Jakolaatikon vaihto probleema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mä_vaan, 14.12.2007.

  1. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    eli toi K10 (oikeastaan 14 kun on pitkälavanen)6.2d+th700r4+np208+10b+10b on menossa kuhan kerkiän niin jakolaatikon vaihtoon!
    Tilalle nostetaan np203 joka on peräisin th350 perästä blasukasta.

    Mutta mutta mitens noi vaihteistojen ulostulo akseleiden pituudet eikös 4x4 th700:ssa ole pitempi kuin 4x4 th350:ppisessä?

    Eli otetaanko akselista 1" pois ja toivotaan että spoorien pituus riittää vai pannaanko joku "spacer" ja pitemmät pinnapultit?

    etukardaani varmaan käy tekee kummin vaan (ainakin jos jatkaa vähä) mutta taka kardaani tarttee varmaan teettää kun jakiksesta puuttuu yoke(kiinnipultattava) ja ainakin "liuku" takakardaanista.

    olis melkein sopiva projekti kardaani mutta sinä on kannakelaakeri joten ristikkojen kulmat menis aika hurjaksi takimmaisessa osassa.

    infoo jos löytyy niin kiitoksia valmiiks.
    takakardaania saa tarjota!!!
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Oiskohan lyhytlavaisen takavetoisen Pick-upin kardaani sopiva?
    Ainakin mulla lyhytlavaisessa 203 jakoaskin perässä äkkiä katsottuna samanlainen(paitsi paljon lyhyempi) kuin pitkässä takavetoisessa.
    Pitkän takavetoisen kardaani olisi liukuvana joutilaana...
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    tossa 4x4_76:n projektikertomus 700:n ja np205:n sovittamisesta toisiinsa, mulla on omassa nyt 700:n perässä 203:n tolla laipalla, eli homma toimii samalla lailla myös siinä.

    pickupissa on niin pitkä takakardaani että sen lyhentäminen ei ole mikään ongelma, blazerissa kävi niin että kardaani kävi jo liian lyhyeksi ja alkoi syömään ristikoita ammupalaksi, lounaakis ja illalliseksikin vielä joten jouduin laittamaan cv-joint kardaanin, eli jakolaatikon päästä tuplaristikollisen akselin jotta homman sai toimimaan ja osat pyörimään.

    [​IMG]

    samoin mulle tuli ongelmia jakolaatikon kepin kanssa, mutta ne ei johtunut mitenkään tosta vaihdosta vaan kulumisesta ja osien sijoittelusta, mutta sen ongelman ratkaisin tekemällä jakiksen 2 keppiseksi.

    [​IMG]
     
  4. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    niin siis liuku on kardaanissa eikä yokessa? jos on niin katotko pituuden ristikosta ristikkoon (lyhin/pisin) ja mnkä laatikon perästä se on?

    kepin kanssa ei pitäs tulla ongelmia kun on ratti karahka.
    mutta takakardaani on toinen juttu kun on np208 jossa liuku yokessa ja np203 jossa liuku kardaanissa ja tietenkään sopivaa kardaania ei ole ei ees aihiota!

    vaihdoiko jakiksen takayoken laippa kiinnetteiseksi? kuvassa olevat näyttäs olevan laippa cv:n jatkona
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    jakiksessa rattikarahka...hmmm... no joo, takayoken vaihdoin tosiaan laippakiinnitteiseksi, vanha kun oli 1310 ristikolle tarkoitettu ja tossa uudessa kardaanissa oli laippakiinnitteinen 1350 cv-nivel.

    laipan ja kardaanin ja 12 pulttisen yoken tilasin Had:lta valmiiksi mittoihin tehtynä.
     
  6. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    niin siis mulla laatikolla orgis ratti karahka ja sulla näytti olevan lattia shifteri joten mulla on enempi tilaa lattialla sitä siis meinasin :eek:

    jäikö sulle ylimääränen jakiksen takayoke? (myy mulle) :wink:
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    onhan tossa vielä tilaa vaikka parille lisäkepille mullakin, en tykännyt rattikarahkasta mettäajossa, koskaan ei tiedä mikä pykälä on silmässä kun osat joustaa toisiinsa nähden, väliin meni vapaalle tai vaihto vaihdetta ilman lupaa :)

    pitäis se yoke tallessa olla, kai se siitä saa.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta kysyn silti että miksi vitussa joku haluaa jeesuksenaikaisen ja dinon painoisen 203 jakiksen 208 askin tilalle :eek: .
    Toi ei ole edes mitenkään vahvempi kuin 208???
     
  9. Rytari

    Rytari Gearhead

    samasta syystä varmaan kun ne vaihtelee 350:jä 700:n tilalle....
     
  10. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    nokun halvalla sai :rotfl:
    en ala todellakaan maksamaan 700e jostain käytetystä np208 joka on jostain purkuautosta joka taas maksaa noin 1000e!

    tarkoitus oli saada tasauspyörästöllinen jakis että sitä NELIvetoa voisi käyttää muuallakin kuin suoraa tai mettässä ajamalla ilman että rikkoo kaikki "heikotlenkit" etu ristikot tms...

    luulis ton np203 kestävän paremmin kun np208 kaikki osatkin on isompia ja painavempia :eek:

    noilla 35" pyörillä ja nykyisillä 3.41 välläreillä ei paljon sitä nelosta tuu käytettyä mutta turbiini lukko on kiva ja toimii myös 3:mos vaihteella.

    varmaan vaihtasinkin laatikon 350 4x4 loc up laatikkoon jos semmonen tulis sopurahaan vastaan. onko niitä edes olemassa???

    RYTÄRI yv:tä pukkaa
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Miksi et korjaa sitä 208-jakista? Siinä on parempi hidaspuoli 203:een verrattuna (2.6:1 vs 1.96:1). Mutta jos kuitenkin sen asennat, niin hommaa vielä 205 ja naita ne yhteeen, saat mukavan 4:1 välityksen 8)

    Kyllä sitä tasauspyörättömälläkin jaksella ajamaan muutenkin kuin suoraan ja metässä, ei sitä kuitenkaan kannata kuivalla asfaltilla käyttää :poff:

    350 toosaa löytyy myös lukkoturbiinilla.

    Niin, ja se pick-up on K10, oli lavan pituus mikä tahansa :D
     
  12. JanneB

    JanneB Gearhead

    Kun nyt ruvetaan desimaaleilla elvisteleen niin laitetaan sitten oikeet numerotkin :rotfl:

    241: 2,72
    208: 2,61
    205: 1,96
    203: 2,01
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Katos vaan, meni 205 ja 203 sekasin :poff:
     
  14. Rytari

    Rytari Gearhead

    aah isotpojat yllätti taas pilkkutiedollaan... mä en tykkää mun 203:sta yhtään... tai no, se kestää vaikka ei ole jakiksen panssari vielä paikallaan... ja siihen ei tarvi viritellä slip yoke juttuja... muuten se on iso, ruma, painava... mites osat... saako niistä mitään apuja.
     

Kerro tästä muillekin!