Ja vielä siitä jousien lyhentämisestä lämmittämällä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja markos, 15.4.2004.

  1. markos

    markos Gearhead

    ...Eli onko kukaan kokeillut käytännössä?
    Kuinka paljon jousta puristetaan, kokonaan kasaan vai sen verran ku halutaan jousen lyhenevän?
    Ja kuinka kauan pidetään uunissa?
    Ja mikä on lopputulos???

    Ei se alustasarjakaan niin kallis tietysti olis, mut ostettiin just uusi liesi ja vanhalla vois nyt kokeilla, kun alustasarjaan varatut rahat meni siihen ruusenleeviin... :smile:
     
  2. kole

    kole 3rd gear

    Omakokemus oli lämmityksestä vähän toisen lainen. auto oli nosturilla lämmitettiin hitsipillillä kierrejousta kunnes se alkoi antaa periksi. Jousi menee lämmitetystä kohdasta hallitusti kasaan ja korkeuden voi "säätää" halutuksi. pitää vaan olla hitaasti hyvää tulee tyyppiä että saa molemmat puolet samaan korkoon eikä lämmitä jousta liikaa.ajoin niillä etujousilla vielä pitkään eikä ongelmia tullut. säästi jousien irroittamisen vaivan.
     
  3. markos

    markos Gearhead

    Luin tossa aikasempia keskusteluita samasta aiheesta, niin joku oli sitä mieltä että pillillä lämmittäminen heikentää jousen kestävyyttä???

    Miltä kohdalta lämmitit? keskeltä, vai läheltä päitä??

    Siis kierrejousista puhutaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: make1 2004-04-15 22:05 ]</font>
     
  4. kole

    kole 3rd gear

    Lämmitettiin keskeltä siltä alueelta mikä nyt on näkyvissä eli vajaan puolen jousen alueelta. on ne jouset ainakin kaksi vuotta sen jälkeen kestäneet. pitää pudottaa sentti-pari kerrallaan ja sitten toiselta puolelta sama juttu. paksun jenkkijousen lämmittäminen vie oman aikansa eikä se meinaa painua millään. silti maltti pelissä, jousi saattaa pudota kerralla liikaa. "hidasta lämmittelyä niinkuin naapurin akan kanssa, kotona voi painaa jousen pohjaan vaikka heti"
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllähän sen luulisi vaikuttavan kestoikään huonontavasti. Jousipajalla aikoinaan saatu esijännitys häviää myös. Eli jousesta tulee "lötkömpi".
     
  6. markos

    markos Gearhead

    Eihän tuo toimenpide varmaankaan jousien ikää pidennä, mutta ajattelin kumminkin kokeilla. (suomalainen juntti ei usko ennen kun on itte siihen sähköpaimeneen kussut)

    Mutta vinkkejä otetaan vastaan; paljonko puristetaan ja kauanko pidetään uunissa???
     
  7. kole

    kole 3rd gear

    Mopuristi on kuitenkin oikeassa,lämmitetty jousi "lötkönee" tai pysyy samassa jäykkyydessä kuin alkuperäinen jousi. madallusjousen tulee olla alkuperäistä jäykempi ettei rupee palikat pohjaamaan. lämmittämällä madalletulla jousella ei varmasti ole samaa ominaisuutta kuin madallussarjan jämäkämmällä jousella. valintakysymys...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta jos ottaa pari kierrosta pois rälläkällä ja lämmittämällä jatkaa yhden kierroksen verran , niin periatteessa jousi jäykkenee ja ei välttämättä laske liikaa ????? Onko kokeiltu ?????
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Just tolleen aikanaan tein. Kaksi kierrosta pois ja pää alas lämmittämällä. Pohjaan paukkui iloisesti, olisi pitänyt vaihtaa jäykemmät jouset, mutta eipä se toisaalta menoa haitannut...
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Itseasiassahan se kierrejousi jäykistyy, kun siitä otetaan kierroksia pois, taisit vaan ottaa pois liikaa.
     
  11. kt6147

    kt6147 Gearhead

    Jousivakio ei muutu lineaarista jousta lyhennettäessä miksikään! Eli jousi ei jäykisty jos sitä lyhennetään (lyhyempi jousi painuu saman verran samalla voimalla kuin pidempi). Jos jousia lyhennetään lämmittämällä, niin jäähdys pitää tehdä mahdollisimman hitaasti vaikka uunissa, ettei jousi karkene. Lämmittäessä jousiin tehtaalla tehty päästö häviää eikä sitä oikein kotikonstein saa takaisin (auton jousien päästölämpö on n.400-500C). En suosittele vaikka tuurillaan lämmitetty jousi voikin kestää.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kierrejousen jousivakio:
    k=(G*d^4)/(8*n*D^3)
    missä n=kierteiden lukumäärä

    eli jousivakio muuttuu kierteitä vähennettäessä. Saman huomaa kun katselee jäykkiä venttiilinjousia, niissäkin on kierteitä vain muutama
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Tuo jousivakio yms, saa olla kuin vaan, mutta noita ralli kikkoja on iän ja ajan ollu se jotta vaikka nyt ralli eskon jousia pidennetään, jotta saadaan sopivan jousen löydyttyä, lämmittämällä ja venyttämällä, jotta siihen saadaan joustovaroja, ja jousivakio pysyy samana, varoja kertyy vaan enemmän, miksi siis ei toimis lyhentämälläkin, ne kun on perinteisesti pantu tempun jälkeen uuniin tollaseksi 10 h ja 200-300 C, en tiedä onko se nyt oikia tapa päästää jännitykset, mutta noin niistä on kestäviä saatu ...

    Joka toisessa teini tuning hirviössä kun tuppas jokin aika sitten olemaan luhennetyt jouset, eli mallisarjan jäykin ja kierros pari pois, joka on muuten vihon viimeinen temppu, se kun on sitten loppupeleissä sinne kuppeihin löysä ja kun joustoa tarvitaan kivireki, tai kuin kakkos-nelosen pätkä, kyllä lämmittämällä ja kasaan painamalla, siten jotta jonkin sortin esijännitys jää jäljelle kuullostaa paljon järkevämmältä ...

    :-o :-o :-o
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

     
  15. kt6147

    kt6147 Gearhead

    Kiitos oikaisusta.
     

Kerro tästä muillekin!