Isot talvirenkaat (31">)

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja artz, 12.1.2016.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja verkkoyhtiöille avoin valtakirja nostella maksuja...
     
  2. juhamann

    juhamann 3rd gear

    So far so good. Pakkas-/jääkelillä pito ihan riittävä. Kauheessa sohjossa ei sen huonommat mitä aiemmin alla olleet Hakkapeliitta LT2:t tai saipatut STT Pro:t. Lumikeliä ei vielä kovin paljon, mutta mitä välillä oli niin ei valittamista.

    Eli ainakin tähän saakka ihan positiivinen yllätys :)
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Missä on käytetty saippauksessa?
     
  4. juhamann

    juhamann 3rd gear

    KM Däck Haaparannassa eli Ruotsin puolella. Sieltä aikoinaan renkaat hainkin. Hyvä mesta ja edulliset hinnat. Palvelu pelaa tottakai myös suomeksi.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Vielä sen verran, että on nuo renkaat uskomattoman hiljaiset verrattuna kuluneisiin STT Pro -nakkeihin. Korvia jäytävä möyrästäminen asfaltilla, ei meinannu kaverin ääntä enää kuulla. Renkaat oli toki kuluneet ihan hampaalle.
     
  6. Mercury

    Mercury Gearhead

    Lapin Kumi saippasi ainakin pari vuotta sitten.
    Silverstone 285/85r16 rätit,nastoittivat samalla.
    Muistaakseni oli jotain 300€ sarja..

    Ihmetyttää miten jotkut muka pärjää M+S renkailla ympäri vuoden..
    Ei ainakaan mun ajotyylillä..
    Eli kaasu pohjassa ja jarrut pohjassa vuorotellen..:soosoo:
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oikein hyvin, kiitos kysymästä. Varmaan riippuu vähän siitäkin missä autossa ne m+s kumit on. Pick up tää on jolla enimmäkseen ajan takaveto päällä. Tosin 4x4 ja perälukko siin on. Sitte tiijä kestäskös tällä ajaa kaasupohjassa koko ajan ku pelkkä fuel plate antaa 820nm vääntöä plus muut muutokset niin voi olla että ne renkaat sulaa alle. Talvi tosin jäähdyttää niitä. Ainakin automaatin kitkalevyt sulaa väliin niissä jossa ei ole vahvistettu. Otin kyllä nuo Atturot 10 ply että rungot pitäs kestää paremmin.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Paljos meillä oli omamassaa?
     
  9. Mercury

    Mercury Gearhead

    Niin tuota ajotyyliä vaan tuossa yritin kuvailla..
    7.3 e350 on nyt alla,se perus 3 tonnia paino.
    300hp/900nm on karkea arvio.
    Ja ahtoja 3 kiloa tällä hetkellä..

     
    Muokattu: 25.12.2019
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mä taas painoa kyselin sillä oletuksella, että raskas auto pärjää paremmin m+s (esim musta pässsi) tai jos se on joku 1800kg peli noilla tehoilla niin saa olla sulat tiet tai rauhallinen kuski.


    Pärjäys ja mukava ajokokemus silti voi olla kaksi eri asiaa :)
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Pärjäys ja mukava ajokokemus silti voi olla kaksi eri asiaa.”

    Niin no, voi se olla sitten sitä pärjäämistäkin. Mukavuudesta en osaa sanoa, kun ei tämmöinen rami kai kenestäkään mukava ole ajaa. En tosin ole itsekään mikään mukava mies että sopii silleen pirtaan.

    painoa on se 2990kg plus kuski vajaa 90kg. En köröttele mutten vedä myöskään urku auki. Välillä hiukkasen kiihdyttelen.
     
  12. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Excursion 7.3, omamassa noin 3500kg. "Talviaikaan" 4x4 päällä.

    265/75R16 Hakkapeliitta LT2 - hyvin pärjää.
    315/75R16 Cooper STT Pro saipattuna - hyvin pärjää uutena, kuluneina on tosi liukkaat.
    315/75R16 Nankang Mudstar nastoilla - hyvin pärjää.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Lähinnä tätä meinasin: omat kokemukset vajaa 2000kg pickup/2x suv niin m+s pärjäsin kun ennakoin reilusti ja otin tosi rauhallisesti. Risteykset oli takavedolla vähän niin ja näin pääsikö liikkeelle. Toki ne ei nyt uudet huippukitkat olleet mutta ei mitään jeesuksen aikasia. A/t kumit oli yhet, toiset cooper jotain ja kolmannet nokian rs jotain.


    Tottakai talvikelillä pitää muutenkin ajaa eri turvavälillä ja mutkat ym ottaa erilailla jos tosi liukasta mutta noilla renkailla piti oikeasti ajaa jo vähän mummona.


    Toki paino varmasti auttaa, sikshän raskas liikennekin taitaa mennä nastattomilla monin osin? Huima ero silti nykysissä autoissakin missä vuoden sisällä toisistaan paistetut hakka 5 suv nastat ja urasyvyys ja nastojen määrä aikalailla sujut.


    Jeepillä noilla renkailla takavedolla saa kevyelläkin kaasulla autoa sladiin suoralla tiellä ja risteyksissä saa jauhattaa liikkeelle jos liukkaampaa (lukko on).

    Pickupilla taas saa kadunkulmissakin polkea tarkoituksella kaasua enemmän jos haluaa auton luisuun ja suoralla tiellä se vaatis vielä enemmän. Risteyksiin myöskään ei jäädä suttaamaan heti kun käkikello nappaa.
     
  14. Mercury

    Mercury Gearhead

    Pelkillä M+S renkailla voi kyllä "körötellä" mutta yllättävässä tilanteessa on kusessa verrattuna nastoihin.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kohta joku taas sanoo että huonoja renkaita tai ajokelejä ei olekaan, on vaan huonoja kuskeja.

    Näin se yleensä menee kun joltain löytyy paremmat renkaat kuin itsellä on.
     
    kapa73 tykkää tästä.
  16. fishbone

    fishbone Gearhead

    onko kukaan koittanut ruuvattavia nastoja?
     
  17. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Edellä menevään pystyy huonommillakin renkailla vaikuttamaan mut jos takana tulevilla on huonommat renkaat niin siihen ei kyllä itse pysty vaikuttamaan.
    M+S 25v alla.
     
    kuutio tykkää tästä.
  18. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Mä olen koittanut sekä vanissa että mopossa. Vanin eturenkaan reunaan laitoin ruuvinastoja, kun aurauskulmien takia oli käytännössä kaikki nastat ulkoreunasta irronneet. Nastat toimivat ihan hyvin ja pitivät sen mitä voi olettaakin, kunnes runko ratkesi ja renkaasta tuli erikoisen muotoinen. Tuntui siinä ruuvatessa että nasta otti vaijereihin kiinni, eli voi olla noista nastoistakin johtunut rungon hajoaminen, tiedä häntä. Noi nastat oli Best Grip BG1200 malliltaan, eli puoli tuumaa uppoaa kumin sisälle. Noita kun sattui olemaan hyllyssä niin kokeilin niillä, kannattaa kuitenkin tarkastaa kuinka paljon kumia on mihin nastoja ruuvata.

    Mopossa (KTM LC4 640 supermoto) oli yhden talven alla niin ikään Best Gripin nastoilla nastoitetut renkaat. Siinä oli vähän enemmän nastamalleja käytössä, oliko nyt edessä kahta ja takana kolmea eri nastaa, kun sattui käsillä olemaan. Siinä lyhensin kierreosia ennen asennusta, ei ongelmia runkojen kanssa, juuri irtoilunkaan kanssa. Tommonen kuusnelikymppinen röhkii kuitenkin sen verran, että kovilla ne nastat asfaltilla on, mutta olisiko kymmentäkään talven aikana irronnut takarenkaasta, eturenkaasta ei ensimmäistäkään.

    Kestävyys noissa Bet Gripeissä on mun mielestä ihan kohdillaan, en oikein huomannut että olisi sen enempää tai vähempää kulunut kuin tavallisetkaan nastat. Eli jos ei haittaa että nastat eivät täytä lain kirjainta ja lompakossa on painetta, niin siitä vaan ruuvinastaa alle, toimivat ihan kuten voi olettaakin. Kalliita noi tosiaan on kuin perkeleet, euron laaki.

    Asentaminenkin noissa Best Gripeissä on mun mielestä helppoa. Paketissa on mukana akkukoneeseen sopiva bitsi, siitä vaan ruuvaamaan nastaa kiinni. Jonkin verran saa hakea tatsia että osuvat suunnilleen samaan syvyyteen, mutta ei sekään mikään amerikantemppu ole. Nastat lähtevät myös aika hyvin kierteelle siihen kohtaan mihin on niitä yrittänytkin ruuvata, eli ei siinäkään ylimääräistä draamaa.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mulle tuli nää Hakkapelit LTkakkoset neljävuotiaina, mitään ihmeempää eroa ei nyt kymmenen vuoden kohdalla tunnu olevan. Ne kun ei mun nykyajoilla enää juuri kulu, vanhenee vaan. Takavedolla ja tyhjällä lavalla pärjää varsin pitkälle.
    Autonopeuksiin en kyllä ehken viittis. Ne kunnolliset kun tosiaan maksaakin reilusti.
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Lt2 nasta?
     

Kerro tästä muillekin!