Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-autossa

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kustom STW, 4.6.2009.

  1. devilman

    devilman 3rd gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    On levymallinen jousi paineinen "luiston rajoitin" mut on 6 pulttiset akselit
     
  2. Fargo

    Fargo Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Lsd lukko siellä on mutta sinne saa ihan mitä lukkoja vaan aftermarket tuotteena. Välitys taitaa olla 4,55 ja se on Toyotan kasituumainen.

    Mä olen noita käyttänyt offroad vehkeissä joten tuttuja vehkeitä ja YLLÄTÄVÄN kestäviä.

    Sitten esin Hj-jojotan alla on 8,8 tuumasia akselei ja välitys niissä 3,7 muistaakseni.
     
  3. devilman

    devilman 3rd gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Eikös lukko kiristy pyörintä eron noustessa? Tuo ei todella sitä tee...
     
  4. Fargo

    Fargo Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Se Toyotan lukko ei ole ihan samanlainen kuin GM:n käkikello.

    Voihan se olla kulunutkin, mulla olis jouten parikin kappaletta noita Toyotan 8-tuumaisen perän kitkalukkomurikoita jos tarviit.

    Offikäytössä on noita kiristeltykin mutta eipä ne oikein oikeaa lukkoa korvaa ainakaan isoilla pyörillä.
     
  5. ip98

    ip98 1st gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Mistähän tuollaisen -89 Hiacen perän 3.xx välityksen löytäisi Suomessa? Laitoin talvella drivetrain.comille kyselyä välityksestä, mutta eivät vaivautuneet vastaamaan.
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Toyota Hiluxin ja Hiacen klumpit on samoja. 8" crownwheel, 31 spline.
    Yleisimmät purkaamovälitykset on 4.110:1 to 4.875:1. Jenkkeihin viety V6 versio oli 3,7:1 välityksellä. Ainakin Australiasta saa uusia 3.5:1, 3.7:1 välityksiä. Näitä ei oo 4WD. Joskus muistasin nähneeni jossain putkassa myös Amerikkalassa myynnissä tota kolmepuolikasta välläriä. Linkkejä mulla ei oo näihin.
     
  7. ip98

    ip98 1st gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Updatea perävälitysasiaan. 3.54 välitys (Nitro) löytyi täältä. http://www.carlsdifferentials.com/
    Löytyy joka koon Toyotan periin välityksiä asennussarjoineen. Kohtuuhinta ja vastailevat hyvin sähköpostiin. Suosittelen. Antavat vielä 2 vuoden takuun välityksille.
     
  8. Jimi

    Jimi Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Nimimerkillä KUPEEVOORTTI:lla on hilux:in lukkoperä 3.??:sen välityksellä chevyn pikkulohkon perässä fordissaan.

    En kylläkään enää muista monenko mutkan (amerikka/australia???) kautta ne kaikki osat lopuksi haalittiin.

    Eiköhän ko. henkilökin vastaile tähän ketjuun, kunhan vain itse-aiheuttamiltaan työkiireiltä ehtii.

    -Jimi-
     
  9. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Missäs Suprissa noita Hiacen banjoon käyvät caset on? Tietää vähän mistä hakea noita harvoja välläreitä..
     
  10. devilman

    devilman 3rd gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    supran perä on "7" tuumanen joka on samanlainen kuin uudemmissa hiaceissa eli -96 ylöspäin ei jäykkä akseli malli. 3.9 on toyotan oma harvin löytyy esim "100"sarjan bensa efi hiacesta ja african mallin jatko hytti takatuuppari hiluksista ja uudesta hiluksista hinta on suolanen +1600e
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Hei, mikä pointti on näiden japsperien lisääminen jenkkeihin ? Kustannussäästö ??? Nurkissa mädäntyvä toijjota ?
    Ei foortin 9" perät kauheasti maksa?
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    En tiedä miten Saloon on kylvetty Fordin ysituumaisia pelloille mutta todellisuus on kuitenkin se että toitsun, erityisesti just hiasen perä on ehkä vieläkin se mitä löytyy purkamoilta/naapureilta/kaverin tutulta jne parhaiten, siitä huolimatta että ns. purkuaihiot alkaa olemaan afrikassa tekemässä sitä viimeistä velkaansa takaisin.

    Toinen juttu on se että se toitsun 8" on todella hyvin suunniteltu akseli, fyysisten mittojensa sisällä. Toki ysituumainen on vahvempi, mutta jos tilanne on se että pitäisi löytää joku tiukempi perä perinteisen 2.7~-3.2 jenkkivälityksen tilalle ja autossa sattuu olemaan 4.5"x5" pulttijako hiase on hyvä vaihtoehto.

    Esimerkkinä:

    Laitoin pari kuukautta sitten OD:n ostopalstalle ilmoituksen ostetaan taka-akseli 8" tai isompi, kokonaisleveys aika isolle skaalalle. En laittanut hintarajaa enkä muita vaatimuksia, vain sen että lukkoja ja välityksiä löytyy jälkituotantona. Ainoa tarjous tuli vanhasta Jeepin perästä johon kyllä saa osia muttei mitenkään erityisen halvalla eikä se ole edes erityisen kestävä

    Olisin voinut teettää suoraan jenkeissä sen ysituumaisen mitoilla suoraan sopivaksi, mutta se olisi kuitenkin jarruineen maksanut sen 2300€ asennusvalmiina tai enemmänkin.

    Sattui sitten niin, että parin sadan metrin päässä sijaitsevalta autojobbarilta (joka roudaa mätiä japseja afrikkaan hurjalla tahdilla) löytyi hiasen taka-akseli täydellisenä, ja yllätys yllätys kyseessä oli kitkalukkoperä neljällä tasauspyörästörattaalla eli parasta mitä suomi-hiaseen on tehty. Hintaakin oli kokonaista 250€. Peruskorjaus vaati yhden stefan, puhalluksen ja maalauksen ja peräöljyt. Jarrutkin ovat ehjät, vaikka perä on vuodelta 1992.

    Välitys oli riittävän lähellä jotta en jaksanut lähteä sitä vaihtamaan, ajan kesän tai kaksi ja vaihdan ehkä ylivaihdeaskin tai sit vaihdan välityksen.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Ah soo.. Eli noihin 80-luvun haisuloihin käy omansa ainoastaan?
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Omasta kokemuksesta tollanen parin sadan perä kestää hienosti saapasta, ysituumainen kestää myös, mutta paljonko sellainen maksaa lukollisena ja 4.3 välityksellä?
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Ja helvetin kestäviäkin ovat mokomat kasituumasiksi.

    Edit. Hidas.
     
  16. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Niin mutku se on hei tojotasta ja se niinku haisee..
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Ja sekin näkökulma pervormanssimielessä että vaikka esimerkkinä se 9" painaa enemmän, ja syö enempi voimaa kuin tojotan akseli.
    Että jos pärjää sirommallakin akselilla niin miksi laahata mukanaan isompaa akselia?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Mikähän siinä on ollut syynä ettei jenkki tehny vahvempia lukkoja? Mun hylsyn alla lojuu nyt tollasella lukolla oleva haiseva beba :rotfl: .
    [​IMG]
    Sattus toi leveyskin olemaan just passeli ja vanteen offsettikin melkein zero.
    [​IMG]
     
  19. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Nipponi miesten ikuinen naurunaihe. Jenkkeihin perä hiluxista ja motti cedricistä :rotfl: Mutta minkäs teet...
     
  20. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Re: Japsiperien kestävyys (HiAce,HiLux,Vanette jne.) USA-aut

    Hyötykäyttöön vaan Tojjotan perät.Ite ostin pari AMC:tä muutamalla satkulla ja toisessa paikallaan Hiacen lukkoperperi.Samapa tuo on sinne alle jättää kun on leveyskin kohdillaan.Matching Numbers hommat kun ei nappaa muutenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!