Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 1.9.2014.

  1. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mikset laita jo jotain evans coolant tai vastaavia jos haluat olla vaihtamatta nesteitä? On kalliimpia mutta ei kai se mersun supernestekkään mitään edullista ole ja jossain moottorikelkassa ei liene isot vesitilat?

    Ei tartte evanssin kanssa olla painekorkkiakaan kun kiehumispiste on joku 200 astetta tms.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minoon käyttäny valvolinen max life coolantia. Semmonen punanen vitosen pönikkä joissa vanhemmissa luki 8-vuoden vaihtoväli ja uuvemmissa joita hyllyssä nytkin on 5-vuotta. Liekö koostumus muuttunut vai menekki vähentynyt kun kestoikää rukattu. Näyttää sopivan merssuun sekin. 30,- vitosen tonkka ku sopivasti löytää.
     
    pulttirengas tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä aine max life. Korroosiosuoja varmaan kaikissa ajan mittaan laimenee. En ole " muistanut" vaihdella suositusten mukaisesti, mutta kirkkaalta vesikanavat näyttänyt, kun jotain remppaa tehnyt. Pakkasen keston voi todeta mittarilla tai pikku tilkan laittaa pakastimeen, jos ei mene hyhmäksi pakastimen -18c, niin ei varmaan tule isoja ongelmia käytännössäkään.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mutta Mersussa kaikki kestää 5-kertaisesti! Jännä että luokitus on just sitä mitä ohjekirjan mukaan pitääkin. Mulla on hyllyssä 325.3:sta, siinä oli 7 tai 10 v pänikän kyljessä.

    Mutta voinee lähteä siitä että moottorissa kuin moottorissa voi mennä nesteen valmistajan suositusten mukaan?
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    minä en lähtis siitä
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mistäs lähtisit? Millä ehdoilla ja miten paljon voi vaihtoväliä pidentää?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    laittaa nesteet sisään. ei mieti asiaa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Tolla asenteella saattaa tulla yllätys 9kk päästä.
     
    A.Naali, pulttirengas, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    :rotfl:

    mersumiehillä kaikkikestää viisinkertasesti joen 9kk*5=pertin lapsen laskettu aika?
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika harvoin on tullu nesteitä vaihdettua. Lohkoja ja syyläreitä on silti tainu kulua keskivertoa vähemmän.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei pidä liian vaikeeta tehdä jäähdytysasioista. Punanen neste mukavan passeli melkein autoon kun autoon ja tuntuu kestävän väriltään sekä pakkasenkestoltaan ihan erilailla kuin vihreä.


    Nimim 50-70tkm vuodessa
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Naapurin ukot käy kuitenkin talkoissa.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vaihdan joka vuosi käyttöauto- Camaroon, jossa on sähköinen letkulämmitin. Purkki punaista ja purkki tislattua vettä on niin halpaa että mielestäni ei ole rahakysymys, vaan jos jäisi vaihtamatta kyse on silloin laiskuudesta. En ota yhtään riskejä näissä asioissa. Sama juttu kaikissa muissakin nesteissä ja voiteluaineissa, vaihdan ne aina tuplasti tiheämmin kuin ohjekirja opastaa. Peräöljyt 25 tkm, manuaalilaatikko 50 tkm, moottoriöljy 2 tkm (Vette), jarru- ja kytkinneste 3 v, ohjausöljy 3 v, ilmansuodatin 20 tkm. Kytkin joka talvi (Vette), tämä talvi ehkä jää välistä. Takarenkaat 5-6 tkm.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Taitavat ihan yhtä lailla "kulua" ajo 0km tai 70tkm vuodessa.
     
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tilanne kyllä muuttuu kun käytössä lohkolämmitin. Perinteinen vastus vesitilassa, neste on suorassa kosketuksessa tulikuumaan vastukseen.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noin olen itsekkin kuullut että tuhoaa nestettä mutta ajetut kilometrit ei taida hirveemmin vaikuttaa.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Osaatteko vielä kertoa mikä nesteen aineosa ei kestä vastuksen lämpöä?
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luulen, en tiedä mutta eikös autonkin moottori lämpiä liki sata-asteiseksi jos termari on kunnossa ja siellä se neste sen vaan kestää. Jos moottoriin tarkoitettua lämmitysvastusta käytetään niin ei se sitä sen kuumemmaksi sitä nestettä kuumenna. Tosin kaverilla oli datsunissa kuorkin lämmitin asennettuna ni piti pitää vaan hetki muuten se keitti ne jäähdytinnesteet.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pässi jo tos vähän yllä... Kuin paljon yli sadan asteen se lohkarin vastus siellä menee?
     

Kerro tästä muillekin!