Jäähdytysspekulaatiota LS1

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Volvo_5.7, 10.7.2023.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Blazerin lässykkä meinaa lämmetä esim paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä vapaalla, mutta kierrosten nostaminen pariin tonniin auttaa selvästi, niin voiko vika olla muualla kuin vesipumpun tuotossa? Vesipumppu vaihdettu muutama vuosi sitten, oli jotenkin erimallinen kuin orkkis, alkuperäisen mallista ei käsittääkseni enää saanut. Mutta ongelmaa ei ilmennyt silloin kun pumppu vaihtui.

    Kone ehjä LS1, tehokkaat C5 veten sähköflektit, ei oikeestaan väliä onko flektit täysillä tai 1/4 teholla..
    Syyläri vähän ehtoopuolella oleva K5 original ja menee vaihtoon pienen vuodon takia. Pesinkin syylärin mudasta ja muusta, mutta ei vaikutusta. Mutta miksi kierrosten nosto auttaa? Aiemmin lämmöt pysyi alempana, tarkkaa lukua en muista mutta nyt on aina joku 97-99, ei kuitenkaan keitä. Kierroksia nostamalla tippuu semmoset 5 astetta. Ulkolämpötilalla ei merkitystä, sama tapahtui jo pakkasilla. Maantieajossa lämmöt alemmat. "ongelma" siis kaupunkiajossa tai offatessa. Ja siinäkin lähinnä korvien välissä.

    Mittasin infapunamittarilla syylärin päätytankkeja. Kun kone väittää olevansa 100 asteinen, syylärin kuuma pääty oli sata ja viileämpi pääty jotain 75.

    Ideota / spekulointia!? Mikä noi lukemat on nostanu aiemmasta ja miks kierrättäminen auttaa?
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Mulla on Volvossa sama juttu. Ei noi LS vesipumput vaan liikuta nestettä tyhjäkäynnillä ollenkaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Kuuluuko tämä sarjaan: "Pitäisikö olla huolissaan?"
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ihan samanlaista lämpöjen käyttäytymistä oli mulla LQ4:ssä viime kesänä.
    Cruisailunopeudet vaati pakkoykkösen käyttöä, niin pysyi lämmöt nätisti järkevissä lukemissa flektien tippuessa välillä poiskin päältä, mutta kakkosella ryömiessä nosti aina liki sataseen ja flektit pöhisi täysillä koko ajan.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Muuten kaikki viittais tohon vesipumpun pieneen tehoon pikkukierroksilla, mutta kun mielestäni asiassa on havaittu muutos huonompaan. Aikaisemmin lämmöt pysyi alempana tyhjäkäynnillä.

    Ehkä mä ostan high flow pumpun, termarin ja syylärin ja kun vika ei korjaannu niin se hyväksytään. :rotfl:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Akit

    Akit 2nd gear

    Voisko olla imupuolella ilmavuoto ja tämän seirauksena pumppu kavitoi eikä näinollen kierrätä vettä kunnolla
     
  8. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Termaria meinasin kokeilla, se olis halvin testi. Jos lähikaupasta löytyy niin se on pian kokeiltu.

    Kyl se vedenkierto lienee oikein, se on toiminut oikein nätisti 10vuotta. Lässyhän ilmaantuu todella hyvin ainakin tämmösessä missä paisarin ja syylärin saa korkeemmalle kuin koneen vesipinnat. Nyt viimeisen vuoden ajan ollut tuo oireilu. Vesipumppu on pari vuotta vanha ac delco. Ja lämmöt pysyy siis kurissa raskaassakin offiajossa, se on vaan tuo tyhjäkäynti milloin se lämpenee.

    Mutta kiitoksia kaikille hyvistä ideoista ja kommenteista, hyvä päästä vähän spekuloimaan eri vaihtoehtoja mikä vois aiheuttaa mitäkin.
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Sanoit että pesit syylärin mudasta & muusta, oletettavasti ulkopuolelta? Onko käytetty jäähdytysnestettä vai vettä? Mitäs jos koittaisit huuhdella järjestelmän jollain aineella, esim Fortella? mulla ainakin lähti fortella 3x enemmän paskaa irti kuin konepesuaineella ko. konepesuaineen jälkeen..
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pesin ulkoa ja sisältä, syyläri oli irrallaan autosta ja pääs lähdöistä kurkkimaan sisälle ja siellä ei näy mitään paskaa. On käytetty glygolia. Syyläri on vanha ja huono sitä en kiistä, se tihkuu vähän niin menee vaihtoon mutta en usko että se on nyt syyllinen.

    Ja jos tukkoinen / huono syyläri olis se kuumenemisen syy, niin eihän toi silloin sietäis sutia nappi pohjassa jossain kuraspoorissa ollenkaan. Lämpenee siis tyhjäkäynnillä vapalla sekä kaupunkiajossa, mutta viilenee paikallaankin jos nostaa kierroksia tai ajaa esim maantienopeuksia missä tulee jo reilusti kuormaa tollasella tötteröllä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Olin vähän epätäsmällinen, ajattelin siis että jos lohkokin olis sisältä paskaantunut pikkuhiljaa jonka vuoksi lämmönsiirto ei enää riitä tyhjäkäynnillä kun virtaama on minimissä.

    En kyllä usko että näin on, jos on kerran käytetty jäähdytysnestettä, eikä järjestelmää ole täytetty jatkuvasti esim vuodon takia vedellä. Jatkuvasti täytettäessä vesijohtovedellä voi esim kalkki kattilakivettää lohkon.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Kyllä liikuttaa kun laitteet on kunnossa. Mulla LS3 puhallin käynnistyy 100 asteessa ja ei mene kauan kun lämpö tipahtaa 93 asteeseen jolloin ropeli sammuu. Tyhjäkäyntikierroksetkin voi vaikuttaa hieman. Vakiona tässä on 550 rpm, nyt ohjelmoinnin jälkeen 700 rpm josta itse tykkään enemmän, varsinkin talvella.

    Itse kyllä lähtisin siitä että kaupasta uusi remmi ja TARKISTUS ETTÄ KIRISTIN ON EHJÄ JA OIKEASSA ASENNOSSA, eli remmi oikean pituinen.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos remmi luistais tyhjäkäynnillä jo niinpaljo ettei jäähy, niin eiks se luistais kierroksilla vaan kahta kauheemmin? Savu nousis remmista ku vetää kuraspoorissa jengat rajottajalla!
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Näkyy olevan LS koneiden ongelma.
    Mm termari liian alhaalla. Vaatii "Bleeder hose'n" ottamaan ilmat pois.
    Ehkä wanhan Volvo paisuntasäiliö korkealle auttais? Crossi autoissa, syyläri takana, oli noita probleemia ja Volvon purkki korkealla auttoi.
    Joskus 1:1 välitys hihnoissa antaa liian pienet kierrokset pumppuun.
    https://www.motortrend.com/how-to/stop-hot-day-overheating-on-500hp-ls-engine/
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Veten orkkis hihnapyörät ja paisari, joka on korkealla. Kansissa neljästä nurkasta pikkuset linjat paisarin yläosaan. Ei tonne saa ilmaa jäämään millään.
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    Ilmaa järjestelmässä, aja vettä vesiletkulla lämppärinlinjaa pitkin vesipumppuun niin lähtee ilmakuplat pois
     
  18. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulla oli ne kansien nurkista lähtevät putket ruostunut tukkoon. Laitoin ilman poiston sit pelkästään kansien etureunoista ja toimi se niinkin. Ilmaantumisen kanssa oli kyllä ongelmia kun jäähdytysjärjestelmän kokonaan tyhjentää. Parin kolmen millin reijän poraaminen termariin auttaa siihen.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Meneeks se ilma sit veke kun antaa kierroksia ja tulee takas kun rundit palaa tyhjäkäynnille?

    Uus syyläri tilattu summitista ja high flow 180F termari tulee samalla. Ei jaksanu nyt käydäkkään lähikaupassa kyselemässä ei oota. Saapa nähä mitä vaikuttaa ja mihin vaikuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!