Jäähdytysjärjestelmän puhdistus / huuhtelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lemmy, 1.12.2017.

  1. lemmy

    lemmy Gearhead

    Uutta syyläriä asentamassa mutta haluaisin ensin puhdistaa muun jäähdytysjärjestelmän kuonasta. Onko ns. kylmälle moottorille hyviä vinkkejä tiedossa?
    En siis ole ajamassa moottoria kuumaksi mitkään liemet sisässä koska silloinhan irronnut karsta tukkisi vain uuden jäähdyttimen.
    Ajattelin tulpata alavesiletkun ja ylävesiletkusta kaataa jonkilainen puhdistusseos (esim. kristallisooda) moottoriin liuottamaan hetkeksi, jonka jälkeen uusintaa tai/ja huuhtelua kunnes tuloksia näkyvissä.
    En ole moista tehnyt aiemmin niin haluaisin nk. parempaa tietoa tekijähenkilöiltä joka tämän olisi onnistuneesti tehnyt.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Itse olen tehnyt niin että ensin nesteet pois, kennolle menevät letkut irti ja kennon putkiin vuorotellen puutarhaletkulla vettä. Lähtee hyvin karstat pois.
    Sitten termostaatti pois ja yläletkun liitännästä puutarhaletkulla paineella sisään vaan niin että alaliitännästä tulee pois.. Syylärin jo vaihoit joten sitä ei tartte rueta huuhtelee.

    Tällä puutarhaletku menetelmällä saadaan jo suurin osa isommista kikkareista pois.

    Jos haluat varmistaa tosissaan niin sit vettä järjestelmä täyteen ja puhistusaine sisään. Sit käytät konetta 2500-3000 kierroksilla jotain 10 min että huuhtoutuu. Sit vesi pois, pikku huuhtelu taas letkulla ja sit vaan kaikki kiinni ja jäähytysnestettä täyteen.

    Muista käyttää syylärin korkki auki että ilmat pääsee pois ja lisää tarvittaessa. Kun ei tule enää ilmaa niin korkki kiinni.
     
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jos sulla on vanha syyläri tallessa ja edes jonkinmoisessa kunnossa niin suosittelen laittaan sen paikoilleen pesumömmöt sisään ja käymään.
    niin ja ota termostaatti irti niin kiertää kunnolla,ei taida pelkkä seisontaliuotus kunnolla puhdistaa varsinkaan lämppärin kennoa!
    jos ei oo vanhaa syyläriä pistä mieluummin se uusi ja kunnon puhdistus ennen viimeistä asennusta.
    ei se uusi syyläri niin äkkiä tukkeudu!
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa tulikin jo hyviä ohjeita.
    Itse tekisin niin, että ohittaisin uuden syylärin sopivan paksuisella putkella, jos ei vanhaa syyläriä voi käyttää. Termostaatti pois. Laittaisin jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineen ja ohjeen mukaiset lämpöiseksi käytöt.
    Sen jälkeen puutarha letkulla vielä läpi huuhtelu.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja huuhtele lämppärinkenno eka vastakarvaan, ettei moska painu syvemmälle kennoon.
     
    lemmy ja Jsp tykkäävät tästä.
  6. Jsp

    Jsp Gearhead

    Nyt kun ajattelee asian näin päin niin unoha se esihuuhtelu ja alota mömmöllä.

    Jälkikäteen sit kunnon puutarhaletku huuhtelu :)
     
  7. vekku

    vekku 2nd gear

    Aikanaan alkoi lämppärin kenno mennä tehottomaksi. Laitoin paikalle pitemmät letkut jotka ylsi reilusti auton ulkopuolelle. Siihen sitten väliin muistaakseni pesukoneen poistopumppu ja n. 50cm. kupariputkea. Pesuaineet sisään ja kierto päälle, kupariputken kohdalta lämmitin liemet kosaanilla haluttuun lämpöön.
     
    puusilmä tykkää tästä.
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Lainaan tätä ketjuu.
    Kylmässä säilytys, täl hetkellä glygoli seokset on aika miedot, valuttaako nesteet pihalle ja thäts it, vai pistää kunnon seokset sisään? Onks mitä haittaa tyhjänä? Kerääkö ruostetta paskaa kanaviin?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kunnon seokset, selkee homma. Tyhjänä ruostuu, saatko kuitenkaan kaikkee tyhjäks että jäätyykö silti. Keväällä et kuitenkaan muista lisätä nesteitä tai talvella kun autoa pitääkin siirtää tms. Eli nesteet kuntoon, kun pitäähän ne laittaa kuitenkin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kerää ruostetta ja jos vesipumppu on ilman nesteitä, tiiviste korppuuntuu ja alkaa vuotamaan...
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    No näin aattelin, mut kysyin silti! :)
     
  12. lemmy

    lemmy Gearhead

    Tuo "nimim. Fuselagen" vastakarvaan huuhtelu kennolle voi olla aika hyvä pointti. Alkuun ajattelin että ihan ns. seisottamalla liuottaisin lohkon ja huuhtelut päälle. Ei ole vanhaa syyläriä niin varmaan joku tuollainen suljettu kierto ilman sitä voi olla ihan hyvä ajatus jos lämpimäksi käyttää.
     

Kerro tästä muillekin!