Itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mga-tomi, 8.6.2017.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Kiinnostaisi tällaisen "kevyen sähköajoneuvon" värkkääminen. Trafin mukaan max 1kW ja 25 km/h. Ei vaadi liikennevakuutusta ja saa ajaa pyöräteillä ja kävelyvauhtia jalkakäytävillä. Mutta, ihmeellinen lisäys Trafilta kuitenkin: "ei saa olla istuinta, ellei ole itsestään tasapainottuva"! Katso alla lainaus Trafin sivuilta. Jos rakennan 3-pyöräisen laitteen, niin eikö se ole itsestään tasapainottuva jos mikä? Kysyn tietenkin myöhemmin Trafista, mutta jos täältä löytyisi ensiksi erilaisia näkökulmia aiheeseen.

    TRAFI: Kevyet sähköajoneuvot

    Kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat ”Segway-tyyppiset” henkilökuljettimet, sähköpolkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.

    Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.

    Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite ja heijastimet.

    Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

    Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuo "esimerkiksi" antaa kivasti vapauksia.
     
  3. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Samoin "käytettäväksi maastokäyttöön ja päällystämättömillä teillä". Riittääköhän maastopyörän renkaat?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites se polttomoottori pykälät moisessa menikään?
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Juttelin Trafin tekniikka-asiantuntijan sekä heidän lakimiehen kanssa. Itsestään tasapainottuva tarkoittaa hyrrävoimilla toimivaa. Kolmipyöräinen maan painovoimalla luonnollisesti pystyssä pysyvä ei käy. Näin sanoo direktiivi. Sen sijaan "päällystämättömillä teillä ja maastossa" on niin epämääräisesti ilmaistu digestiivissä, että lakimiehen alustavan varovaisen arvion mukaan esim. maastopyörän renkaat voisivat oikeuttaa istuimen asennukseen tämän perusteella. Ajoneuvo on siis ookoo ajoteillä ja maastossa, jos se ei kulje kovempaa kuin 25 km/h. Ja rinnastetaan jalankulkijaan jalkakäytävillä jos ei ajeta kovempaa kuin 15 km/h. Ei ajokorttia, rekisteröintiä eikä liikennevakuutusta. Todellinen monikäyttövehje. Sekä auton että jalankulkijan oikeudet.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Et tietenkään huomannut kysyä polttomoottorista?

    Moottorisahoja saa alkaen 89€, siin ois kytkimet ja kaikki tarpeellinen valmiina


    Minkäs hintaisia sähkömoottorit on? Akkuja taitaa löytyä jo sopivalla hinnalla
     

Kerro tästä muillekin!