Imuventtiiliongelmaa 350 venekoneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja carrier, 28.6.2014.

  1. carrier

    carrier 1st gear

    Arvoisat amerikanraudan tietäjät.

    Baylinerissä on noin vuoden 2008 geneerinen GM 350 'crate engine', vaikuttaisi olevan meksikossa valmistettu lohko, kiinni OMC cobra vetolaitteessa. Viime syksynä kun nostin veneen ylös ja tarkistin puristukset, niin yhdessä sylinterissä ei ollut lainkaan. Syynä jumittunut venttiili. No, kannet koneistamolle ja kertoivat imuventtiilien ottaneen siipeensä ilmeisesti liian laihojen seosten vuoksi. Uudet venttiilit koneeseen ja kone nippuun. Nyt kuitenkin ruvennut pohtimaan, että mistähän tuo venttiilien vaurioituminen voisi johtua.

    Koneessa on joku Holley 600 tai 650 kaasutin, tarkasta mallista ei tietoa. Auton HEI-jakaja. Sytytysennakko 8 astetta BTDC. Pulttasin pakosarjaan laajakaistaisen lambda-anturin, ja näytti AFR-arvoa noin 15 kierrosten ollessa 3000 ja 12-13 täydellä kaasulla. Bensa 98-oktaanista.
    Koneessa on myös alumiininen Edelbrock performer -imusarja. Tuo menee vaihtoon, kun ei kestä merivettä kovin pitkään. Valurautainen vanha vene-imusarja on jo hankittu, mutta ei perhana mennyt paikoilleen, keskimmäiset pultit oli väärässä kulmassa suhteessa kansien reikiin. Ajatuksena koneistaa reiät kohdalleen.

    Onko tuo 15 AFR liian laiha seos, vai mistähän tuo venttiilien vaurioituminen voisi johtua? Onko keinoja, joilla tuota Holleytä saisi ruuvattua rikkaammalle kierrosluvun ollessa alle 4000?
    Voisiko tuollainen huonommin virtaava kansi jo itsessään rikastaa seoksia riittävästi? Vai onko vika jossain muualla kuin seoksissa, esimerkiksi väärä ennakko tuon HEI-jakajan johdosta? Alipaineohjaushan ei ole nyt päällä, ja mietin että voisiko heittää liikaa ennakkoa isommilla kierroksilla. Kone käy kuitenkin nätisti kaikilla kierrosalueilla. Kiitos kun jaksoit lukea, ja vielä enemmän kiitoksia ajatuksista 8)
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    15 afr on mielestäni osakaasulla ok. kunhan läpät auki pysyy alle 13 ni ei sillä konetta hajota. Imuventtiileitä en kyllä usko laihalla seoksella saavan rikottua, joten veikkaan syyksi että ohjurit liian tiukat ja takertanu sen takia. ja lopuksi mäntä kopannu venttiiliä kieroksi.
     
  3. carrier

    carrier 1st gear

    Koneistamolla sanoivat, että venttiilit olivat nimenomaan menettäneet muotoaan sulamisen vuoksi. Eli oli tullut kuppimaisuutta, vaikka normaalisti venttiilin pää on melko suora. Mekaanisesta vauriosta ei ollut tietääkseni kyse.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aika outoa pakovenat saattaa laihalla sulattaakin, mutta yleensä ennen niitäkin männät sulaa. Tietysti jos venttiilit on kantanu, ni sitten mahdollisuudet kasvaa.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Moi. 99% kupille menneestä veneen imuventtiilistä johtuu vesipaukusta, eli jostain nyt pääsee vettä palotilaan.

    Hantta
     
  6. carrier

    carrier 1st gear

    Kiitoksia tästä! Vettä palotilassa ei tullut edes mieleen. Varmaankin pakosarjasta päässyt vuotamaan, muita paikkoja ei oikein tule heti mieleen. Noissa taisikin olla jonkinlain 'flapper' tai mikälie pakosarjassa, jonka pettäessä vesi pääsee koneeseen, vissiin ~yleisin vika jos vettä pääsee koneeseen. Pitänee tsekata.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos ajat veneellä liussa ja kierroksia 3000rpm niin tuo 15 on selkeesti liian laihalla.
    Siihen on ilmeisesti vaihdettu autopuolen kaasari ja imusarja kun seokset menee noin.
    Ensiöpuolen suuttimia pitää kasvattaa 3-5 pykälää. Seokset ei saa olla cruicellakaan yli 13.
    Varmaan joudut hieman myös pienentämään toision suuttimia jos ensiöitä kasvattaa. Yli 4000rpm seokset sais olla 12.5 ympäristössä.

    Kun ajelet lenkin ja sammutat koneen pidemmäks aikaa niin ennen seuraavaa starttia tulpat pois ja vaikka pahvin palat molemmille puolille konetta ja starttaus. Tulpan reijistä ei sais lentää yhtää vettä. Jos vettä pääsee sylinteriin imutahdilla niin se vetää seoksen armottoman laihalle ja rikkoo imuvenan just noin kupille.

    Oliko rikkoutunu vena sylinterissä 1 tai 2? Vai oliko useammassa venassa vaurioita? Saitko rikkoutuneet venat itsellesi?

    Hantta, mikä on vesipaukku?
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vesipaukku on tilanne, jossa esim. pakosarjasta pääsee vuotamaan vettä koneen seisoessa. Lusikallinen vettä starttauksessa, ja imuventtiili on suurempana se, joka antaa periksi.

    Hantta P.s ihmettelen koneistamoa, sillä tuo on hyvin yleinen ongelma. Zekkaa pakosarjan välitiiviste.
     
  9. carrier

    carrier 1st gear

    En tajunnut pyytää rikkoutuneita venttiileitä koneistamolta. Kaikkien sylinterien imuventtiilit olivat koneistamon mukaan kupilla. Ennen seuraavaa starttia tsekkaan tuon, että onko sylintereissä vettä. Eli 15 on siis liian laihalla, pitänee irroittaa tuo kaasari ja ruveta opiskelemaan suuttimia. Melkoinen mysteeri nämä kaasarit, tähän mennessä purkanu vain lumilingon ja perämoottorin kaasuttimet (enkä niistäkään paljoa ymmärrä) :)

    Kaikki yläpään tiivisteet on nyt uusittu kansien irroituksen yhteydessä.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    kyllä startista loppuu voima ennen ku vena menee kupille. yhdestä motista väänty kiertokanki.
    Ollaan parikin konetta purettu missä vena kupilla mutta niihin pääsi vettä käydessä.

    Jos kaikki venat kupilla niin syyllinen on varmaanki kaasarin seokset.

    Siihen hollikaan on kyllä helppo homma vaihtaa suuttimia varsinki jos oot onnistunu korjaamaan peräprutkun kaasareita. Ota kaasari pöydälle ja avaa menosuuntaan oleva pääty.

    Siinä kaasarissa saattaa olla jopa sellaset tiivisteet että kestävät avata.
    Tai sitten ku tiedät minkä kokosen suuttimen tarviit niin samalla haet non sticking tiivistesetin.

    http://www.holley.com/data/TechService/ ... 20View.pdf

    olikohan se ensiösuutin nro 118 tuossa kuvassa.

    kaasariin ei saa jäädä vuotoja mutta sitä päätyä ei saa vetää liian piukkaan ku ne kierteet korkkaa todella helposti.

    Tuon ku kerran tekee niin sen jäkeen suuttimen vaihto kestää 30min.

    Netistä saattais löytyä tietoa siitä mikä ensiö ja toisiosuutin pitäis Hollikan 650:ssä MARINE kaasarissa olla.

    Niin ja voihan siinä kaasarissa olla jotain vikaakin, esim. ensiöpuoli hieman tukossa
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Noita koneita muutamia kymmeniä puranneena odotan mielenkiinnolla pakosarjojen mutkien irroitusta. Seoksista, ja niiden vaikutuksesta imuventtiilien muotoihin en uskalla sanoa mitään, mutta olen aika skeptinen autokaasareista,- ja jakajista venekäytössä. Joskus myös imusarja falskaa vettä sylintereihin, josta myös johtuu imuventtiilin kuoppa, mutta kyllä se pakosarja on yleisin. Kun mäntä on sopivassa tilassa konetta käynnistettäessä, menee imuventtiili kupille. Olen joutunut purkailemaan noita ostajien/ myyjien/ vakuutusyhtiöitten laskuun ihan tarpeeksi.

    Hantta
     
  12. carrier

    carrier 1st gear

    Tänään kävin irrottamassa kaasarin ja katsoin samalla onko sylintereissä vettä 24h seisonnan jälkeen. Pyöritin konetta ilman tulppia pahvit tulpanreikien edessä. Ei pisaraakaan mistään sylinteristä. Koneen purkamisen yhteydessä tiivisteet vaikutti olevan myös kaikki ok.

    [​IMG]
    Minulle ei oikein ole selvää noiden pakosarjojen toiminta, tai siis että mihin se vesi oikein menee pakosarjasta. Vesi tulee letkulla termostaattikotelolta pakosarjan päätyyn, mutta pakosarjasta lähtee vain yksi iso rööri vetolaitteelle pakokaasua varten. En oikein ymmärrä, mihin jäähdytykseen käytetty vesi häviää, vai höyrystyykö se jossain vaiheessa? Lambda-anturin laitoin tuohon kuvassa näkyvän tulpan paikalle pakosarjan ylimpään kohtaan. Vielä ainakin toimi...

    Kaasarista löysin seuraavat numerot.
    Ylhäältä, johon liekkisuoja kiinnitetään 80670-2 ja 1807. Keskeltä runkoa 8050B. Toisesta päädystä 2 ja 11075-3, toisesta päädystä 2 ja 11761. Mikähän näistä on se mallin ilmaiseva numero?
     
  13. carrier

    carrier 1st gear

    Google siis kertoisi, että kyseessä saattaisi olla Holley Street Avenger 670 cfm, tai siis numero 0-80670. Tuolla -2 loppuisella ei oikein tunnu informaatiota löytyvän.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu se vesi sekottuu siinä ensimmäisessä isossa kumiletkussa pakokaasuihin ja jäähdyttää pakokaasuja eli samalla vaimentaa ääntä.
    Siistin näköinen paketti.

    Mitenköhän siihen on toteutettu "shift assistantti" jos siinä on hei jakaja.Cobra ei tykkää hyvää sen puuttumisesta.

    Koita ny selvitellä mikä ne venat rikko ettei mee heti uudestaan ;-)
     
  15. carrier

    carrier 1st gear

    Vian selvittäminen olisi tässä vakaa aikomus :) Onko noissa pakosarjoissa joku nippeli, joka hajotessaan johtaa siihen että koneeseen pääsee käydessä vettä? Tällä hetkellä vahvin veikkaus kuitenkin autosäädöissä oleva kaasutin. Holley ei valmista tuossa 670 koossa marine kaasuttimia, eli sopivat suuttimet menee arvailuksi. Taisi ensiösuutin olla kokoa 64 vai 65, pitää vielä purkaa ja tsekata. Noissa se on ilmeisesti jotenkin stanssattu suuttimeen se koko, vai onko?

    Sen verran moni kysellyt että miten shift assisti toimii, että se pitänee jossain vaiheessa selvittää. Ne mikrokytkimet nimittäin tosiaan pätkii sytytystä. Miten se on saatu aikaan on itselleni täysi mysteeri, koska jakajalle menee vain virtajohto virtalukolta eikä mitään muita piuhoja.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Moi. Jos niin hyvä tuuri, ettei vettä mene sylintereihin, niin voit säästää pakosarjajumpan talveksi. Sarjan voit zekata paikallaankin, mutta muutama varoituksen sana: Sarjan mutka on kiinni neljällä pultilla, jonka jälkeen isot klemmarit auki mutkan, ja y- putken väliltä. Tätä ennen varoitus!! ota sarja tyhjäksi vedestä, joko hanasta, tai ottamalla se vesiletku irti. Useasti se hana on tukossa, joten koko hana käteen, tai pikkuruuvaritökkiminen. Mutkan ja sarjan välissä on tiiviste, jonka kunto pitää tarkistaa, ja aina uusia. Jos tiiviste on ehyt, ota se irti, ja katso, onko vesitila syöpynyt jo pakokaasutilaan saakka. Kun otat tuon mutkan irti, selviää tuo teoria, miten sarja toimii.

    Hantta
     
  17. carrier

    carrier 1st gear

    Kansien irroituksen yhteydessä nuo mutkat oli irti. Tiivisteet oli ehjät, eikä syöpymiä näkynyt pakokanavien ja vesikanavien välillä. Väittäisin että pakosarjat ja mutkat ovat samaa vuosikertaa koneen kanssa, eli 2000-luvun lopusta. Mitään muuta tuossa pakosarjan ja mutkan välisessä liitoksessa ei ollut, kuin keskellä pakokanava jonka ympärillä neljä vesikanavaa. Uutta tiivistettä ei ollut, joten jätin vanhan tiivisteen paikoilleen, jonka päällystin kuumuutta kestävällä tiivistemassalla ennen kiinnitystä. Noissa pakosarjoissa ei ole hanaa, vaan ne lasketaan tyhjäksi irroittamalla vesiletku päädystä.
     
  18. carrier

    carrier 1st gear

    Ja tosiaan, kiitoksia paljon vastauksista tähän mennessä! Pitäisi perjantaiksi saada vene taas nippuun, toivottavasti Suomesta löytyy Holleyn suuttimia.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos pakosarjat on bongattu ehjiksi, on sitten syy venttiilivaurioon muualla, esim. tuo kaasariongelma. Nuo varoituksen sanat koskien sarjoja, kannattaa kuitenkin laittaa korvan taakse, varsinkin, jos omaa muutaman vuoden ikäisen koneen ja sarjat.

    Hantta
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    sullahan on homma kunnossa jos kerran microkytkimiä naputtelemalla kierrokset laskee.
    Veikkaan kuitenkin että siihen jakajaan menee toinenki johto eli rpm mittarille ja sitä pätkimällä kone tumppaa.
    suuttimissa on stanssattuna koko. niitä ei kannata ruveta porailemaan.
     

Kerro tästä muillekin!