Imuilmakanavan suppilo, miksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Substitute, 11.12.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Huomasin että tossa Chrysler 3,5 moottorin imuilmakanavassa, siinä taipuisan paljeletkun puolivälissä oli ilmavirtausta kuristava ja virtausuuntaan loivasti suureneva suppilo. Tulopuolelta se oli pyöristetty ja keskireikä oli jotain 3-4cm halkaisijaltaan.

    Mikä tuon tarkoitus on? Otin se pois kun sen sai tulemaan sieltä ehjänä. Joku tarkoitus tuolla varmasti on, on senverran hyvin muotoiltu.

    Ja tämä on muuttuvilla imusarjan pituuksilla ja monipisteruiskulla varustettu 24v V6-moottori.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    imuäänenvaimentimia nuo tommoset on yleensä olleet.
     
  3. ari vw

    ari vw Gearhead

    Veikkaus,vaimentaa imuilman ääniä...
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    voisko olla imuäänen vaimennin?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuota myös ajattelin, mutta sen sisäreiän koko tuntuu ihmeellisen pieneltä. Mutta ehkä se suppilon muoto auttaa virtauksessa.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voiko tällasella systeemillä olla tekemistä kaasuun reagoimisherkkyyden kanssa, lähinnä silleen että saako se seoksen rikkaammalle äkkikaasutuksella? Esimerkiksi LT-koneisessa Roadmasterissa on muistaakseni sellainen lisäsäiliö imuilmakanavistossa, se tuskin on pelkkä äänenvaimennin. Samoin turbo Typhoonissa on pikkuinen lisäkotelo.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    survilon tarkotus o kiihdyttää virtausta....jos se ahdistais, ilmamassan virtaushan yritäis muodostaa tyhjiötä taakseen? virtausnopeuden muutoshan automaatisest aiheuttaa sen myöskin et imuäänest ei muodostu "honottavaa" ääntä matalilla kierroksilla...kaks kärpästä yhel survilol....
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Alaväännön takia.
    Samoin kuin kaasarivehkeissä putsarin snorkkeli.
    Jollain kierroksilla saadaan vähän "ahtopainetta".
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Et tiedä tarkotusta, joten otit sen pois? :lol:
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Se saa joissain autoissa ilman "pyörimään" eli aiheuttaa tornado efektin ja sylintereiden täyttö on tarkempi.

    Muuttuva imusarjaisissa autoissa oli heppoja ja useampia newtoneita tehon huononnus jos suppilon poistaa kun kone menee kaiketi liian rikkaalle nopeassa kaasun asennon vaihdoksessa.
    Näin jostain autolehdestä luin kun markkinoille tuli vortex turbo eli se spiraali ilmanputsarin putkeen.
     
  11. sauli

    sauli 1st gear

    taitaa mennä se ilma senverta monen mutkan ja kulman kautta että ei imusarjassa ennää palio pyörteile
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tosiaan se suppilo on siinä ilmapuhdistajan ja läppärungoille ilman jakavan kappaleen välissä. Läppärungoille tuosta on matkaa vielä arviolta 60cm molempiin. Eli pyörteilyä se tuskin tässä tekee.

    Itse arvelisin että tuo voisi olla kuristin joka aikaansaa sen, että äkkikaasutuksessa imusarjan alipaineen väheneminen viivästyy hetkellisesti vähän ja polttoineen osuus ilmaan nähden lisääntyy, eli seos rikastuu. Tämä oli tosiaan arvailua.
    Tää olisi kai tuo Vänen esittämä efekti. Onhan esim. Buickin perheautomallien isohkoissa ilmaputsarin snorkkelissa todella pieni aukko ja siinä ulkopäässä vielä suppilo.

    Irrotin se ihan vaan kokeilua varten, yleensä on sellainen käsitys, että mitä vähemmän vastusta imuilmanvirtauksessa, sitä parempi. Moottori kuitenkin on 3,5l tilavuuksinen ja tehoa muistaakseni parisataa hevosvoimaa, eli kyllä se ilmaa tarvii. Kuivilla keleillä pääsee kokeilemaan ihan käytännössä, nyt tuntuu että moottori miettii vähänaikaa äkkikaasutuksella ennenkuin alkaa kunnolla vetämään.

    Vaikea verrata aikaisempaan kun ennen oli jakopään ajoitus pielessä, nyt sitä eroa on ihan siitäkin korjauksesta johtuen.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    SE tötterö on varmaan tollanen

    http://www.kaasutinexpertti.fi/hiclone.html

    Ja nyt tehot katos kokonaan ja polttoaineenkulutus lisääntyy kaksinkertaiseksi ja saasteet moninkertaistuu...... :rotfl: :rotfl:

    Vai olisko se kuitenkin imuäänen vaimennin...tai siis jos se on ilmamäärämittarin ja moottorin välissä sen on varmaan tarkoitus vähentää ilmavirtauksen pulsseja jolloin ilmamäärämittari antaa tasaisempia lukemia.....
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se on se imuäänenvaimennin, sen huomaa selkeästi imuäänissä kun sen ottaa pois. Tää on rysleri, eli ei ole ilmamäärämittaria vaan MAP.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Parisataa kilometriä ajelin, äänessä en mitään eroa huomannut. Mutta voihan se olla ihan vaan äänenvaimennin, vanhassa autossa kuuluu jo kaikkea muutakin. Kummallisen pieni se keskireikä siinä kuitenkin.
    Usein ne imuilmaäänenvaimentimet on ulkohalkaisijaltaa suurempia niin että sisäreikää ei tarvi ahdistaa.
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ehkä saitkin mummulta entisen amerikkalaisen n-ryhmän ralliauton ja se olikin imuilman kuristin..
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ai niin jos se onkin mopoauto ja kulkee nyt yli sallitun maksiminopeuden :eek:
     
  18. Väne

    Väne Gearhead

    Vaimentaako virtauksen kiihdytys tosiaankin ääntä?

    Kyllä tietokone osaa rikastaa seosta ilman kuristuksia.
    Ilmavirtausta ei muutenkaan kannata hidastaa tai rajoittaa just silloin kun tarvit voimaa, ei rikas seos auta mitään jos täytös huononee.
    Venturilla voi myös paikata takaisinvirtaus ongelmaa, mitä pienempi virtausnopeus sitä herkemmin virtaussuunta muuttuu.
    Isoille plenumeille piisaa pienemmät läppärungot ja ilmaputkisto, varsinkin jos venturilla saadaan ilmamassan inertiaa lisättyä ja plenumeja pakattua vähän tiiviimmin?
    Ja venturissa ei ilmeisesti muutenkaan mene kovin paljon energiaa hukkaan?
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    tuliko sen suppilon tienoille mitään letkua siihen imuilmaputkeen tai oliko siinä jotain tulpattua yhdettä tai näyttikö imuputken se kohta siltä, että siihen voisi helposti tuotantovaiheessa tehdä yhteen tai jättää tekemättä? :odroll:
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei mitään litäntää eikä edes varausta sellaiselle. Se suppilo on kuvan imuletkun ohennuksessa tekstin kohdassa "... at ..." Siten että se loivemmin laajeneva tötterö imusarjaa kohti ja jyrkempi pääty ilmanpuhdistajaa kohti.
    [​IMG]

    Se on varmaan mikätin.
     

Kerro tästä muillekin!