Jarrujen ilmaus ilman apumiestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja flw-65, 18.3.2011.

  1. flw-65

    flw-65 3rd gear

    :D Tehdessäni jarruremonttia Käkkylään nousi tapetille kysymys mistä apumies polkemaan jarrupoljinta ilmauksen ajaksi ? Tovin aikaa tuskailtuani hoksasin että apumieshän on jo tavallaan sakastissa, six-way -sähkösohva :p :p Mittasin sopivan mittaisen laudanpätkän sohvan ja jarrupedaalin väliin (tukeva pahvinpala suojaamaan sohvan puhvelinnahka verhoilua ), ja sitten vain käskytin sohvaa eteenpäin jolloin järjlstelmään muodostui tarvitttava paine, ja ilmaus onnistui normaaliin tapaan :rotfl: :rotfl:
    Teinkö peräti vuosisadan keksinnön, vai oliko tämä jo vanha sellainen :odroll:
     
  2. virta

    virta Gearhead

    No biltemassakin niitä myydään...tai miten ois pieni letkunpätkä?
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Josta toinen pää ilmausruuviin ja toinen jarrunestepurkkiin ja ohjaamoon polkemaan. Noin mä olen ilmannut :eek:
     
  4. virta

    virta Gearhead

    No sellanen läpnäkyvä letkunpätkä joka lähtee ylöspäin ja taittuu alaspäin,siihen jää aina nestetasku jossa ilmakuplat nousee ylöspäin,tuollakin onnistuu.Toki mainitsemasi konsti on varmempi,mutta tuo yksinkertaisimillaan..
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, en mä sillä etteikö noinkin toimisi. :eek: ilme oli vaan siksi, että mihin tuossa hommassa apumiestä tarttisi :D

    Toi flw-65:n patentti olis kyllä näkemisen arvoinen :lol:
     
  6. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla taas on pieni verkkovirralla toimiva alipainepumppu ja siinä lasipurkki johon pumppu vetää siis sen alipaineen.
    Purkista ohut letku ilmausruuviin ja johan käy ilmaaminen sutjakkaasti.
    Tällä samalla ilmannu myös tuon nestetoimisen kytkimen systeemin, perinnemenetelmin ei saanut ilmoja pois mutta tällä lähti.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Paikallinen Motonet tai hyvin varustettu työkalu tai varaosaputka myy myös paineilma käyttöistä vastaavaa.
    ABS-jarrut kuulemma paras ilmata moisella, pienempi riski että jää ilmaa järjestelmään.
    Nesteiden vaihtokin onnistuu moisella nopeasti..


    Toinen vaihtoehto on myös ylipaineella toimiva laite.
    Parin litran kokoinen pientä painetta kestävä säiliö, mihin kytketään paineensäätimen kautta paineilma. säiliön alareunasta letku mikä tiivistyy ilmausnippaan.
    Toimii kytkimissä ja pärrän jarruissa parhaiten, monipyörä jarruista ei oo kokemusta tuolla laitteella.



    Mutta polkekaa pedaaleitanne ja ihmetelkää miksei ne jarrut ilmaannu aina kunnolla :poff:
     
  8. flw-65

    flw-65 3rd gear

    :wink: Kiitos vinkeistä. Olen ilmaillut erimerkkisten autojen jarruja harrastemielessä yli 30 v. Kerran kävi yhden Cortinan kanssa köpelöt, kun tuli polettua poljnta pohjaan saakka, sillä seurauksella että pääsylinterin kumit porsi :cry: Oli tullut kynnystä sylinteriin ja se hajotti kumit, jäi jarrut ilmaamatta siltä iltaa... :odroll: Olen toki kokeillut ohuella letkulla nipasta säiliöön-periaatteella, ja toimiihan se :p Mutta kyseinen -painetta piiriin-sähkösohvan avulla oli mielestäni senverran hauska ja toimiva konsti että innostuksissani juoksin sitä ilosanomaa kertomaan koko Overdriven laajalle käyttäjäkunnalle :rotfl: En tiedä, mutta minun mielestä ilma lähtee parhaiten paineenalaisena järjestelmästä. Saa toki olla erimieltä, ja kukin ilmata tyylillään :odroll:
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No itellä ei oo ollut muussa kuin tossa yhdessä Oldsissa sähkösohva (mutta siitä vehkeestä kone levisi jo ennen jarruremontointia), mutta ihan perus istuimillakin sama lauta tai putki-viritys on toiminut...
    Tosin helppouden vuoksi olen nykyisin käyttänyt tota letku pulloon menetelmää... :)
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aikaisemmin jo mainittu paineilmalla toimiva alipaineenkehitin on kyllä mainio vehje ilmauksessa ja nesteenvaihdossa. Ja sitä vaihtookin tosiaan kannattaa tehdä jos ajatuksena on muutakin kun vetää vaan niin kauan kun auto jollain tapaa liikkuu.
    Ei silti, sähkösohva-avusteinen on varmaan kuitenkin tyylikkäin kuulemani ilmaustyyli :wink:
     
  11. Larry

    Larry Double Gearhead

    Biltemassa tuollainen paineilmatoiminen (imu)ilmausvärkki
    kustantaa 69e.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voihan sen työkalun verhoilla vaikka Leopardinnahalla jos tyylikkäästi haluaa jarrut ilmata :rotfl:

    Tapoja on monia ja monet niistä aivan turhia...

    Jos pääasiassa harrastaa samaa merkkiä missä on samanlaisia jarrupääsylintereitä, niin voi myös harkita uuden säiliönkannen ostamista ja poraa siihen vanhaan kanteen reiän mihin laittaa paineilmaliittimen... Siihen sitten painetta alentimen kanssa niin ettei kansi lennä ilmaan ja availee vain nippoja... Hoplaa, taas on jarrut yksin ilmattuina :wink:


    P.S. Voi harrastaa myös eri merkkejä, hankkii vain joka autoon uuden säiliönkorkin :wink:
     
  13. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Viimeksi ilmattiin yhen pikapin jarrut pumpattavalla myrkkyruiskulla, kunnei ilmat lähteny menemään jarruun päin polkemalla. Ensin painetta säiliöön jotain kahdesta neljään kiloa, letku klemmarilla kiinni nippaan ja nippa auki. Rupes nesteet vaihtumaan aika liukkaasti. Tosin toisen etujarrun ilmaus meni uusiks, kun itekseni tyhjäilin siinä jarrunestesäiliötä enkä ehtiny lisäämään nestettä ruiskuun ajoissa, niin työnsi vähän aikaa ilmakuplia jarruun. :lol:
     
  14. mikki72

    mikki72 Gearhead

    tai tubeless venttiilin.. :odroll:
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja laittaa ilmaa renkaantäyttöpistoolilla... sekin on vaihtoehto jos ei ole varaa säätimeen ja oikeisiin liittimiin.
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Itellä on kyllä aina kun vaan avaa jarrunipan alkanut sitä nestettä tulla ilmakuplineen...Letku vaan nipan päähän niin ilmaantuu,välillä voi käydä polkaisemassa niin nopeutuu.
    Ei tuo pumppu välttämätön ole jos ei halua hienostella...
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Juu, kyllä letkunpätkällä ja vanhalla jarrunestepullolla on normaalitapauksissa selvinny.
     
  18. Mandula

    Mandula 1st gear

    Minkähänlaiset kierteet noissa jarrusatuloissa on jarruputkille ja ilmausruuville?

    -75 Valiant ja 4-mäntäset satulat.
     
  19. torppari

    torppari 1st gear

    hyvän jarrujenilmaus-kaverin saa kun ottaa vanhasta pissapojan letkusta sen takaisku-venttiilin tai mikälie, mutta päästää nestettä vain yhteen suuntaan. tämän kun laittaa siihen letkun väliin mikä menee jarrusatulasta jarrunestepulloon, ni eipä imaisekkaan kuplaa takaisin kun nostaa poljinta. 8)
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ilmausruuveille 3/8"-24
    Jarruputkille 4 mäntäisissä 3/8"-24
    Jarruletkuille 1 mäntäisissä banjopultille 7/16"-20
     

Kerro tästä muillekin!