itse tehtyjä ifs-akselistoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja teppo, 16.11.2014.

  1. teppo

    teppo Gearhead

    minkälaisia ifs-tsydeemejä on hyväksytty suomessa? Muistaakseni Volvon tukivarsia on käytetty. Mistä lisätietoa toteutuksesta?

    Valmis etukelkka sellaisenaan ei ole ongelma (Taunus, Ascona, 140srj Volvo), mutta kiinnityspisteet pitää olla alkuperäisissä paikoissa. Eli runkoaisaa joutuu tällöin koukkaamaan ylöspäin. Vai kuinka?

    Entä onko kukaan saanut kavennettua tuollaista apurunkoa/poikkipalkkia?

    Kuka on tehnyt ilman lupaa ja kuka luvan kanssa?
     
  2. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Takavetoisen Hilux etc. etukelkka 5x4.5 jaolla/ kantavuutta riittää eikä osat maksa mahdottomia..
     
  3. teppo

    teppo Gearhead

    ei nyt näytä kelpaavan mikään trafille, paitsi tarvike ifs jenkeistä. Ekana yritin McPherssonia, mutta se hylättiin lonkalta periaattelista syistä. Puhelimessa sanottiin että ifs-kelkka käy kyllä mistä vaan tehdastekoisesta autosta. No eiku Taunuksen kelkkaa hakee 300 km:n päästä, purkua, hiekkapuhallusta, maalausta sovittelua, kunnes sanotaankin: Ettei se käykkään, koska alkuperäisiä kiinnityspisteitä tulee käyttää ja ne ovat liian ylhäällä suoriin runkopalkkeihin nähden. Tänään tuli tieto ettei auta vaikka runkopalkit kierrättäisi sieltä ylempää. Itse ei tietenkään voi myöskään kiinnityspisteitä tehdä, koska kaikkien osien tulee ollaa tehdasvalmisteisia!

    Tossa jenkki ifs:ssä on se vika ettei napaa saa metrisellä pulttijaolla. Että meneekö sit taka-akseliki uusiksi?

    Luulisin että muissakin kuin Taunuksen etukelkoissa on kiinnityspiste ylempänä kuin suorat runkopalkit vaatisivat?
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Pulttijaon muutos ei ole kovinkaan iso homma.
     
  5. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mites sitten rodien 4-linkkiripustukset ? Aika harvassa värkissä on linkkien takakiinnitykset valmiina ?

    Millä perustellaan ettei runkopalkkia saa kierrättää ?

    Aika moni jenkkien ifs ratkaisuista hitsataan runkorakenteisiin kiinni. (muutama toki löytyy mallikohtaisena ja pulttikiinnitteisenä). Miten ne sitten kiinnitetään runkorakenteeseen ?

    Miten painava värkki on kyseessä ?
     
  6. teppo

    teppo Gearhead

    Runkopalkin kierrätykseen (jopa niin ettei alkuperäistä katkaista):
    "Korkeiden tukirakeiden rakentaminen alkuperäisten runkopalkkien päälle vaihdettavan etuakseliston apurungon kiinnittämiseksi alkuperäisistä kiinnityspisteistä, ei ole asianmukainen ja tukeva ratkaisu, eikä siten teidän lisäselvityksenne kohdan 2 mukaiselle ratkaisulle myönnetä poikkeuslupaa. Autoon voidaan vaihtaa sellainen erillisjousitettu etuakselisto, joka on tarkoitettu ja suunniteltu kiinnitettäväksi suoriin runkopalkkeihin." Mika Matilainen, Trafi.

    Jenkki tarvike ifs-voidaan hitsata runkopalkkiin kiinni, koska valmistaja on kiinnityksen niin ajatellut.

    Kyseessä on Ford Prefect 1952 Scorpion 2.0 neloskoneella. Fat Man Fabrications lienee ainut, joka toimittaa akselin riittävän kapealla raidevälillä (=Anglia).

    Miten pulttijaon muutos hoituu? 5x114,3 > 4x108 jos porataan uudet reiät, niin aina yksi reikä "törmää"
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Aika BS:ää tuo Trafin perustelu...

    Kysäisepä josko toimittavat navat ilman pulttijakoa tai sitten sovitat siihen esim. Sierran navat.
     
  8. teppo

    teppo Gearhead

    pulttijako tulee jarrulevyn mukana. Ei saa ilman pulttijakoa. Olka-akseli on Mustangista. Käykö siihen sitten Sierran napa/jarrulevy?
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Sierra tuli ekana eurovehkeenä mieleen mutta niissä tais olla vähän erikoinen laakerointi.

    Mikäs normi Mustang II pulttijako nelipulttisena, eikös se ole 4 x 4,25" eli tuo sama 108 mm jako ?
     
  10. teppo

    teppo Gearhead

    ei saa kun viisipulttisena 4,5" tai 4,75" (GM) kehällä.
     
  11. ventora

    ventora 2nd gear

    tolla peruusteella ei saa takarunkoonkaan tehdä akselin ylitystä.en nyt muista mutta olen nähnyt jossain autossakin nousevan ylös kuten itsekantavalla korilla olevissa yleensäkkin ja akselin kiinnitys on siellä.
     
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Oletkos tutkinut Volvo 142 akselin sopivuutta tai Opel Rekord/Commodore 67-72 akselien... Rekku-akselissa on alunperinkin 4-pulttijako.
     
  13. teppo

    teppo Gearhead

    Kadett B / Opel GT etukelkan kiinnitys näyttää ainakin olevan alhaalla. Johtunee poikittaisesta lehtijousesta. Opel GT jopa levyjarruilla, mutta eipä taida olla tarjolla paljoakaan. Saisko Kadett B akseliin levyjarrut 4x108 pulttijaolla kuinka helposti?
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites tupla jakoset vanteet?
    tai taaksehhan ois varmaan helpompi sovittaa jakoa muuttavat spacerit tai jos jäykkä akseli niin vetarien teettoon
     
  15. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mistäköhän noille trafin insinööreille maksetaan?
    1. Tukivarsien kiinnityspisteet saa tehdä vaikka itse. Eli jos käytät itse tehtyä palkkia Taunuksen tukivarsilla, ei tarvitse murehtia alkuperäisistä kiinnityspisteistä.
    2. Akselin vaihto voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa.
    3. Olenko väärässä?
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Mustang 2:n orgis pulttijako on 4x108mm. Vaikkei tarvikeakselia 4-pulttisilla myytäiskään niin uskon että 5-pulttisille levyille varmaan löytyy ostaja. :wink: Jos kelpaa käytetyt, voin vaihtaakin. :lol:
     
  17. teppo

    teppo Gearhead

    ehkä voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, mutta poikkeuslupaa ei saa. Tässä tarvitaan uusi etuakseli moottorinvaihtopoikkeuslupaa varten. Eiköhän nämä asiat olisi aika saattaa yhtenäiseen käytäntöön?
     
  18. teppo

    teppo Gearhead

    ok. Ovat siis vaihtokelpoisia keskenään.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lisää työtä, mut onnistuisko niin, et ensin se akseli muuttaa ja sit koneelle luvat?
     
  20. teppo

    teppo Gearhead

    ehkä onnistuis, ehkä ei, mutku toi auto on nyt niin atomeina ettei siihen alkuperäistä konetta enää ruveta rakentaa..
     

Kerro tästä muillekin!