japadapaduu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 4.2.2017.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Keskeltä.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Siis pitäskö ton linkin toimiakkin?
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Arvaan, että varresta (6,5,4), koska se kohta joutuu sekä venyttävien, että puristavien voimien kohteeksi, mikä ajanoloon rikkoo kidetakenteen.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No nyt näkyy! Ja henk.koht veikkaus ois 4 jos on pakko veikata :D
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En tiedä mistä tuo kanki katkeaa, mutta kerran olen omasta kilpurista löytänyt veivin jossa oli silminnähtävä murtuman alku tuossa hieman nelosen alapuolella.
    Aika lähellä oli katkeaminen...

    Niin, siihen katkeamiskohtaan vähän vaikuttaa tapahtuuko se laakerin kiinnileikkaamisen seurauksena vai vanhuuttaan.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mun veikkaus: jos leikkaa kiinni niin 1-2 välistä (heikoin kohta vedolla). Voima katkaisee 4-5 välistä (puristusvoima nurjauttaa).
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ohuin kohta, joka joutuu rasitukselle lienee 4. Eniten vipuvoimaa taitaa kohdistua kohtaan 7 työtahdin alussa ja ao. kohtaa heikentää tuo pultin reikä. Lisäksi pultti ja aluveivi varmaan elää vähän eri lailla lämmöstä. Toisaalta materiaali ohenee aika paljon kohtaan 6 ja vipuvoimaa on enemmän kuin kohdssa 4. Sanotaan silti kohta 7.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    7-6 tai 4-3 välistä ja ratkeama lähtee terävästä reunasta

    Paljos tollanen veivi kestää ahtopainetta ja paljos maksaa kpl?
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo on nyt niin hyvin tehdyn näköinen, että ei mistään..
    Mutta yleensä terävät kulmat heikentää kappaletta kun niihin tulee jäännityshuiput. Kannattaisko pyöristää terävät pois?
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ajatuksen oli jos opelia lähtee koneesta remppaamaan, niin tekee sitten kerralla niin pitkälle et kampurasta pettää kesto tai männät on muruina öljypohjassa
    Eli veivit jotka kestää sen mitä muukin kone

    Ei ole vielä ainakaan mulle tullut vastaan sellaista missä ois kampura väsynyt poikki tai männistä laet irronnu ehjässä koneessa, kyyl ne taitaa aina olla veivit rusetoinu tai silmä auennu
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Veikataan 10.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sitten mä veikkaan kohtia 3, 4 ja 7
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kohdasta 1, kierroksista ja painavasta männästä johtuen eikä työpaineesta johtuen.
    Tai sitten jostain muualta. Monesti se on kuitenkin kiertokanki joka katkee kun vaikka männänlaki leikkaa kuumuudesta pyttyyn tai kannentiiviste päästää vedet pyttyyn yms. eli kanki on vaan seuraus eikä syy.
    Toivottavasti tässä arvuuttelussa kanki oli syy eikä seuraus:rolleyes:
     
  15. cdi

    cdi Double Gearhead

    Veikataan 7-8 väliltä jos leikkautumista sylinterissä sitten 1-2
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Seiskan paikkeilta.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Jos pultit kestää, niin 6 kohdassa, ja 3-4 välillä (jos moottorissa ajon aikana). Poikkipinta muuttuu suht äkkiä. Niihin kohtiin tulee yleensä kuormituksessa jännityshuippu. Suurin kuormitus tulee puristuksesta (työisku), josta väsyminen ei ala niin helposti, kuin vedossa.
    Kaikki terävät särmät pyöristelisin. Pitäs kattella mitä muut on kirjoitelleet.

    Aika hyvin on muuten kiilloteltu. Nekin naarmut, mitä jää, pitäisi olla kiertikangen suunnassa, eli jännityksen suunnassa (ei tule poikittaista alkusäröä). Väsyminen tulee vastaan vasta 10000 kuormanvaihdon jälkeen, eli siihen saakka voidaan olla myötörajalla. Parin miljoonan kuormanvaihdon jälkeen jännityksen kesto on noin 10-30% murtorajasta! jne. Muuuttva-amplitudisesta väsyttävästä kuormituksesta on kyse. Eli pitäisi laskea enempi niitä isoja kuormanvaihtoja. Toki ne pienetkin vaikuttaa pikkusen.

    Onko murtunut?
    Edit:
    Nyt lueskelinvähän alkua......

    Aiotko vetää/puristaa niin, että murtuu jostain.
    Se on sitten suurella todennäköisyydellä eri kohta, kuin ajossa olevassa moottorissa tapahtuva murtuma. Tuossa edellä vähän sitä selitinkin.

    Kertavedolla pultti katkeaa, tai sitten kohta 2.
    Kertapuristuksella kohdan 3-4 väliltä.
     
    Muokattu: 5.2.2017
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tän aiheen takana on todennäkösisti sellai ettei kukaa arvaa oikein kun se on menny jostain omituisesta paikasta. Joten veikkaan 10.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Älä pidä hullua kauaa jännityksessä....
    Laita mulle edes privaa, niin saan nukuttua! En paljasta toisille tietoa. :cool: Saat paljastaa sen itse.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Yleensä oon ollu tämmösissä oikeessa, tai ainakin lähellä.:D
    Päittäisliike kampurassa voi tehdä yllätyksen?
     

Kerro tästä muillekin!