Jäähdytysspekulaatiota LS1

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Volvo_5.7, 10.7.2023.

  1. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulla ei ollu koskaan lämpöongelmaa mutta huomasin vain remontin yhteydessä että se putkihässäkkä oli tukossa. Muistaakseni joissain LS6 vai vastaavassa mallissa oli vain ilmanpoisto kansien etureunassa niin uskalsin tehdä samoin.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kaippa se kertynyt ilma lähtee kierroksilla veden mukaan kun tulee lisää virtausta peliin.
     
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Ei tunnu liikuttavan oli sit kyseessä käytetty tai orggis LS1 tai LM7 pumppu. Syyläri on ollut uusi tai käytetty eikä sekään vaikuta asiaan mitenkään. Tyhjäkäynnillä vaan ei neste liiku ja kierrosten nosto 2000+ rpm lukemiin auttaa asiaan. Flekti tietysti pitää jotenkin lämmöt kurissa paikallaan seistessä, mut se ny ei oo mikään ihme.
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Ei tonne saa ilmaa jäämään millään."

    "Parin kolmen millin reijän poraaminen termariin auttaa siihen."

    Hyvä vinkki kaverilta. Kyllä sinne voi jäädä jos termarissa ei ole reikiä!
    Termari toimii tulppana kun ei ole kuumaa neste virtausta avaamaan niin jää kiinni....

    Esim Volvo B20 oli/on sellainen. 2kpl 2,0mm reikiä termariin = No problems. Ilmat pois.
     
  5. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tää on enemmän sen vaiheen ongelma kun järjestelmän käyttää tyhjäksi ja yrittää täyttää ja ilmata uudelleen. Eipä silti jos termarin vaihtaa ja siinä ei ole pientä reikää, niinkuin usein ei ole. Se kannattaa porata.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiköpä noissa laippatermostaateissa ole melkein aina pieni ilmareikä? Joskus on näyttävästi reunassa ja useimmin sen avautuvan osan aukom reunassa vähän pienempi. Jos poraa kovin paljon isomman kuin jo on, niin lämpiäminen hidastuu. Jossei ole reikää lainkaan, niin tuppaa joissakin tapauksissa tulemaan lämmityksessä aluksi pieni ylilyönti. Lämmöt käyvät korkeammalla ennen kuin asettuvat säädetylle tasolle.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Ikinä ei ollut lämpöongelmia LS1 Camarossa. Höpöpuhetta että olisi tyyppivika. Järjestelmä ilmaa itsensä automaattisesti, vaatii vain sen että kone lämpiää ja jäähtyy täysin 3-4 kertaa. Ilmanpoistoputket on kansissa, ei tarvi reikiä porailla yhtään mihinkään.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  8. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    On kyllä erikoista jos vakio vesipumppu ei riitä tyhjäkäynnillä. Ollut parikin ahdettua vetteä vakio vesipumpulla ja vakio syylärilläkin jäähdytys on riittänyt. Lämmön paikallaan 80 asteen kieppeillä.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Chevyn pikkulohkossa pitää mennä taaksepäin 32 vuotta jotta tulee tuo tilanne. 1992 tuli LT1 jossa oli jo sekoitusperiaatteella oleva termostaatti. Termarin perseessä on toinen läppä.

    Itse panostan eniten puhtaaseen nesteeseen. Säännöllinen vaihto ja myös painekorkki pitää putsata ja tarkistaa tiivisteet. Keskellä oleva läppä pitää olla pitävä kun kone lämpiää, muuten ei tule ylipainetta, jäähtyessään avautuu ja virtaussuunta kääntyy.
     
    Muokattu: 13.7.2023
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jep, ei toi nyt mikään tyyppivika ole tai sit se tyyppivika puuttu multa ekat kymmenen vuotta. LS3 camarokaan ei osaa lämmetä tyhjäkäynnillä enenmpää kuin kierroksilla. Mä kyl veikkaan termaria syylliseks, vaihdan sen ensin ja testailen. Sit vasta syylärin vaihto.
     
    studio57 tykkää tästä.
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Painekorkeista juttua. Vanhoissa vintage vehkeissä korkin keskellä oleva venttiili toimii vaan syyläriin päin, päästää nesteen paisarista jäähdyttimeen kun vesitilat jäähtyy. Ei päästä ilmaa ulos ennen kuin on painetta reilut 1 bar. Kaikissa ei edes ole paisaria kuten ei ollut minun ponussakaan, sen lisäys oli ensimmäisiä hommia.

    Uudemmissa esim. LT1, LS koneissa toimii toisin. Korkissa oleva pikkuventtiili toimii molempiin suuntiin, päästää ilmat ulos heti kun vesitila paisuu ja sitten kun syylärissä on vain nestettä, neste paisuessaan pukkaa venttiilin kiinni ja paine alkaa nousta. Nerokas systeemi , toimii hienosti ja ilmaa automaattisesti vesitilan kun huolehtii vaan että paisarissa on aina ainetta.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyl mul tommosella vintagekorkilla ilmaantuu oikein hyvin. Ylipaisunta-astiana on mikä milloinkin pullo, nyt sodastream. Letku korkin läpi pohjalle asti. Liiat menee lämpimästä sinne pulloon ja jäähtyessään imaisee takaisinpäin. 13 PSI saattaa olla korkki tai sitten on vähempi. Jossei ajoss tee tarpeeksi painetta, niin sammuttamisen jälkeen kuitenkin. Syyläri on Uspartsin halpisalumiininen.
     
  13. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Just noin! Ei tarvitse kovin monirivistä(saa laittaa jos ihme tarve tulee) jäähdytintä eikä erikoista enemmän pumppaavaa vesipumppua, mikäli muu kokonaisuus kunnossa(ilman virtaus jäähdyttimen läpi, flektin tunnelointi, puhdas normi jäähdytin sisältä ja ulkoa, oikea kunnossa oleva termari ja esteetön nesteen kierto koneessa(siis ei paskaa kanavissa).

    Varmaan monirivisten- 4-5- jäähdyttimien tarve tulee esimerkiksi varttimailin vehkeissä tietyillä kombinaatioilla. Tiedä sitten..
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei välttämättä just siellä. Aikaa on vaan sekunteja ja vettä matkassa pari ämpärillistä. Jos se vesi on riittävän kylmää lähdössä, niin ei sitä ehdi keittää matkalla.

    Mut jos on aie vetää kolmeasataa radalla kierros toisensa perään, niin…
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Nämä automaattiset ilmaantumiset sun muut taitaa edellyttää että kaikki osat on alkuperäisiä ja alkuperäisellä paikallaan. Omassa LS swapissa ei ensi ilmaantuminen meinannut tapahtua sitten millään. Jos ongelma jatkuu termarin ja syylarin vaihdon jälkeen se kansien ilmaantumisputkisto ois ehkä seuraava paikka tarkistaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    99% sulla on jotakin hajonnut. Alkoiko tyhjäkäyntilämpeneminen kerralla vai kehittyikö/kehittyykö?
     
  17. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Asia on varmaan noin.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ainakin sen ilmaantumisputkistolta lähtevän letkun päältä kun kokeilee niin kuuma vesi virtaa iloisesti. Mutta virtaako joka nurkasta, sitä ei voi tietää ellei irrota ja esim paineilmalla puhaltele. Mutta ei mikään ilmalukko kansissa sais mielestäni lämpömittaria noin käyttäytymään.

    Ehkä ennemmin kehittynyt kuin yhdellä kertaa muuttunut.

    Ihme on jos ei termarissa ole jotain outoutta. Toivottavasti romut sais jo ens viikolla.
     
  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Taitaa olla sellasia juttuja mitkä selviää helpoimmat paikat kerrallaan eliminoimalla. Sellainen tuli mieleen vielä omasta viritelmästä että mun analoginen luettava lämpömittari oli ruuvattuna lohkon kylkeen ja mitä ecu ja flektit käyttää sen anturi on kannessa niin niiden näyttämässä oli tosi iso ero. No ymmärtäähän sen.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  20. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Oon tainnu joskus aiemminkin linkata vastaavan mutta aivan verraton ja halpa olla tällainen hyllyssä tilapäistä lämpömonitorointia varten. Kätevä teipata ylävesiletkuun, alavesiletkuun, öljyn suodattimeen tai mihin tahansa. Piuhan voi vetää vaikka ulkokautta kabiiniin. :)

    https://www.ebay.com/itm/194267150279?var=494380791642
     
    Muokattu: 15.7.2023

Kerro tästä muillekin!