Jäähdyttimen viskokytkimen öljy ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jukka K, 14.6.2005.

  1. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Korjautin käyttökulkineen jäähdyttimen ja vaihdoin uuden termostaatin sekä nesteet. Aloin sitten eilen kokeilemaan ja ilmaamaan systeemiä, oli tietenkin kesän kuumin päivä (varjossa jotain +29 astetta). Lämpö nousikin normaalille nopeasti, mutta ajossa huomasin että lämpömittari nousee ja nousee, jollei pidä kuumaa puhallusta sisälle päällä :-( Kokeilin sitten paikallaan viskokytkimen toiminnan ja sehän pysähtyi kuumana helposti (pahvinpalalla kokeilemalla). Kuulin, että korjaukseksi riittäisi öljyn lisääminen viskokytkimeen. Mitä öljyä se on ? Yksi vihje on, että se on silikonipohjaista ja käytetään raskaan kaluston kytkinsysteemeissä. Toisen vihjeen kuulin, se on ilmeisesti samaa kuin torsen jakolaatikoissa käytetty (toimii siis voiman siirtimenä). Kävisikö RC autojen torsen silikoniöljyt ??? :wink:

    EDIT: Auto on BMW 728 '85 (E23), jos sillä on jotain merkitystä asiaan.
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Eiköhän se ole samankaltaista kuin 80-90-luvun 4x4 Volkkareiden "syncro"-kytkimissä. Täällä oli sellaisen neliveto viscon täyttämisestä juttua.. Hae vaikkapa googlella . Tosin väittivät, että öljy maksaa €€€€ ja täyttö/ilmaus piti tehdä tyhjiössä??

    taitaa olla edullisempaa ostaa uusi visco??
     
  3. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Uusi visko maksa 150 euroa ja joku kertoili korjanneensa vanhan lisäämällä vain 10 ml:lla sitä silikoninestettä. Olisi vaan mukava tietää, mistähän nesteestä on kyse :lol:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öljy on silikoniöljyä ja koostumukseltaan kuin siirappia eli pullon saa kääntää nurin, eikä öljy meinaa silti valua ulos. Öljyä myy ainakin Volvo varaosaliikkeet kuorma-autojen viskoihin ja sitä on useammalla varaosanumerolla joista korjaamokirjat kertovat mitä täytyisi olla mutta käytännössä sillä ei ole merkitystä ja monet ei edes myy kuin yhtä tyyppiä, kaikki on samantapaista liisteriä. Käy kysymässä lähimmältä Volvo tai Scania merkkikorjaamolta tai kuorma-autohuollosta jos he myisivät injektioruiskullisen, sillä öljy on melko kallista ja sitä myydään muistaakseni vain 0,5l pulloissa joka voi hyvinkin maksaa 150-200€.

    t:RT68
     
  5. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Kiitos, tiedosta. Kokeilen ostaa tätä ainetta kuorma-auton huoltoliikkeestä ja kerron miten käy. Tietenkin jos jollakin overdrive foorumilaisella löytyy em. ainetta tallista niin voisin ostaa 10 ml. :p
     

Kerro tästä muillekin!