Jääkö r134 pikku pullot tulliin?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja mopar-mikko, 18.5.2019.

  1. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Onko kellään kokemusta jos tilaa Rockautosta mittarin liittimillä ja noita kertakäyttöisiä kylmäainepulloja niin mitä tullissa tuumavat täällä kyttäys EU:ssa?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    pikemminkin kyttäys- Suomessa. Mitä olen itse selvitellyt, EU alueelta voisi olla helpompaa tilata koska ei tule tulleja väliin.
     
  3. Kartsu

    Kartsu Gearhead

    Miks ne tulliin jäis...? Tai no... Kukas noiden käyttöä nykyään valvoo...?
    Maahantuonti on tuskin kiellettyä..?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    mun ymmärtääkseni kertakäyttöisten kylmäaine säiliöiden maahantuonti on kiellettyä.

    En tiedä miten usein ne käytännössä jää tulliin.
     
    Muokattu: 18.5.2019
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Miksi pitää tilata ulkomailta? Toisessa samaa aihetta käsittelevässä keskustelussa kerroin että saa Suomestakin eri nimellä. Pitää vaan tietää kemiallinen kaava/aineen nimi niin kyllä r134a löytyy mutta eri nimellä. Juutuupivideoitakin on aiheesta, ameriikan joetkin laittaa pullosta paineilmaa joka on samaa kamaa mutta pitää olla oikeaa. Kaikki ei käy. Comprendo.
     
  6. Camari

    Camari 1st gear

    Tuolta http://www.eurorefrigerant.com/ tulee nopeasti kylmäaineet kotiovelle.Muutaman kerran olen tilannut,huomattavasti edullisempaa,kuin täkäläiset hinnat.
    Oli joskus 5kg:n pullojakin tuolla.
     
  7. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Laitatko linkin aiheeseen tai toisen nimen? Paineilmaa?
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No tässä linkissä näkyy periaate mitä itse käytin. Pullossa paineilmaa jota tietokoneen puhdistukseen käytetään. Lävistimellä tulee purkkiin reikä ja siitä lähtee mittari ja liitin josta järjestelmään. Ostin ebaysta letkun ja erikseen lävistimen. Jonkun kympin makso.



    Sitte pitää tietysti olla CH2FCF3 eli

    Tetrafluorietaani on fluorattuihin alkaaneihin kuuluva orgaaninen yhdiste eli niin kutsuttu fluorihiilivety. Aineesta käytetään myös nimiä norfluraani, CFC-134a ja R-134a. Yhdistettä käytetään kylmäaineena ja ponnekaasuna.”

    Tuossahan se tulee eli ponnekaasunahan sitä myös käytetään ja joissain paineilmaputsauspulloissa sitä on. Jos on palamatonta niin silloin kannattaa kattoa onko oikea kaava eli oikeaa. Palavat eivät ole sitä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Lähinnä toi Rockauton hinta on tosi jees. Kyllä toi kalliimpikin pullo Euroopasta vielä kannattaa. Vanhaan autoon kun tuppaa joutuun lisäämään tota kylmäainetta välillä, vaikka joskus korjaamollakin kävisi ilmastointihuollossa.
     
  10. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Sit pitäs tietty öljyäkin saada sinne.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, se unohtu sanoa että ei se muuten selviä mitä purkki sisältää ellei guuglaa tuotteen nimellä. Jos prismaan menee vaan elektroniikka osastolle purkkeja lukemaan ni kannattaa eväät ottaa elintarvikepuolelta ensin. Se ei niissä nimittäin suoraan yleensä lue. Sitte sillä tuote nimellä kun löytyy se ni pitää löytää netistä käyttöturvallisuustiedote ni siitä näkee mitä se on sisältää. Sitte se pitää olla puhdasta 100% tai en ole kemisti enkä ilmastointiasentaja että voi joku sekotuskin käydä mutta puhdas on varma.

    Sitä öljyä myydään ja siihen on ebayssa ja muualla kittejä millä se venttiilistä saadaan sisälle. Niitä myös myydään r134a korvikeaine pulloja joissa on öljy mukana. Kuten myös myydään puhdasta r134a jossa mukana öljy. Tämä jäänee tämä puhdas tulliin jos huomaavat. Ymmärtääkseni ryssillä on ollu ebayssa myynnissä r134a joten rajaseudun ritarit saanevat hankittua sitä paikan päältäkin. Ottaa vaikka omat letkut mukaan niin ei tarvi salaa tuoda maahan.

    Sitä määrää öljylle kyselin itsekin jos kylmäaineet vuotaa. Jussi 289 se nyt oli vai kuka vastasi että arviolta, sen vaan ammattimies tietää.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos niinku taiteen sääntöjen mukaan mennään niin jää tulliin, koska kylmäainetta ei saa myydä/ostaa ilman asianmukaisia lupia.

    Se, kuka vahtii on eri asia...

    Yleensä nesteet, kaasut ei taida enään tulla koska lentokoneet ei kuljeta. Ei ainakaan spraymaaleja saa enään jenkeistä tuotettua...
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ton r134a ostolupa ja luvanvaraisuus on jännä juttu. Sitä käytetään astmasuihkeissa ponneaineena eli sitä vedetään keuhkoihin eikä se pala joten tooosi vaarallista myydä sitä kuluttajille suoraan.

    Tietysti osa kylmäaineista ei niin harmittomia joten yleislinjaus tässä kyseessä.

    Monissa maissa myydään kuitenkin kuluttajille joten ollaan vissiin niin tumpeloita Suomessa.....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Ei kyseessä ole aineen myrkyllisyys, vaan se että R134a aiheuttaa otsonikatoa. Tässä:

    3.2.2 EU:n F-kaasuasetus

    Asetuksen tavoitteena on suojella ilmastoa kylmäaineista johtuvalta ilmaston lämpenemiseltä. Uusin F-kaasuasetus tuli voimaan vuoden 2015 alusta. F-kaasuasetuksen keskeinen ohjauskeino on F-kaasujen ja niiden seosten markkinoille saattamisen vähentäminen
    vertailuvuosien arvoon nähden. Tavoitteeseen pyritään kielloin, rajoituksin sekä kiintiöjärjestelmän avulla, myös siirtymällä kaasuihin, joiden ilmastoa lämmittävä vaikutus
    on nykyisiä aineita pienempi. F-kaasuasetus määrää myös kiristyksiä vuotojen tutkimiseen ja estämiseen. Lisäksi määrätään, että F-kaasuja saa jatkossa myydä vain ammattilaisille. Rajoituksia ja kieltoja käsitellään tarkemmin kappaleessa 4 kunkin eri laitteiston
    kohdalla. (Linde gas n.d. EU fgas regulation)

    Kiintiöjärjestelmä koskee HFC-yhdisteiden määriä, jotka ylittävät 100 t CO2-ekvivalenttia vuodessa. Esim. R134a:n kohdalla tämä on n. 70 kg. HFC-yhdisteen määrä muutetaan
    CO2-ekvivalenteiksi kertomalla se GWP-arvolla, eli lämmitysvaikutuksella. Esim. 500
    kg R134a-kylmäainetta (GWP 1430) vastaa 715 t CO2-ekv.

    ja tässä lisää:

    4.4.4 R134a

    R-134a kylmäaine on monikäyttöinen, sitä on käytetty kodin kylmälaitteissa, kaupallisissa kylmälaitteissa, ilmastoinnin jäähdytyksessä sekä autojen ilmastoinneissa. R134a
    kylmäaineen GWP-arvo on 1430 ja ODP-arvo on 0. Turvallisuusluokitus kylmäaineelle
    on A1. F-kaasuasetus on rajoittanut R134a käyttöä melkein kaikissa käyttökohteissa. Ainoastaan ilmastointi on jäänyt rajoitusten ulkopuolelle. Autojen ilmastoinnin osalta rajoituksia asettaa MAC-direktiivi. Vaihtoehtona R134a tilalle on kehitetty R1234yf,
    R1234ze, R450, R513a, R1234ze. Kaupalliset kylmälaitteet ja kodinkylmälaitteet käyttävät nykyisin usein isobutaania, hiilidioksidia tai propaania. ( Linde gas n.d. commercial
    refrigeration), (Darment n.d. R134a)
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  16. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    .... kuten myös normaaleissa maissa myytävillä tee-se-itse asennussarjoilla täytetyt autojen ilmastoinnit.


    HC-12a is a mixture of hydrocarbons, specifically propane (R-290) and isobutane (R-600a), and is therefore considered nearly non-ozone-depleting when compared to dichlorodifluoromethane (R-12, Freon-12) or 1,1,1,2-tetrafluoroethane (R-134a). The mixture can be used in refrigeration systems designed for R-12.

    Seko-suomeen ei kai tuotakaan saa päästää.
     
    sdfsd ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ja voiteluaineissa on eroja, edellisessa duunipaikassa oli vain kuutta laatua voiteluöljyjä käytettäväksi 134sen kanssa eri autoissa...
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei tietenkään saa, eikä palavaa ihan heti kelpuuteta. Sillä ei ole mitään vaikutusta, että autossa on jotain 60 litraa bensaa mukana ja sit olis joku litra hiilivetykaasua (määrä yksinkertaistettu). Hiilivetykaasu purkautuu kaasupilveksi normaalipaineessa hetkessä ja häipyy tuuleen, kun taas bensa valuu siihen alle tielle ja kaasuuntuu pikkuhiljaa, pitäen alueen humahdusvaarallisena tuntikausia.
    Propaanilla täytetyn systeemin hituvuotoa ei saa syttymään, vaikka yrittää. Olen kokeillu useesti. Eikä tunnu pysyvän varastossa konehuoneessakaan odottamassa kipinää.

    Ja r134a:ta tosiaan myydään kuluttajille siellä sun täällä kaikenlaisissa ponnepulloissa ihan surutta, samaten kun butaania, tai butaani-propaaniseoksia. Mutta sehän onkin vaaratonta, jos se on hiuslakan seassa tai etiketissä lukee "paineilmaa tietokoneen puhdistukseen"...
     
    sdfsd ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä se palava kylmäaine on joku vuosi sitten kelpuutettu r134a seuraajaksi. Tosin luokiteltu lievästi palavaksi eli 1234yf kyseessä. Tästä kai saksassa riitelivät kun jokunen auto kolarissa paloi. Tietenkään se polttoaine siellä säiliössä ei tässäkään vaikuttanut mitään.....


    https://autobild.fi/uutinen/varo-au...a-tappajakylmaainetta-6.182.118860.7ef79d0a5b

    Jos palavaa kaasua haluaa laittaa ni yks on myös r152a joka antaa myös kuulemma kylmempää suuttimista. Taitaa vaatia vaan kuivaimen vaihdon ja systeemin tyhjäyksen. Sitten uusi öljy ja taas kerran voi laittaa pullosta paineilmaa mutta palava kelpaa tällä kertaa.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Harvoinpa sitä yhtään kylmempää tarttee, kesäflunssan saa jo näilläkin ku hyppelee helteellä autoon ja ulos vaik kauppareissulla... o_O
    Ite suosin butaanipainotteista propaaniseosta terästettynä satakolmenelosella, toimii erituiseen hyvin vanhassa r12 systeemissä, eikä uudemmatkaan siitä tunnu pahastuvan.
     

Kerro tästä muillekin!