Jännitteensäätäjistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja koni, 24.11.2004.

  1. koni

    koni 1st gear

    Fordin tasavirtalaturin kanssa käytettävä "3 -tolppainen" mekaaninen jännitteensäätäjä otti ja hajosi. Tulikin mieleeni, että voiko sen korvata uudemman mallisella elektronisella säätäjällä joita on käytetty Motorcraftin vaihtovirtalatureiden kanssa?
    Ulkomuistista noista kummastakin löytyy samoin nimetyt liittimet.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hieman tasavirtatekniikasta:

    Säätimessä on kolme käämiä:

    1. Jännitteensäätö käämi
    2. Ylivirta käämi
    3. Takavirtakäämi

    1. Jännitteen säätö käämi katkaisee magnetoinnin, kun jännite yli 14.4 V
    2. Ylivirtakäämi suojaa laturia ylikuormitukselta
    4. Takavirtakäämi toimii "diodina", eli estää akun purkaantumisen laturin läpi, kun moottori seisoo

    VAIHTOVIRTALATURI:

    Säätimessä on vain "Jännitteen säätö käämi" eli magnetointi katkaistaan, kun jännite yli 14,4V. Laturi on suunniteltu niin, ettei se voi ylikuormittua normaali käytössä. Takavirtakäämin osuuden hoitaa diodisilta.

    VASTAUS: Tasavirtalaturin säädintä ei voi suoraan korvata vaihtovirtalaturin säätimellä. Pikku virityksillä sen ehkä vois (diodi päävirtapiiriin) mutta ylikuormitussuojan rakentaminen ei onnistu.

    T Pasik
     

Kerro tästä muillekin!