indy vert. b1 Mopar bb

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply72, 20.2.2004.

  1. ply72

    ply72 1st gear

    Mitäs eroa näillä sitten on ?
     
  2. Cuda

    Cuda 1st gear

    Indy tekee nykyaikaisempia kansia useita erilaisia. B-1:set ovat 80-luvun alussa suunniteltuja ja tehtyjä sen ajan mopar BB race-kansia. B-1:sissä on turhan suuret kanavaikkunat jotta ne toimisivat kadulla normaaleissa isolohkoissa. Jossain 572 cid koneissa olisivat sopivat "katukäyttöönkin" mutta aivan liian isot 440:sille ja melkeimpä vielä 500:sillekin. Siksi noista B-1 kansista on tehty useampia eri versioita myöhemmin. Niissä myöhemmissä versioissa on kanavan lattia nostettu kanavan pienentäminen ja kanamuodon parantaminen tavoitteena. Tälläiset pienempi-ikkunaiset sopivat parammin street-race/bracket käyttöön pienempikuutiotuumaisillakin moparin isolohkoilla. B-1 TS:ssät ovat mopar-venat-rivissä designista poiketen splayed valve tyyppisiä. Eli venat sojottavat virtauksia optimoiden sinne tänne Clevelandien, 429-460 Fordien ja BBC tapaan. Nämä "Totally Serious" tai "Top Secret" B-1 TS:sät ovat erikoiskannet jotka vaativat jo oman lohkonsa jne. jne. jne. Olivat Pro Stock ralliosia aikoinaan. Skinnarsin Mikki on ajanut Tee äSsillä katuDusterillaan 9,3 (9,2?). Hänen Dusterissaan on potentiaalia huomattavasti nopeampaankin.

    Indy tekee esim. 440-1 ja 572-1 virityskansiaan nykyaikaisemmilla kanavamuotoiluilla ja uudemmalla tietämyksellä. Mopeman pystyy varmasti valaisemaan tätä Indy-asiaa parhaiten.

    Tiivistettynä vois ehkä sanoa et Bee Ykköset ovat mopsin "vanhanaikaisia" rallikansia ja Indyt taas nykyaikaisia rallikansia. Molemmilla kansityypeillä saa moottorista kovasti tehoa jos tietää mitä on tekemässä ja on tullut valinneeksi oikeat kannet oikean kokoiseen moottoriin ja soveltuvaan käyttötarkoitukseen.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    B1 kansiakin on monen moisia. Ne on Brodixin valmistamia ja tosiaan enempi rallikäyttöön suunniteltuja. Yleisimmät on noi B1 originalit jotka on '80 luvun tekniikkaa prahaimmillaan. Kanavaikkuna ei oo ihan sieltä pienimmästä päästä, mutta virtaa ja toimii. Niinku yks kansiguru tossa totes; "aika urheilulliset, varmaan ihan hyvät johki 600 cid koneisiin". Mutta toimii ne pienemmissäkin. B1:llä on tarjolla myös B1-BS kansia jotka on "bolt on" kannet vakioiden tilalle. Eli tavalliset imusarjat ja pakosarjat käy ja venttiilit on samoilla paikoilla. B1 originaleissa on venttiilit siirretty enempi nostajalaakson puolelle, joten vaatii myös omat mäntänsä kaiken muun hauskan lisäksi. B1 originaali setin normaalihinta on jossain 4000$ kieppeillä, mutta sillä ei kannet vielä ole täydelliset. B1-BS:t on siinä 2200$ kieppeillä imuvipponeen jotka on offset mallia. Lisäks on lukuisia muitakin versioita tarjolla käyttötarkoituksen mukaan, isoille porauksille omansa, B1/TS ja saapa tilauksesta vielä B1-PS kansiakin jotak on kuten noi originaalit mutta pienemmillä ja nostetuilla kanavilla. http://www.brodix.com/onlinecatalog/pag ... 45-46.html

    Indyllä on kanssa tarjolla kantta moneen eri tarkotukseen, tätä nykyä myös pikkulohkoihin (niin myös B1:llä B1-BA:t joilla ainakin yks turbovallu tuntuu vähintään välttävästi etenevän) Battenin kansista kehiteltyjä tykötarpeineen, sekä myös paria erilaista AMC:n kantta. Indy tekee myös alumiinilohkoja sekä mopsin isolohkoon, että AMC:hen.

    Indyn kansista miedoin ja edullsiin on Indy SR jotka on kanssa tollaset replacement kannet, eli imusarjat ja keinuvivut käy vakioista. Hintaa setille tuleee kanssa sellanen 2200 taalaa.

    Seuraavana on Indy 440-1:t jotka taas on tavallaan Max Wedge kansista edelleen kehitetyt. Eli kanavat on isommat ja keinuvivusto on erilainen SR kansiin verrattuna. Hintaa imusarjan kanssa setille tulee sellanen 3500 taalaa.

    Sitten on 572-13 ja 600-13 kansia jotka on tarkotettu suuremmille porauksille ja jälkimmäinen suuremmalle porausvälille. Niissä myös venttiilikulma eroaa vakiosta 15 asteesta. http://www.indyheads.com/catalog.html

    Muita tarjolla olevia kansia noihin isolohkoihin on Brewerit, joita en oo ite nähnyt ensimmäistäkään. Pitäis kuitenkin olla erinomaiset, ja hintaa setille n. 6000 taalaa CNC kairattuina.

    Mopar Performancella on kanssa vino pino erilaisia, mutta niiden hinta/laatu suhde ei vissiin oo kovin hyvä.

    Edelbrockilla on miedot ja ehkä enempi kadulle suunnatut RPM "replacement" kannet, joissa on hinta kohdallaan ja on toimivat kannet. http://www.edelbrock.com/automotive/headchrysler.html

    NRC tarjoaa suht uusia vakavampi tyyppisiä kisakansia joista on saatu hyviä kokemuksia, ne on ihan erityyppiset kun noi muut ja muistuttaa enempi jotain letukan big chiefejä. http://www.nrcperformance.com/

    Uusin uutukainen on kanssa replacement tyyppinen Bulldog kansi, se on niin uus, että tuotantoversiosta ei oo kellään vissiin kokemuksia. Hinta on jossain 1800 taalan paikkeilla. http://www.bulldogperformance.net/Chrysler.html
     
  4. Cuda

    Cuda 1st gear

    Joo, noita orginal designeja etupäässä meinasin, nn tainnut mainita sitä ehkä riittävän selkeästi.



    Tossa jotain tietoja orginal B-1:sistä

    Torque Heads: 70 ft-lb WITH 7/16” STUDS
    Torque Rocker Stands: 30 ft-lb
    Intake Port Dimensions: B1 - 1.650 X 2.710
    Head Gaskets: B1 - FP 1009
    Head Studs: B1 - AR 145-4007
    Head Bolt Washers: INCLUDED WITH HEAD STUD KIT
    Intake Gaskets: B1 - FP 1276
    Exhaust Gaskets: B1 - FP 1414
    Spark Plug Starting Points: B1- AL 52 FOR GAS
    Spring Pockets: B1 - 1.625 OUT OF THE BOX
    Angle Milling: B1 - .0070 in PER cc
    Flat Milling: .0055 in PER cc
    Rocker Arms: B1 - B1 OR T&D SHAFT SYSTEM
    Pistons: B1 - SPECIAL 15°
    Pushrods: SPECIAL LENGTH
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    B1 "tiivisteikkuna" , eli kanavan pinta-ala on 60% suurempi kun vakiokansissa ja Indyn isompireikäsissä kansissa 26% suurempi kuin vakioissa. Tota B1:n arvoa pikaksen vielä nostaa se, että siinä kansi/imusarjakulma on suora jun taas vakioissa ja Indyissä se on -15 astetta.
     
  6. Cuda

    Cuda 1st gear

    Se on tuossa onkin se kaksiteräinen miekka, et vaikka ne isot kanavat mahdollistavat isot virtaukset, niin niistä saattaa olla enempi haittaa kuin hyötyä, jollei lohko ole 4,5 porauksinen ja kenties lisäksi reilulla iskulla. Ei taitane muuten tulla riittävää imua maltillisilla kierroksilla, ja käy niinku vakio pikkolohkolle joka yrittää epätoivoisesti horia kakkua kasipuolikkaan tuplapumpun läpi. Virtausnopeus tippuu ja menee huonommin kuin pienempihalkaisijaisilla. Ei ole ymmärtääkseni kuin kolme vaihtoehtoa, joko melkosen race kierroskone, tai lähemmäs kuussatanen, tai ruokkia niitä kanavia väkisin jollakin lappaimella tahi ropellilla... :smile:
     
  7. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    .....ja sitten kun kaikki hyöty otettu irti B1 TS:stä, 600 13:sta tahi NRC:eistä on aika siityä Hemi maailmaan... :wink:
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Näin on. Sitten ollaan jo suorituskykyosasto nähty, ja voi ruveta eläkkeelle.
     
  9. ply72

    ply72 1st gear

    Noita ei tunnu käytettyinä oikein olevan kaupan.

    No nuo uudet edelbrockit on aika kohtuu hintaisia ja kyllähän niillä aika pitkälle pääsee jos kanaviin pikkasen syventyy.

    Mites nuo eetut mitä eroa niissä on mopari std rautasiin muuta kuin isot rosteri venat yms. kamat, niin ja tietty alua ovat : )

    Jos rautasiin istuttaa samat venat ja tekee kanava työt ajaako saman asian, no ainakin painavat enempi mutta miten virtaushommelit eli onko edelbrockien kanavamuotoilu jotenkin modernimpaa tai ovatko isommat esim. verrattuna 906 yms. samalla palotilalla oleviin...
     
  10. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    No mutta....kylläpä kesti ennenkuin tuli vastine... :smile: :smile:

    (tämä siis Mopemiähelle)


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Kimmo 2004-02-20 16:07 ]</font>
     
  11. Cuda

    Cuda 1st gear

    Nitroksessa noita on myynnissä melko usein. Useammin kuin kerran vuodessa ainakin.

    http://www.nitroz.se/plank/salj.asp
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Edelin kansissa on paremmant kanavat kuin std rautasissa. Vakioita saa kairata aika paljon ennen kuin vastaa vakio Edeleitä.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ihan peruskairaaja ei taida edes päästä samalle tasolle tehdasvaluilla, vaan tarttee olla todellaa asiansa osaava ja kyseiset kannet tunteva kaveri. Kairattuina noi orkkis kannet tahtoo sitten halkeilla herkemmin, joten siinä saattaa mennä aika iso remppaan ja porttaukseen käytetty raha hukkaan. Teetettyinä vastaavasti virtaavan orkkiskannen pelkkä porttaustyö liikkuu jenkeissä samoissa hinnoissa mitä maksaa noi uudet kannet jotka siis jo lootasta virtaa saman ja on uudet. Suoraan lootasta otettuina noi RPM:t on vähintään yhtä hyvät kun kaikki muut orkkiskanavaikkunalla olevat kannet. Bulldogeista ei tosin ole varmaa tietoa, mutta ensimmäiset puolueettomat mittaukset näyttäis niidenkin sijoittuvan suunnilleen samalle tasolle. Sen sijaan kasvuvaraa porttauksella ei noissa Edelbrockeissa juuri ole, ja toi n 10% etu joka porttauksella voidaan saada tahtoo tulla lähes pelkästään isommilla nostoilla, alle 0.5" ero kairaamattomiin on todella pieni.
     
  14. SG480

    SG480 1st gear

    Nitroksessa noita on myynnissä melko usein. Useammin kuin kerran vuodessa ainakin.

    http://www.nitroz.se/plank/salj.asp

    - - - - - - - - -
    Nyt tarjolla tällaiset, hintaa jää about 2800eur.

    brodix b1 bs toppar, grottisportade, flödar 317 vid 0,7', crane goldracevippor, 1,6 utv, snowball stötstänger, 10 graders titan retainers, pinnbult toppar,lash caps, ventkåpor, indy dominator insug.(383-400)fjädrar 230lbs vid 1,9' insthöjd(160 vid 2',nyskick på grejerna,
    joel skoglund, nora, 2004-02-16 - 09:31:23
    IP: 195.67.31.242 Annons # 67824
    Telefon: 0702355760
     
  15. SG480

    SG480 1st gear

    - - - - - - - --
    Mulla oli 452 motin päällä 906 -kannet 2.14/1.81 venoilla. Kansista oli hurrien jäljiltä aika iso kuitti porttauksesta ja virtaus silti imupuolella vain balttiarallaa 270cfm / 0.560". Tuo oli siis aikaa ennen alu-Eetuja.
     
  16. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tarkennettakoon että tuohan oli aikaa ennen Kristusta. Sillon oli SG vielä tukkaa päässä ja tais puuttua se maankuulu napamonttukin :lol:

    _________________
    Life is a bitch and then you die

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fireball 2004-02-23 10:15 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!