Itäharjun ajot Turku 30.5.2019 helatorstai

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja chevytb02, 28.5.2019.

  1. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    https://itaharjunajot.fi/index.html



    Etusivu

    Historia

    Info

    Ilmoittautuminen

    Yhteystiedot

    Yhteistyökumppanit


    INFO
    Ohjeet kuljettajalle
    Tutustu kuljettajaohjeisiin tästä!



    Ohjeet yleisölle
    Tutustu yleisöohjeisiin tästä!



    Kartta ja selitykset
    1. Vihreät katkoviivat - varattu katsoja-alueeksi

    2. Punainen viiva - kielletty alue

    3. Lila viiva - katu suljettu

    4. Ratanumerointi 1-6 - ratavalvojien toimipisteet

    5. Lila L-kirjain - läheiset bussipysäkit

    6. Lila R.WC-kirjain - ruokamyyntipisteet ja yleisövessat

    7. Varikko - A (ambulanssi), P (Paloauto)



    Majoitus
    Holiday Club Caribia tarjoaa ajoihin majoituspaketin 29.-30.5. ja

    30.-31.5 hintaan 88 € vrk. Majoitus joko 1hh tai 2hh.

    Mainitse varauksen yhteydessä tunnus "Itäharjun ajot".

    Varaukset caribian myyntipalvelusta:

    hotellimyynti.caribia@holidayclub.fi

    p. 0300 870 920

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    ITÄHARJUN AJOT
    Teollisuuskatu 44,

    20520 TURKU

    Puh: 050 326 8886

    info@itaharjunajot.fi
     
  2. Puuttuuko sulta kartta tästä? No tässä on:

    [​IMG]
     
  3. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    On se tuolla info täpän takana, kiitos kummiskin ;)
     
  4. Onko jollakin kuvia tapahtumasta?
     
  5. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  6. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  7. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

     
    hantta tykkää tästä.
  8. Tietääkö joku jotain tuosta formulasta? Oliko moottorina Fordin Kent?
     
    hantta tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Harmillisesti jouduin vastaamaan puhelimeeni juuuri, kun selostaja kertoi k.o Midgetistä, itsekin olisin ollut kiinnostunut, mutta veikkaan Austin/ Morris konetta;)
     
  10. Minä en oikein usko siihen, koska BMC: n A-koneessa oli siamilaiset imukanavat:

    [​IMG]

    Sen takia niissä käytettiin yhtä sivuimua. Tuossa formulassa oli kuitenkin tuplakaasarit. Kaikki on silti mahdollista.
     
    hantta tykkää tästä.
  11. hantta

    hantta Gearhead

    Vedän olemattoman muistikuvan puun takaa, että formula juniorissa olisi käytetty kenttiläistä, midgetissä bmc, mutta on kyllä aika harsomainen muistimaailma ;)
     
  12. Siitä formulasta.. Omistaja on Reijo af Heurlin:

    [​IMG]
     
  13. hantta tykkää tästä.
  14. Reijo Heurlin

    Reijo Heurlin 1st gear

    Formula Junioreista ja midgeteistä. Midgetit (ehkä suomalainen nimitys) olivat 500 cc F3 luona autoja. Niissä oli usein JAPin moottori, hienommissa Norton Manxin kone, joissain Triumph 500 twin. Kävivät metanolilla. Suomessakin rakennettiin KG Special (Karl-Erik Kronqvist Fred Geitel) ja Elhoo (ehkä 3 kpl) (Pentti Loivaranta eli El ja Olavi Havana eli se hoo).
    Pentti Loivaranta rakensi vielä Formula Juniorin, jolla olin 2020 Itäharjun ajossa. Autoa ei oltu päästy edes kokeilemaan moneen vuoteen ja nyt matka katkesi vetoakselin katkeamiseen.
    Junioreissa oli jarrut, vaihteisto ja moottori tuotantoautoista. Sekä viime vuonna ajamallani Rauno Virtasen rakentamassa ja tässä tänä vuonna ajamasani on Ford Anglian kone. Lotus käytti niitä kun taas Cooper käytti BMC.n konetta. Ehkä oli joku kytkös Mini Coopereihin, Minulla on vanha Cooperin Formula Junior esite, jossa on Mini Cooper siinä rinnalla.
    Kaikkiaan puolet voittaneista käytti Fordin konetta. Joissain oli kaksitahtinen DKW kone. Olen jossain kilpailuissa jutellut DKW-kuskien kanssa. Sain sen käsityksen, ettei niissä ollut alunperin vesipumppua. Huono idea.
    Italialaiset käyttivät mm. Lancian moottoria. Ruotsissa tehtiin kaksi Saabin Formula Junioreita, etuveto , 2-tahti.
    Säännöissä oli tilavuusraja 1100 ccm, mutta 1000-kuutioset saivat olla 40 kg kevyempiä- 400 vs 360 kg. 2-tahtiset moottorit olivat muutenkin alle 1000-kuutioisia ja moottori kevyempi, joten niillä päästiin tuohon kevyempään rajaan.
    Tuo sininen auto viime vuonna oli tehty jonkin verran Cooperin mallin mukaan ja tänä vuonna valkoinen Elhoo taas Lotusken mallin mukaan. Jostain syystä Loivaranta ilmoitti sen ainakin johonkin kilpailuun Lotus-Ford merkillä ja toinen taas Cooper-Fird merkillä. En tiedä miksi?
    Voisiko olla, että oli hienompaa ajaa tehdastekoisella kuin omatekemällä? Tai saattoiko saada enemmän starttirahaa kun toi aidon englantilaisen kilpa-auton? Silloin hankkimiseen tarvittiin tuontilisenssi. Nettiä ei oltu keksitty eikä suomalaiset saaneet luottokortteja. Ja kun saivat, niitä saatoi käyttää vain hotelleihin ja ravintolpoihin ulkomailla. Valuuttakin piti anoa vielä 80-luvun loppupuolelle.
    Ihan helppoa ei siis ollut kilpa-autojen hankkiminen.
    Muuten, tuossa sinisessä autossa (RV Special) on edessä Renault 4CV tukivarret, Renault Dauphine vaihdelaatikko ja vetoakselit sekä jarrut.
    Elhoossa edessä Triumph Herald pystytuet (jotka oli myös Lotuksien myöhemmissä Formula Fordeissa ja monissa muissa) , vaihdelaatikko ja (modatut) vetoakselit BMW700 (siis se vanha 2-sylinterinen), jarrut Fiat Multipla, siis se 6 hengen Fiat 600 ei se pirun ruma 1998-2003 malli.
     
  15. Katselin, kun laitoitte sitä Formula Junioria käyntiin. Voisitko kertoa siitä enemmän?
     

Kerro tästä muillekin!