Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-autossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kustom STW, 4.6.2009.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eli otsikkossa tuo kysymys:
    Mitä kokemuksia Japsiautojen taka-akseleiden kestävyydestä (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-autossa?
    Nuo em. perät ovat mukavan kapeita ja niitä on aika hyvin saatavilla...mutta mites niiden käytännön kestävyys jenkkilotjassa?

    Hiacen perä on lienee 8" (vrt. esim. MoPar 8 1/4) joten tuntuis että noi kestää. Mikäs on muuten Nissan Vaneten perän kanssa? Jostain olin lukevanani että noi olis samaa sarjaa..?
    Hiacen perävälitys lie 4,11:1, mikä lie Vanetessa?

    Hiluxin periäkin on tarjolla, mutta ainakin noi uudemmat on vissiin vähän leveempiä? Ja välitys niissä on 4,3:1 ja siitä ylöspäin.

    Kommentteja?
     
  2. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    :eek: kylhän hiacen perää noi kiihtyvyys ukot käyttää
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    4,11 . 4,19 . 4.33 . 4,39 .4.43...ja oiskos ollu viel 4.45:kin??

    ja kahta ellei jopa 3:mee eri vetarin mittaa....

    joku mun mielest väitti et 700nm pitäis lukkollinen kestää??

    ja sit löyty crowneista saamaa perän-banjo sovitetta mut vetarin reikä ei oo ihan sama, eli veta on hiukan "vinossa"....sieltä crown ja cressida(ja oiskos ollu lite-ace?) puolelta löytyy sit 3,30(?) vissiin harvin ....ja ilman lukkoa...lautaset ei sovi keskenään!!

    vetoakselin rihlat noissa on "arkikäytössä" useen kuluneet....kiihdytys,moottori jarrutus, kiihdytys, jne.....tulee semmonen olkapää siihen booriin ja siitä napsastaa poikki....eli tämä kannattaa ottaa huomioon kun käytettyä hakee!!!

    osia on ainakin ja Veljekset Karpiola oy tekee mututuntunmalla sulle vetarit mitkä kestää varmaan!! ovat noita hiakken vetarei tehneet varmaan joku 100kpl:tta

    :rotfl:
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kiitos asiallisesta vastauksesta.
    Olisko muita kommentteja? Tai käytännön kokemuksia?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eikös tästä aiheesta ole nälkävuoden mittainen ketju jo OD:ssa..
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Voip olla tai voip olla olemati.

    Onkohan `85 Vaneten vetarit samaa kokoa kuin Hiacessa?
    Perän leveys tuossa tuntuis kyllä olevan mukavan kapea.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaneten perä ei taida olla kestävyydeltään samaa luokkaa kuin toi toyotan 8". Joskus aikoinaan kun noita haisulin aksiloita sai 500:lla markalla, ni jotkut kaveritkin niitä käytti rallikäytössä. Samaan rahaan sai johki 8 3/4:n yhden laakerin. Vääntävällä isolohkolla ja n 1500 kilosella autolla ne kesti suunnilleen vuoden raippaa.
     
  8. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tämmönen sivu löytyi noista perävälityksistä. Hieman on Aussi-painotteinen, mutta ehkä tuosta apua on jollekin:

    http://www.difflap.com.au/publications/RATIO.pdf

    Vaneten (C20) kohdalla:
    NISSAN VANETTE C20,VAN,L/O,PETROL ONLY
    3.9,3.7 (eli bensaversio)
    NISSAN VANETTE C20,DIESEL ONLY 8X35
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tehdasvälityksinä tohon haisulin aksilaan sai harvimmillaan muistaakseni 3.7 välläriä, ja noita kolmosella alkavia on kyllä Suomessakin, bussimalleissa kait. Ja jälkituotantona ainakin 4.11 ja tiuhempia saa Precision Gearilta.
     
  10. TATU

    TATU Gearhead

    Jos jollain on joutilaana alle 4 välitystä hiacen perään niin yv:tä kiitos, on toi 4.3 kiva kaupungissa mutta maantiellä alkaa ahistaa..
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    .......lisää vaihteita!! kun toyotaan mannään niin suprasta 6vaihteinen "loora:ja" :wink:
     
  12. forssu

    forssu Gearhead

    Tossa hyvä sivu toyotan perus infosta.
    http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

    Mä löysin aikanaan sopivasti 4runnerin banjon ja casen. Ja summitilita tilasin siihen richmondin vällärin. Muu tulikikin vähän omaa sävellystä...perä kun tuli dragsteriin...

    Minusta taikasana on se V6/turbo siinä toyotan perässä. Pinjoni/case sen verran tukusampi ja sehän se heikko lenkki perässä monasti on. Osia löytyy kyllä. Usan puolella ei oikein 4cyl periä tunnetakkaan...

    Ja jopa cromo vetareita vakio V6 perään saa huomattavasti halvemmalla kun Karpiolan hitsattuja.
     
  13. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    suprasta saa olisko ja 3.67 välityksen.sama murikka.
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    eikös ralliukot käytä Leyland Sherpan akseleita? meillä olisi puskassa lojumassa tuollainen jumalallisen kaunis brittiläinen autoinsinööritaidonnäyte :lol:
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    onko sama "buuli" :eek: eikös supra oo erillistuettu??

    crowneissakin on sama "buuli" mut vetarin paikka/poskilaakeri on edempänä "obaut" 25mm

    celica-supra(ekan korin supra) tais olla valinnaisena jäykällä akselilla mut aikas harvinan taitaa olla....

    olen kyl kattellu et "konepeltimallin"-hiacessa olisw saman näkönen "booli" kuin vanhemissa hiaceissa....mut testaamati on??
     
  16. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    murikka on sama vaikka on erillisjousitettu.uudes hiaces oli lukko ainakin erinlainen
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    ahaa... eli testattu on!!

    sit löytyy varmaan aika harvojakin välityksiä(olettaen et lumppi sopii keskenään poskilaakereihin) kun uudemmissa(92-02) on todella harvoja välityksiä noissa bussi-koreissa....
     
  18. signet

    signet Gearhead

    Juu en vanetin perää laittelis edes väljän slantin jatkoksi kun ei ne tahtonut kestää niitä omia voimanpesiäkään;2ltiisseli ja 1.6bensa,huusivat armoa noidenkin jatkeena.Aziz combact fighterissä huomattavasti kestävämmät murikat...
     
  19. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kaikki on suhteellista.
    Tässä linkissä on vertailtu noiden Nisu-perien ja Fordin vastaavien kestävyyttä.
    http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... tsun_Diffs

    Strength of Differential -- Torque Rating
    Diff Inches Max. torque capacity
    H145 5.71 ~100 lb. ft.
    H150 5.91 ~125 lb. ft.
    H165 6.50 ~225 lb. ft.
    H190 7.49 ~285 lb. ft.
    R200 7.88 ~300 lb. ft.
    Ford 8 8.00 ~325 lb. ft.
    Ford 8.8 8.80 ~500 lb. ft.
    Ford 9 9.00 ~600 lb. ft.
     
  20. hempp2_

    hempp2_ 1st gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Oon ettinyt kilpuriin kestävää perää, kaveri tarjosi vaihdossa erinäisistä lasikuitu ja peltiosista hiluxin perää.

    Perä on 2001 tai 2002 vuoden neliveto hiluxista. Koitin etsiä lisätietoja akselista, mutta en löytänyt kaikkea tarvitsemaani, joten tulin tänne kyselemään.

    Onko tässä ikäluokassa kaikki perät lukollisia? Levylukko vai joku muu?
    Pyysin mittaamaan akselin leveyden ja että onko akseli keskeinen, eikö näissä ole murikka keskellä? Millainen välitys näistä yleensä löytyy?
    Ajattelin vielä varmistaa että akseliin saa hitsattua korvakkeet ripustukselle ja jarruille, eli onhan näissä perinteiset teräs putket?
     

Kerro tästä muillekin!