Imusarjan alipaineet/ 351C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MuscTor, 27.10.2004.

  1. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Kaverin koneella txt:ssa.

    Holley 750 dp. Edelbrock Performer. Jonkun verran kireempi nokka kuin tavallisessa. Ei lisälaitealipainesyöppöjä

    Kysymys: Imusarjan alipaineet eri kierroksilla ?

    Nyt ei ole kirjallisuus läsnä, joten pikaista helppiä tarvitaan... Oliko 16 Hg" noin maksimissaaan ? Normaalisti max n. about 11 ? Kaveri ei muista.
     
  2. tapio

    tapio Gearhead

    Tyhjäkäynnin alipaineeseen vaikuttaa ennen kaikkea nokan overlap. Virinokissa on yleensä katuautoon liian suuri overlap, joka syö tehokkaasti alipainetta ja alakierrosvääntöä. Jos pakopuoli on tukkoinen tai tuottaa yli 3 PSI:tä alipainetta, menetetään myös suuren overlapin lisätehopotentiaali yläkierroksilla.

    Viestissä mainittu 11 tuumaa voi hyvinkin olla maksimialipaine, mihin virinokalla päästään. Sytytyksen ajoitus, alipainekellon oikea toiminta ja kaasarin säätö tietysti vaikuttavat asiaan.

    Joka tapauksessa vakionokkien ja virinokkien tuottamia alipainearvoja ei pitäisi vertailla keskenään, koska overlapit ovat niin erilaiset.

    Ilman lisätietoja on vaikea antaa muuta kuin ylläolevaa ympäripyöreätä jaarittelua :)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin elikkä tuohan selviää mittaamalla, alipainemittari vaan kehiin, ja taulukko josta muuntaa maan-asukkaille yksinkertaisempaan muotoon :lol:
     
  4. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    OK, näihin vastauksiin on sitten tyyminen. Itellä on kanssa sama kokoonpano, vaan ei mielestäni ongelmia ollut, mutta kun asia nyt puheeksi on tullut, taidan piruuttani iskeä itsellekin alipainemittarit kiinni ja katsoa, mitä siellä oikein on. Samallahan laittais kollektoreihin lambdatkin, kun kerran värkki kuitenkin on talven pukeilla.
     
  5. tapio

    tapio Gearhead

    Hyvä suunnitelma! Kun on tarkkaa dataa säätöjen pohjaksi, ei tarvitse arvuutella perstuntumalla. Uskon, että vaiva maksaa itsensä takaisin muutamassa ajokuukaudessa pienentyneinä bensalaskuina.
     

Kerro tästä muillekin!