Jäykisteurien tekeminen lattiapelteihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Substitute, 16.3.2014.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites tollasia on tehty? Tein vähän kokeilumielessä niin että sirkkelillä sahailin lastulevyyn urat ja ruuvasin peltiruuveilla pellin siihen päälle. Sitten tuurnalla ja vasaralla naputtelin urat peltiin.
    Kyllä niistä toimivat tulee noinkin, mutta jos haluaa yhtä syvät ja tasaiset kuin alun perin, niin mites kannattaisi toimia?

    Pellintaivutin ei käy, ne urat alkaa ennen korjauspalan reunoja ja niissä on vielä kaksi uraa vierekkäin ja niitä menee ristiin.

    Ajattelin tossa että sopisikohan poravasara ja pyöristetty lattataltta tohon hommaan niin ei tarvitsisi niin paljon vasaroida?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tee prässiin työkalut vähän vahvemmasta teräksestä, toiseen ura ja toiseen ulkoneva muoto(mittaan mukaan pellin vahvuus). Aikoinaan kokeilin kaikenlaisia kepulikonsteja mutta ei niillä oikein siistiä saa....

    Jos jäi epäselväksi niin voin laittaa vaikka kuvaa kun parin päivän päästä ennätän tallille...

    Jaa, oli mulla noista alun kehitysversioista kuvia koneella:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Ja ei niistä noin rujoja tarvitse tehdä, kantsii vähän panostaa niin on sitten jatkossa aina kalut millä tehä jäykkäriä. Jotain 20mm suuntaansa kun tekee korjauspalan isoksi niin riittää sit noitten jäykkäreitten teon jälkeenkin reijän peitteeks :odroll:
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Varmaan hyvä keino, mutta mulla ei riitä prässin mitat lattiapelteihin.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei mullakaan riitä prässin leveys mutta kun tekee sen korjauspalan useammasta "siivusta" niin toi on ainakin yks konsti. Kunnollinen sikkikonehan olis se oikea tyyli, mutta kun korjauspalan hitsaa irrallaan läjään ja saumat hivasee pois niin ihan siistiä saa noinkin.
     
  5. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ei kannata koittaa keksiä pyörää uudestaan. Sikkikone. Huokeimmillaan parin sadan euron molemmin puolin, ja kelpaa satunnaisiin harraste hommiin milliselle pellille.
     
  6. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tein yhteen projektiin lattiapellin jäykisteet käsin naputtelemalla. Hitsasin 40x40x2 putkesta kehikon ja siihen sen muodon mitä halusin. Pelti ruuveilla kehikkoon kiinni ja erilaisiila tuurnilla takomaan muotoa. Hidasta mutta kyllä siihen se muoto syntyy. Kokeilin halpaa sikkikonetta mutta se alkoi notkua jo 0,8 mm pellin kanssa. Se oli lainapeli eikä sen jäykistäminen oikein sopinut asiaan. Varsinaiset pellit on 1,2 mm ja vaatis jo vähän järeämpää kalustoa. Linkitän pari kuvaa kunhan ne löydän.

    Edit: tässä linkkejä, en jaksa edes yrittää saada niitä tänne näkymään...

    Edit 2: viitsinpäs...

    Työkalut:

    [​IMG]

    Tältä pellit näyttää alapuolelta:

    [​IMG]

    ...ja tältä ne näyttää julkisivun puolelta:

    [​IMG]
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Saisko tommoset jäykisteet tehtyä niin että että tekee sen muodon ja vastakappaleen ja painaa vaan ruuvipenkissä kasaan?
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    En usko. Tai sitten pitää olla vallan järkyttävän kokoinen ruuvipenkki :)
     
  9. DX

    DX Double Gearhead


    Taitat urat ne urat koko pellin pituudelle, sit halkaiset pellin niiltä osin joihin et sikkiä halua (matalissa sikeissä keskellä peltiä ei ole välttämätöntä, lämpö auttaa) ja hakkaat pellin tasaiseksi, leikkaat limiin menneen osuuden 0,8 - 1 mm laikalla veke, naputtelet reunat tasalle ja hitsaat kiinni,
    ota etukäteen huomioon sauman jäähtymisestä aiheutuva sisäänvetäminen.

    sopii, kinkkistä tuosakin menetelmässä on harjoittelu.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Taidan kokeilla vielä tuota poravasaraa. Tossa varmaan auttaisi jos alustan tekisi jostain kovemmasta materiaalista, nyt vaan sattui tuo lastulevypala olemaan saatavilla.
    Piiloonhan ne tosiaan jää, pohdin vaan että mitenhän ne tekee jotka kunnon laatua tavoittelee. Ja tuo auto on sen ikäinen että valmiita lattiapeltejä ei siihen ole saatavissa.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    sikkikoneellahan ne.
    Se maksaa ihtensä takasin jos kokonaisen lattian tekee,
    ilman parempaa tietoa sellaisen hankinta vaan perustuu "tuuriin",
    joillakin halpiksilla ei tee juur mitään ja jotkut on suorastaan hyviä.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Saakos sikki koneella tehtyä lokasuojan kaaria?
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hyvännäköistä Minorv8, kiitti kuvista. Noi metallituet varmasti on hyvä apu kun tekee enemmän noita vahvikeuria. Tossa mun tapauksessa niitä uria on tosiaan kaksi uraa rinnakkain, siihen ei oikein vasara mahdu. Toi lastulevyalusta on siitä huono, että jos vasara osuu sivuun, niin peltiin tulee siihen kohtaan tietysti klommo.
    Tuollaset metallituet näköjään tarttisi viittiä tehdä jos parempaa laatua haluaa.
     
  14. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ite naputin bilteman paineilmavasaralla/taltalla mikälie onkaan virallinen termi. Hion yhden taltan pyöreäks päästään ja vedin parilla ruuvilla aina muokattavan pellin 2 x 6 tuumaseen lankkuun kiinni. Taisin kovertaa lankkuun uran jota vasten oli sitten hyvä pärrätä vasaralla. Muistaakseni homma toimi ihan hienosti ilman uraakin koska se puu kyllä antaa periks siellä alla. Pienen harjottelun jälkeen onnistu ihan mukavasti ja on ihan suht nopeaa touhua. Oikeastaan ainoa haaste oli saada tasasyvyistä jälkeä. Jos en aivan väärin muista niin käytin öljyä apuna siinä muokkauksessa. Sen avulla paineilmavasara "liuku" paremmin. Sikkikoneeseen verrattuna tuolla taitaa saada mukavammin sellasia epämääräsiä kaaria.
     
  15. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Saa. Youtubessa on Lazze metalshaping viideoita, joissa homma näytetään.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kiitosta olin koko lazzen unohtanut :odroll:


    Pitäisköhän sanoa parille ammatti metallimiehelle ja ammattikoulun opettajalle, et kattelee youtubea ja lopettaa vastaan inttämisen, ettei muka sikki koneella saa kaaria tehtyä :poff:
     

Kerro tästä muillekin!