imusarjan porttaus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja santeri1488, 7.7.2020.

  1. santeri1488

    santeri1488 1st gear

    paljonkohan uskaltaa vinguttaa imusarjan kanavien seinistä? olssin edelbrock 7111 imari kyseessä. vai onko edes vaivan arvosta?
     
  2. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Tuossa Edelbrockin 7111:ssä on korkeussuunnassa n 10mm porttausvara.Saat isolohkon kannet pikkulohkoon tuolla imarilla....ja on vaivan arvoista.
     
  3. Saresks1

    Saresks1 1st gear

    Edelin 7111:n 2,16 neliötuuman kanavapoikkipinta-ala mahdollistaa huipputehot 350 cid motissa noin 6200 rpm. Tarkoittaa 400-450 hv. Onko oikea tarvis enenpään? Niitä alatason kanavia ei laadukkaasti kaivele oikein millään sieltä heti plenumin jälkeen.

    Oldsin RPM on hyvä imusarja, jopa ihan sellaisenaan. Kokeile vähintään tuuman yksiaukkokorotuspalalla kaasarin alle, jos kaipaat vetoa 6000 jälkeen.
     
  4. santeri1488

    santeri1488 1st gear

    hyvät 6 kannet ni ei korkeussuunnassa tarvinne vinguttaa kun samassa koossa kanavat korkeuden puolesta. sivu seinistä olis tarkotus vinguttaa 3mm yhteensä sen verta nyt varmaan uskaltaa
     
  5. santeri1488

    santeri1488 1st gear

    ei mahdu nokkapelti kiinni jos korotuspalaa alan laittaa, ja tosiaan mallaisin vaan kanavat kansien kanssa yhtenäisiks kauheeta hyötyä siitä ei varmaankaa ole eikä sieltä syvemmältä tarvis yhtä paljoo vinguttaa mitä alku päästä
     
  6. Saresks1

    Saresks1 1st gear

    Kokeilin kerran seuraavaa: lähes puhkiavarretuista 7-kansista täytin epoksilla imukanavien lattiat siten, että kanavan suu nousi 13 mm (oli mielessä victor yksitasoimarin täyttö vastaavasti). Vastaavasti kanavakaton nostin isolohkotyyliin 13 mm. Moisiin kansiin ymppäsin 12 mm vastaavasti avarretun RPM-imarin. Eli vastarappua oli lattiassa 13 mm, seinät ja katto kohdallaan. Tuloksena ~380 hv takapyöriltä 5900 rpm löysällä turbiinilla. Sen jälkeen en oo hirveästi piitannut kanavien kohdisteluista. Mutta piileehän tuossa muutakin..
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Kai se kanavan koko yleensä on määräävin ja mitä porttauksiin tulee niin venttiilin ja seetin lähistöllä tapahtuva virtaus. Muun vimosen päälle silottelemalla saa kyllä aikaan mutta enää melko vähän. Piileekö tuossa vastarapussa jotain pyörtelyä ja sitä kautta ilmavirran helpompaa taipumista? Lattiassahan se tiukin mutka ilmalle yleensä tulee.
     
  8. Ihan vaan uteliasuudesta, niin millaista epoksia näissä käytetään.
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Specialty engineeringissä on kanavakittiä kans, pysyy suht hyvin.. Nois muutoksissa on aina kyse siitä et mistä on puute. Jos imupuoli riittää eikä tapahdu pyörteilyjä epäsopivuuksien takia, niin ei se auta vaikka kuinka sitä parantaa. Se hyöty tulee vasta kun saa sen puutekohdan parannettua.
     
  11. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Näinhän se on. Itekkin joskus hakannut päätä seinään kun kuvitellut että pakosarjan pienillä primääri halkaisijan muutoksilla saisi jotain aikaan tai imusarjan pituutta muutaman sentin muuttamalla. Tuntui vaan niin työläältä ja kalliilta siinä hetkessä rakentaa kokonaan eri tyyppinen pakosarja ja aloittaa tavallaan "alusta" homma. Opin ja erehdyksen kautta jos ei parempaa tietoa ole tai sitten vaan tyytyy siihen mitä tulee.
     
  12. Saresks1

    Saresks1 1st gear

    50/50% E85 -seoksella ei ainakaan kannata kansiin laittaa mitään tavis kemiallista metallia tms., kokemusta JB weldistä, ei kestä isot klöntit kovina/kiinni alustassa, vaikka isketty täyteen "karvoja" ja puhdas. Eikä kestä epoksiprimerit pinnoitteena. Lupaavalta tuntuu loctite 9492, jolle jatkuvaa lämmönkestoa luvataan 180 ast. ja "high chemical resistance", jopa etanoli tais olla "good"
    http://www.farnell.com/datasheets/2...59.1219997655.1595359802-533460688.1595359802
    Ollut em. loctitea yhden kaasarin sisällä likoomassa monta vuotta, eikä tunnu pehmenevän yhtään.

    Kansien imukanavien olosuhteet on epoksille murhaa lämpövaihteluineen ja etanoleineen.
     
  13. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Hyvää tietoa nyt! Itse kans pohtinut asiaa että ei se kitti voi kovin kovaa materiaalia olla että kestää lämpö vaihtelut ja tuo kemiallinen kesto vielä päälle. Mikä on toiminut 15 vuotta sitten ei toimi enää. Nyky kokemus kiteistä on aika hatara itsellä.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Voi kai se kovaakin olla,mut laajenemiskertoimen pitää olla liki kansimateriaalia, kuten esimerkiks betonissa ja valuraudassa. En oo kauheesti käyttänyt kittei, just siks et ne huonosti pysyy. Aika harvoin näkee kittauksia purettavis moteis joist tulee sellanen fiilis et ei ku kasaan vaan! Locktitelta kysyin ja ne kerto et niil on jotain mikä E85:n kans toimii, mut en tietenkään pannu tyyppii ylös. Bensan kans ainakin kohtuullisesti pelaa noi kaupalliset.
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Ite kans ollu skeptinen noihin kitteihin vaikka ne on pysynytkin mulla kiinni. Sen pehmeyteen ajatellut että ei tekisi irrotessaan niin pahaa vauriota mennessään. Ihan vaan ajatelmaa ilman sen kummempaa faktaa. Kyllähän se köntti sinitarraakin irrotessaan aiheuttaisi pahennusta lähes samalla tapaa.
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam 3rd gear

    Pohjatyö siinä pysymisessä on kai tärkein. Rasvattomuus ja riittävä karhennus. Viimeeks kun jotain oon asian tiimoilta touhunnu niin sipostelin oman LS pannun kaasuläpän tyhjäkäyntimoottorin imuaukon sileäksi. Huoletta meni perus kemiallista metallia ja hyvin pysynyt. Siinä kohtaa ei juuri lämmön vaihtelua tapahdu eikä muutakaan altistusta. Imukanavan kittaus kokee myös aika hurjaa tärinää ja resonanssia. Jännä että siellä edes mikään kovin pitkään voi pysyä.
     

Kerro tästä muillekin!