla viel yks uus 40l argonpullo,jos kiinnosta pistä privaa,jollen väärin muista ni siit pitäis saada joku 300e,pitää papereista kattoa viel. ims tiggejä saa minun kautta ja,yv kyselyt. kesän aikana tulee yks 200a ims tohon jotta saa koittaa et tietää mitä on ostamassa.
     
  12. Eppu

    Eppu 1st gear

  13. forssu

    forssu Gearhead

    Tikistä ei ole vielä omakohtasia kokemuksia itelläkään, mutta ensviikolla saadaan eka setti kotio. Yks tuttu on ko konetta käyttänyt ja kehu kyllä. Hitsaa sillä työkseen.

    CUT-50 plasmaan olin sen verran tyytyväinen että rupesin tuomaan näitä. Ja hinnatkin pitäs olla tosiaan mielenkiintoset.

    t: Jani alias Mr JFORCE... :D
     
  14. v 100

    v 100 1st gear

    Mitenkäs tuo hiilaripullon katastus niinkun oikein onnistuu argonille,
    itellä kun on 10 ltr:n puteli Woikoskelta ostettu ja oli joku vanha
    sairaalan happi tai joku muu vastaava pullo näin sanoi myyjä silloin
    ku ostin pullon.
     
  15. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Otsikon mukaista konetta olen katsellut. Voisiko joku laittaa kuvaa vastaavalla koneella hitsasmastaan alumiini-kappaleesta, että näkisi millaista jälkeä sillä on mahdollista tehdä?
     
  16. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    no ihan saman laista jälkea kun 5000e kempilläkin,miehestä se on kiinni.
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Komppaan Laiska`s customia, mutta tuossa nyt yks kuva asiakkaan perämoottorin korjaushitsauksesta. Saa varmasti parempaakin aikaan, jopa minä kun kerkeis hitsailemaan. http://kuvablogi.com/nayta/2266619/
     
  18. BRC1

    BRC1 Gearhead

  19. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

  20. dd64

    dd64 Gearhead

    Mä olen kanssa ettimässä itelleni edullista ac/dc tigiä. Varsin edullisia ja varmasti näissä autotallihommissa toimivia. Toi viimeisin, Onkohan poltinta mukana? Ei osunu silmään. Itte ammatikseni hitsailen alsaa/ rosteria migillä ja tigillä kohteesta riippuen, ja kyllä jos hyvän koneen haluaa, se on Fronius. Mut niin on kalliskin.
     

Kerro tästä muillekin!