Isolohko-> Dart 67:aan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Jukka85, 14.2.2009.

  1. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

    Onko joku laittanut isolohkoa 67 vuoden darttiin? Tai on varmasti mutta mietitytti tuossa konehuonetta mittaillessa että mahtuuko se sinne? Eli mahtuuko ilman että pitää muotoilla peltejä uusiksi? Kun ei pikkulohkollakaan hirveesti jää pelivaraa...Kun rupeais projekti olemaan siinä vaiheessa että pitäisi miettiä että tyydynkö pikkulohkoon vai laitanko 383:en tai 400:en...
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mahtuu se sinne, '67 mallia on tehty oikeen tehtaallakin 383sella.
    400 saman kokonen joten ei väliä.
    Hommaat siihen isolohkopalkin niin vältyt palkin muokkaamiselta.
    Jos käytät valusarjoja niin ei ongelmaa mut peltisarjojen kanssa pääsee jo työstämään...
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kysymys kuuluu että miksi? Räyhee pikkulohko kulkee ja pauhaa ihan hyvin, miksi isolohko?
     
  4. vitoni

    vitoni 1st gear

    Räyheen pikkulohkon rakentaminen vaatii paljon rahaa, suhtessa halvemmalla saa isolohkon, johon ei tarvii välttämättä kajota lainkaan jos mukavan vääntömotin haluaa kadulle , ja meitähän on moneen junaan. Jotkut hurjathan vaihtaa 8 koneen tilalle 6 koneita. Syitähän voi olla miljuunia ton swapin tekemiseen.
     
  5. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

    Niin...olishan se kovaa ja korkealta huutava pikkulohkokin mukava mutta oikeastaan pääsäntöisenä syynä on juuri se että esim 318 saa laittaa jonkinmoisen tukun euroja että se huutaa kovaa ja korkeelta kun esim 383 Magnum jossa on vakiona jo 330 hv liikuttaa darttia aika mukavasti...ja onhan isolohko aina isolohko... :D
     
  6. vitoni

    vitoni 1st gear

    Mulla on enemmän kiinnostusta noihin pikkulohkoihin ja todellakin, rahaa menee/mennyt jo aika paljon tän hetkisen motin tekemiseen. Ja jos vielä itellä sattuu oleen jo valmiiksi isolohko niin mikäettei, keulille vaan.
     
  7. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

    Mutta saa nyt nähdä mikä mylly sieltä dartin pellinalta kotinsa löytää...olis pari vaihtoehtoa...aika näyttää
     
  8. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Survo sinne hemi. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  9. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

    Arvaa himottasko mutta kun HEMIn hankintahinta on aika pirullisen korkea :cry:
     
  10. jusi99

    jusi99 Gearhead

  11. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    440 menee hyvin eikä tarvii mitään kasin tai isolohko palkkia kutosen palkki
    ja pikkasen muokkaa isolohkon kiinnikkeitä tai tilaa amerikan maalta muutos
    korvalliset niilläkin kone sattuu paikkalleen,peltisarjoja saa niin kone huoneen kautta meneviä sekä rengas kotelon kautta kiertäviä merkistä ja mallista riippuen joutuu pikkasen koria muokkaamaan sarjojen takia
    suoraan käypäsiä valusarjoja en ole nähnyt mutta ilmeisesti -60luvun lopun hipo-sarjat voisivat olla sopivia joku muu varmaan tietää noista valusarjojen
    sopivuudesta paremmin, ja sinne saa kyllä hyvin mahtumaan molemmat tehostajatkin jos haluaa.
     
  12. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

    Joo...eli isolohko siis :D
     
  13. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    joo kone koko vakiona 440 sitten sitä voi stroukata jos siltä tuntuu :odroll:
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Voi sen myös porata isommaks. :rotfl:
    Me kyhättiin kasaan broidin kanssa eka isolohko A-body vuonna 1980-81, mä olin silloin 16 ja auto oli '65 valiantti. Jorosen Simo oli meidän tietämättä tehnyt sellasen jo vähän ennen ja se (valkonen) oli samaan aikaan stadissa kaupan kun toi meidän muistaakseni APF-99 oli valmis. Sen toisen kohtalo ei oo mulla tiedossa, mutta toi alunperin meidän kyhäämä on työn alla Nurmijärvellä ja sillä on silloin tällöin kyläkisojakin ajeltu. Toi auto tehtiin alunperin ihan ylijäämäkamoista, ja luvat haettiin silloin maahantuojalta. Niissä luki, "saa laittaa, ei vaadi muutoksia auton muissa rakenteissa kuten jarruissa, jousituksessa ja voimansiirrossa".

    Ja on noit ollut sitten pari ton jälkeenkin, 90-luvun alussa heitin käyttöautoon, nelioviseen 73 valluun, 440 motin. Toi on nykyään Vihdissä todistetusti 11 sekunnin kunnossa ja ulospäin suht alkuperäisenä.

    Sit oli '66 GT dartti, joka oli kertaalleen raeknnettu jo jossain kotka-kouvola suunnalla ja leimattu 440:lle. Sen tein aika pitkälti uusiks ja jaellin useemman vuoden, laitteessa oli otteessa merkattuna moottoriteho 235 hv. Aika hyvin riittii kuitenkin ysin aikoihin noin kevyessä autossa (1530 kg). Nykyään toi on jossain päin suomea reippaasti alkuperäistyyppisemmäks muutettuna.

    Sit oli vielä toi rallivallu, jonka rakenteluun tuli sotkeuduttua, se tuli jostain pohjanmaalta ja neliovisesta kaksoviseks muutettuna ja jo 440 papereilla. Siinä oli muutamaakin eri tekniikkaa, noi tekniikat miedän laitteissa ono enempikin kierrellyt ppikku muutoksin kotelosta toiseen, ja nykyään löytyy hyrylästä meidän tallista oivassa kuosissa, ainoo, et joku on sellasen ilmapumpun laittanut muuten hyvän isolohkon päälle. :rotfl:

    Lisäks noihin soppiin jollain lailla sotkeutuneena on Pietilän entinen SST-valiantti johon Pale heitti gt dartissakin hetken majailleen 400 motin. Ens kesänä toikin nähtäneen jossain vähän potentiaalisemmalla tekniikalla varustettuna. Tolla 400:llahan se ei kulkenut kun 10.6 aikoja ja mooottori on jo jonkin aikaa ollut tuolla myyntipalstalla myynnissä. On varmaan ihan liian kallis vajaalla neljällä tonnilla ja liian tehoton sekä hidas pumpppubensakone?
     
  15. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    KS racin teamilla oli -99. -70 Dusteri 440 mosalla.
     
  16. VL29U

    VL29U Gearhead

    Olis ylimääräisenä Hookerin 1 7/8" fenderwell sarjat 67-up isolohko A-bodyyn, jos kiinnostaa.
     
  17. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä jarrutehostin sopii, se on sitten toinen juttu, et millanen jarrutehostin ja missä. Esimerkiks tossa vehkeessä on ollut myös Hookerin 2" primääriset jarrutehostajalla: [​IMG]

    Ja näyttäis jopa tossa '66:ssakin jarrutehostin killuvan:
    [​IMG]
    Kummassakin kyllä siirrettyinä jonkinverran sekä venttiilikoppa, että pakosarja välyksen takia. Ite päätyny tekemään noi sarjat itse; ei se sen halvempaa eikä helpompaa ole, mut meneehän sit sitä reittiä kun haluaa, on sen kokoset kun haluaa ja jos niissä on moitittavaa voi ettiä vastausta vaikka peilistä.
     
  19. VL29U

    VL29U Gearhead

    Noi bbd:n linkin sarjat on 2" primäärillä, pikkasen erilaiset verrattuna 1 7/8". Molemmilla sarjoilla on mulla tehostin mahtunut, tosin oli muutamalla prikalla shimmattu ettei ota korkeampaan venakoppaan kiinni.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nää on noi 1 7/8":t mistä oli ylempänä puhetta.
     
  20. Jukka85

    Jukka85 3rd gear

    Näyttäs siltä että joutuu kummallakin versiolla leikkaamaan peltiä aika reilusti pois :eek: vai tekiskö flipin...?
     

Kerro tästä muillekin!