Itsetehty moottorikelkka vm. 1972.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja E.B.Ford, 21.1.2011.

  1. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  2. Back to the roots....

    Tuollaiseen(kin) on osat ollu hyllyssä vuosia , eli 350cc rotax ja Wanha potkukelkka , vetoa varten on ideoita ollu aina sirkkelinteristä (vois sahata puita/avantoja samalla :lol: ) aina telamattoon saakka.

    Onneks on jääny toteuttamatta :)
     
  3. dustujevski

    dustujevski 1st gear

  4. pile

    pile Gearhead

    tuollaisen kyytis joskus pikkupoikana tullu oltua.
    ei ole pahemmin enää nykyään näkynyt noita liikenteessä.
    upea peli.
     
  5. Tuosta skootterista tulee aina mieleeni kaverini piirtämä koira. :rotfl:

    On sympaattisen näköinen menijä.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Talvella 1990-91 tuli tehtyä teräsputki runkoinen potkukelkka ja siihen PV:n 80ccm pytyllä kone. PV meni sillä koneella kehä I:llä 105km/h auton mitarin mukaan. Sitten tämä puolta kevyempi potkukelkka sai ton koneen.
    Rakenne oli pikusen eri, kuin noilla kalastajilla. Mun versiossa kuski istui vetävän nastapyörän päällä antaen painoa pyörälle. Tämä voimansiirron runko käätyi jalasten välissä, että vehkeellä pystyi kääntymään.
    Pitää skannata jotain kuvia näytille.
    Jännä peli pohjoishelsingissä käydä koulussa. Pipopäässä, kun eihän potkukelkassa kypäräpakkoa ole.
    Painojakauman takia kuski sai aina valita keulitaanko vai laitetaanko loska roiskumaan.
    Kerran joutu ajaamaan Haagassa poliiseja karkuun. :)
    Mahtanut olla kahvitunnilla jepeillä kertomista.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jos mä oikeen ymmärsin, niin toi oli vettä ja paineilmaa millä toi svedujen vehje meni.
     
  9. Nuotiossa lämmittelivät säiliötä ,eli höyrynpurkaus työtöinen näytti olevan, hiukka kertakäyttöinen ajatellen esim pilkillä(baarissa) käyntiä , takaisinpäin pitäis jo potkutella....
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Potkukelkkaa tuli joskus hieman muuteltua. Toimihan tuokin jollain tapaa. Oli tarkoitettu lumiselle tielle.
    Huippunopeutta en mitannut, mutta turhankin kovaa sillä pääsi.
    Veikkaisin, että 50-60km/h olisi vauhtia kertynyt, jos kuskilla olisi kantti riittänyt.
    Ihan tappovehje ajo-ominaisuuksiltaan.
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1785348.jpg
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kalastusmestarin kulkupeli Päijänteeltä...oli kertomansa mukaan rakentanut sen jo nuorena miehenä, kuvakin on jo kohta 30 vuotta vanha eli ei ihan eilispäivän laite.
    Lähtökohtana vanha venäläinen Tähtipyörä ja sirkkelinterä...tuolla pystyi sahaaman myös avannon verkkoja varten.

    Ollut kuulemma joskun valot ja kaikki systeemit, mutta vandaalit tuhosi sen tuohon kuntoon kun seisoi siellä rannassa... :mad:
     
  12. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Meijän hallivelho ajelee töihin tollasella kesällä! Kerää kuulemma kivasti huomioo tienpäällä! 8)

    Miulla tulee aina Jetsonit mieleen kun tollasen näkee!
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  14. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    60-luvun lopulla Keiteleellä Olavi Paananen valmisti IC:n moottorilla varustetun moottorikelkan.Seuraavaksi VW koneella toimivan.Seuraavana oli vuorossa kaksitelainen Lumikko,jonka valmistus siirtyi Ämmänsaareen.Kelkassa oli yksi ohjaus-suksi.Seuraavaksi hän valmisti kahden hengen ohjaamolla varustetun telakoneen,johon sai hänen patentoiman latu-urien teko laitteen eli latuhöylän.Toiminta laajeni ja tuli Paana 100 ja -200 mallit.Valmistin näihin noin 300 koneeseen lasikuituiset katot la osiin koneista kattoluukut.Suurelle sähköyhtiölle voimalinjojen vetoon ja rakentamiseen yritys valmisti erikoistilauksesta erittäin tehokkaita kumiteloilla olevia koneita useita kappaleeita.Näillä koneilla on valmistettu MM-hiihtoihin Lahteen ladut ,samoin SM-kisaladut.Valitettavasti Saksalaiset ostivat yrityksen jokunen vuosi sitten,kun ei ollut näin hyvää tämän kokoluokan konetta itsellä.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Faija-vainaalla oli tollanen joka jäi sillä "ikuisuusrojekti" asteelle. Muistan vaan ku nassikkana siihen metsästeltiin osia ympäri eteläistäSuomea.

    Johonki se hävis tääki rojekti.... Ois ny voinu ite saattaa loppuun. Muistaakseni ko vehkeen valmistenumero oli jotai alta kymmenen 000x

    Tostahan on 3-pyöräinen tavaraversioki. Keula samanlainen ja lava takana.
     
  16. w9816

    w9816 1st gear

    Minullakin oli samanlainen 80-luvulla... Vaihdoin kaljakoriin
     

Kerro tästä muillekin!