Jäähdytinneste punainen / vihreä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cam69, 6.9.2021.

  1. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Yleisohje lienee, että erivärisiä nesteitä ei saisi sekoitella. Mitä nestettä suositellaan 'uuteen' vanhan liiton SBC moottorin? Ajattelin itsekin, että vihreätä perinteistä, mutta olisiko sittenkin jotakin long life punaista. Onhan tossakin nyt alumiini kannet, vesipumppu ja syyläri, ja punainen taitaa estää paremmin noiden syöpymää? Kaiken lisäksi sanotaan, että viehreä pitäisi vaihtaa 2 vuoden väliin ja nämä muut 5 vuoden välein.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei ole värillä väliä. Jos löytää purkista tai tuoteselosteesta luokituksen tai selvittää tuoteselosteesta ainesosat, niin voi arvioida yhteensopivuuden.
     
  4. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Vaikka ei kiehu, niin osalla menny silti kansipahveja ja toi maksaa törkeesti.
     
  6. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Tarkoitus oli pärjätä ihan Motonet/Tokmanni yms. kamalla. Värillä ei sinänsä ole väliä, mutta eiköhän nuo päävärit vihreä ja punainen ole just siksi sen värisiä, että ne on helppo erottaa toisistaan. Löytyihän sitä täältäkin keskustelua aiheesta vuodelta 2007, sieltä poimin seuraavan kommentin: 'Siitä punaisesta on poistettu silikaatit, ettei se vahingoita alumiinia ja nesteen vaihtoväli pitenee. Eikä sitä saa sekoittaa vihreään.' Vihreä vanhempaan moottoriin melkein kaikilla valmistajilla on kuitenkin suositus, ilman sen kummempia selityksiä.
     
  7. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Luulisi että vaurioriskit pienenee kun ei ole painetta vesitilassa, joten onko näistä kansipahvivaurioista jotain todistettavaa tietoa olemassa?
    Kyselen tätä mielenkiinnosta, koska olen ajatellut ensi kesänä käyttää tätä eikä huvita pistää kolmen sadan euron jäähdytysnesteitä koneeseen, jos se on oikeasti paskaa kamaa.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    No ei kai vesitilanpaine riko kansipahvia jos ei ole syöpymiä pinnoissa . Sylinterin työtahdin paine on huomattavasti isompi kuin vesitilan puolella.
    Korkki laskee kuitenkin ylimääräiset paineet pois vesitilasta.
    Harmittaa, jos jonkun syyn takia vuotaa 300€ nesteet maahan, jos esim vesipumppu laukeaa.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  9. hot1930

    hot1930 Gearhead

  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    perinteiselle vihreällä on menty joka laitteessa,vanhassa tai uudemmassa,eipä ole valittamista,mutta taas uudemmissa alu koneissa ollut punaista niin ruossteen ruskeaa on ollut tavara sisällä,taitaa rauta osat ruostua mitkä nesteessä ruostua.kun valurautaisia ollut ei ole ruostevettä näkynyt.40 v ajan on vaan menty huonompaan suuntaan melkein joka asiassa mikä tavaroihin liittyy.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Värit ei nykyään merkkaa enää mitään. Vaan kannattaa katsoa purkin kyljestä G ja numero. Noita värejä saattaa olla montaakin erillaista, vaikka G luokka on sama.
    Ja nesteet ei tosiaan ole ikuisia. Tosin en ole itsekään niitä vaihtanut missään autossa, ellen ole tehnyt kone remppaa yms, missä joutuu nesteet laskee ulos.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kaveri veti samalla linjalla, sitten noin 15v myöhemmin todettiin että jäähdytysneste muuttunnu hapoksia ja laittannu kaikkea paskaksi. Tuli maksamaan usemman tonnin remontti... kantsii vaihdella niitä jos ei ole tarkoitus ajaa loppuun ja romuttaa autoa suoraan.

    (Alusyylärin piti ostaa uusi, vesipumppu termostaatti, kaikki letkut, koko järjestelmä piti pestä, nestekanavista oli irronnu vaikka mitä, muistaakseni laittoi hienoa lohko sementtiä tasoittamaan syöpymiä. Samalla meni uusiki imusarjan kaikki alumiiniset letkuliitäntä pisteet kun niistä oli hävinny yli milli tavaraa... uudet tiivisteet moottoriin kaikkilla missä oli vesikanavia lähellä.)

    Siihen on syy että niitä nesteitä suositellaan vaihdettavaksi 2-3v välein. Jos edes joku vaihtaisi 5v välein niin, sekin olisi mainio juttu. Tuossa juttelin yhden harvinaisen 60-luvun alkuperäisen suomi jenkin omistajan kanssa. Itki että vedet tulee joka puolelta pihalla ja kaikki vesikanavat ihan tukossa ja ruosteessa... joku idiootti oli ajellu 10 vuotta pelkillä vesillä, kun kesäauto. Siellä oli myös tiedossa täysi koneremontti. Tuo oli vielä museoauto, joten en tiedä kuinka helposti osia sai siihen. Kelopirtin pihassa turistiin nesteitä hävisiä urakala 5l/100km vuoti pihalla ja korkista kun kurkkas pelkkää ruoste sontaa näky jäähdyttimessä.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuo ei kiehu, jos tulee vesijärjestelmään tukos tai termostaatti tms hajoaa, saattaa lämmöt nousta 160c tms. Jolloin hajoaa vaikka mitä, ja moottori alkaa nakuttamaan ja saat konerikon.
    Muoviosat sulaa kuumien pisteiden luonta ja maalit häviää ja moottori öljykuumenee kuumemmaksi kuin sen kuuluisi olla. Evanssi on korroosion osalta parempaa, mutta ei saa tuudittautua siihen että sitä ei tarvi koskaan vaihtaa, jos siihen tulee riittävästi vettä niin sekin muuttuu happamaksi. 50-50 esim. Sitten kun ei koskaan vaihdeta nesteitä ei nesteiden tasoa seurata jos tulee joku vuoto. Ja taitaa moottoriin tarvittama määrä Evanssia maksaa noin 150€ per kone tai jopa enemmän.

    ja sitten tämä.

    "The Waterless coolants cannot transfer heat as efficiently as water, thus causing an engine to run hotter. The engine will continue to run hot until a critical component fails as the boiling point is so high. To summarize: Engines can run 45-60°C hotter (at the cylinder heads) with Waterless products."

    http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p2517-evans-classic-cool-180-5-l-fi.html
    vs 10 vuoden nesteet
    https://www.transitcenter.fi/jaahdytinneste-super-plus-premium-ford-transit-p-3626.html
    (5l => 10l 50:50 seoksella siis) ja jos vertaa siihen motonetin normi nesteeseen niin aika kauan vaihtelee niilläkin.

    https://rawze.com/forums/showthread.php?tid=190
    On siitä aika negatiivistäkin kommenttia...
     
  14. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Vaikka väri ei suoraan kertoisikkaan, niin 'punaisten' sanotaan kuitenkin kestävän 5 vuotta, ja jos vihreät vaan 2 niin kokeillaan nyt niitä punertavia sitten. Toisaalta oma käyttis 10 v vanha ja alkuperäisillä litkuilla mennään...pitäskö nekin sitten vaihtaa?
     
  15. Reivn

    Reivn 1st gear

    Onko näillä nesteillä eroa sen kannalta katottuna onko moottori valua vai alumiinia? Pitäs omaan projektiin tehdä uudet jäähdyttimen letkut (silikoni) joita joutuu jatkamaan niin tietäis voinko vetää väliholkit ihan metritavarasta, alumiinista vai pitääkö olla muovia/spessu silikoninen jatkokappale riippuen vedänkö sisään vihreät vaiko punaiset nesteet. Joku muistikuva on, että vihreä neste ja alumiini ei sovi yhteen, mutta oisko ollu noin?
     
  16. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Niin se vissiin on että punaista jos alulohko.
     
  17. gmkm

    gmkm 1st gear

    Nii.. 60-luvulla oli jo alumiinikansia ja lohkoja, nesteet oli silti samaa vihreää kuin nykyisin.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Taitaa olla samaa mutu-hifistelyä kuin öljykeskusteluissa.
    Punaset vihreet, mineraalit syntettiset. Silikaattivapaat sinkkipitoisuus jne...
    Uudemmissa vehkeissä katsoo valmistajien luokitukset, niin saa mielenrauhan.
    Vanhemmissa vehkeissä ei tarvi saada mielenrauhaa, pysyy harrastus mielenkiintoisena.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mutta mitäs kun tytön autossa oli siniset? Vaihoin termostaakin ja sen kotelon korjasin ni just sen väristä ei sit ollu hyllyssä silloin kevättalvella. Vaan männä viikolla vaihoin sinne yksväriset punaset sinne tilalle ettei tule riitaa niille.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Ainakin bemareissa ja mersuissa ollut sinisiä. Jossain ranskiksissa keltaisia. Volkkareissa jossain vaiheessa ilmestyi punaisia.
    Näissä väreissä voi olla myös motiivina ohjata tavalliset auton käyttäjät kalliisiin merkkikorjaamoihin. Peljätellään, että takuut menee, jos lisäilet itse nesteitä, tai ostelet niitä muualta kuin merkkiliikkeestä.
     

Kerro tästä muillekin!