Isompaa vannetta Challengeriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja arzi, 21.7.2012.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    luojan kiitos täällä pohjolan metsissäkin pikkuhiljaa aletaan pääsemään niistä 15" peltivanteista ja kromimangelsesta yli. 17 ja 18" näyttää melkein vakiokoolta vähänkin isommassa korissa 8) Vanteethan on kaikista helpoin juttu vaihtaa autoon eikä se ole mikään peruuttamaton muutos vaikka tosikot siirtyy takavasemmalle mököttämään heti kun orkkispölärit irtoaa...
     
  2. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    ihan hyvän näköinen challe on 14" rallye wheelsseillä,,
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    No nää on makuasioita ja jokaisella saa toki olla oma mielipide, kukin tykkää mistä tykkää.
    Isot vanteet ja matalaprofiilin kumit sopii joihinkin koppiin ihan kivasti, meilläkin pojan avorellussa on madallettu alusta ja 40 sarjan kumit korkeammilla vanteilla eikä se näytä yhtään hullummalta.
    Mutta siis henkilökohtaisesti mulle ei mee tää Chip Foose tyyli jossa johonkin vanhempaan koppaan tungetaan alle niin suuret ja matalaprofiiliset renkulat kuin vain mahdollista. Vaikka en olekaan pussihousu niin se vaan näyttää kornilta. Lisäksi ne ajo-ominaisuudet menee yleensä vituiksi tai vähintään huonommiksi kuin ennen jos ei sitten samalla muuteta ohjauskulmia, iskareita, jousia jne.
     
  4. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    joo kyl 14" tai 15"rallye wheels näyttää aina 100 kertaa paremmalta kuin mikään 17" tai 18" bling bling autot erikseen,,,hummeriin voi laittaa vähän isompaa vannetta.
    ja challenger on mukavan pintapehmeä auto vakiorengastuksella,,
    mutta nykyäänhän ulkonäkö menee ajettavuuden edelle,,
    olen kyl nähnyt challeja 17" tai 18" vanteilla ja ihan OK näköisiä.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä täällä tehdään siihen suuntaan autoa että on taatusti parempi auto kuin alkuperäinen!Niin ajettavuudeltaan kuin rengastukseltaan. Kts vaikka uusin MOPAR MUSCLE. :)Siinä vähän juttua auton ajettavuuden suhteen.Ei kai ne ihan lämpimikseen ole suunnitellut noita kaikkia osia?!
    Ja kyllä muskeliauton ajettavuuden täytyy vastata ulkonäköä,ei se nyt mikään saat... lulla pidä olla!
     
  6. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Ei muuten ollu challengeri är/teen alustalla ja 17":lla mikään huono ajettava,ja pudotin aika alaskin vielä, eipä toi nytkään ole vakioilla 15":lla yhtään huonon tuntunen.
     
  7. asperiini

    asperiini Gearhead

    No ei nyt kannata verrata alkuperäisten korkeiden puolivyörenkaiden ajettavuutta tämän päivän kumeihin.
    Kaikki ei vaan tajua että jos sinne 60 luvulla suunnitellun ja sen ajan renkaille tarkoitetun auton alle nakataan leveät mutta matalaprofiiliset renkaat ja parhaassa tapauksessa vielä pudotetaan auto niin tonttiin kuin vain voi niin ajettavuus ei ole ehkä ihan ulkonäön tasalla.
    Eikä ne alkuperäiset ohjauskulmien säädöt meinaa riittää vaikka olis vaan noi 50 sarjan kumit 15" vanteilla, tästä on kokemusta.
    Tarvitaan vähintään uudet säädettävät putkiylätukivarret jotta saa riittävästi camberia ja casteria. Seuraava ihmettelyn aihe onkin että kuinkas paljon ja mikä nyt vaikuttaa mihinkin. Näin se on mullakin ja homma on loputon suo kun valmista reseptiä ei ole.
    Tähän soppaan kun lisää uretaanipuslat, säädettävät iskarit, jousivalikoiman, etu-ja takavakaajan eri variaatiot ym niin kombinaatioita on kuin lotossa ja voittokin arvaamalla lähes yhtä varmaa.
     
  8. wormhill

    wormhill Gearhead

    Jos on 68 Coronetin papereilla oleva 73 ja tehty jotain -82 ja kone vaihdettu 440:ksi -88 niin saattaapi olla mun vanha. Siinä ei oo coronettia muut kuin takarummut ;) Apurungot taitaa olla noissa korinvaihdoissa challen omia, mulla ainakin mitat oli passelit.

    Jos takajousia ei oo siirretty sisäänpäin niin 10 tuumaa leveät, 4.5" backspacella on maksimi kun käyttää 275/50/15 rengasta. Mulla joutu vähän leikkaamaan toista lokaria kun akseli ei ollu just korin keskellä, jotain sentin heitto. Jouseen jäi n. sentti toisella puolella.
     

Kerro tästä muillekin!