Jarrujen teho tulee viiveellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja peltsi, 26.10.2014.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mikä mahtaa aiheuttaa tuollaisen ominaisuuden ku jarruttaa vähän reippaammin niin aluksi tuntuu ettei jarruissa oo oikein lainkaan tehoa mutta kun painaa pari sekunttia poljinta tasasesti niin yht äkkiä jarrujen teho paranee todella hyväksi.

    Luulin että tuo sähköinen alipainepumppu temppuilee mutta saman tekee ilman sitäki.

    Tyhjänkäynnillä alipaineet on 8-10 inch hg mutta vaikka jarruttaessa ne on välillä 20inch hg niin sama juttu.
    Aluks saa painaa jarrua tosissaan ja yht äkkiä tehoa on niin paljon että jarrupoljinta pitää keventää.
     
  2. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Voisko joku jarruletku olla niin huono että paisuu eka ennenkuin männät alkaa liikkuun jarruissa?
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Uudet metallipunosletkut edessä. Muuten metalliputkea. Noi jarrut on ollu tuollaiset niin kauan ku muistan ja pari kertaa pelästyttäneet ku edessä olevat valot on lähestyny vauhdilla ennen ku jarrut on napannu kiinni.
    Eihän toi tehostinkaan ole ku peltilaatikko eli se toimii tai ei toimi. Välimuotoo ei pitäis olla.
    Voiko pääsylinterissä olla jotain vialla että noin tekis?
     
  4. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Mulla oli 86 buickissa sama ominaisuus, oli sit pikkasen ikävä ominaisuus.
    Sillai ne toimi heti kun paino pikkasen etukateen jarrua että pumppu lähti käymään.
    Käsittääkseni tuota tehostinmallia ei ollut kuin vuonna '86 käytössä??
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mulla on toi pumppu 69 chevellessä ja tosiaan oire pysyy vaikka pumpun heivas pois.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollaista viivettä on yhden pyörän jarrussa ollut viallisen jarruletkun takia.
    Sun tapauksessa ahdas, virtausta hidastava kohta saattais olla aiemmin vaikka jossain lähempänä pääsylinteriä olevassa putkessa. Tätä vois testata vaikka niin että avaa ilmausruuvin ja polkaisee reippaasti jarrua, jos neste lentää iloisesti ilman suurempaa vastusta polkimessa, ei vika ole putkistossa.
    Silloin vikaa kannattaa etsiä palojen/kenkien kitkamateriaaleista, vai oletko kokeillut eri paloilla?
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli jarrut "puuttuu" siitä "hirvi tiellä" hetkestä, mut punaisiin himmaillessa toimii normaalisti?
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead


    Just näin ja sitten ku jarrut löytyy, ne ottaa tasasesti kiinni ja tehoja löytyy.
    Koitan noi Artsin vinkit.
    Äsken värkkäsin litran alumiinikannun varastoimaan alipainetta kun tuo alipainepumpun rajakatkaisin on 10inchHg ja sitä luokkaa tulee myös tyhjänkäynnillä. Jos vaan alipaine loppuu kesken kun peruspaine on noin matala.

    Testaukset jää huomiselle.

    Niin ja edessä on uudehkot levyt ja palat. Takana rummut.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vitossa vähän samaa vikaa sit tosin en tiedä, et mikä lie sit siellä on.

    Molemmille puolille taakse on vedetty uudet putket ja toiselle puolelle piti viel letkukin laittaa uus
    abs-yksikön ilmasin niin et emäntä polki jarrua rauhallisesti ja kiristin virtaukseen, eli painetta jarruun ja vuotaessa kiinni sit paine venttiilillä puol pulloa nestettä läpi ja normi ilmaus, jarrut oli mankelissakin hyvät.

    Siinä on taka hyvät levyt ja uudet palat jotka karvan verran ahisteli paksuuttaan, nyt lakannut kun on ajettu, levyt kirkkaat.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ajoin paineella nestettä läpi jarrujärjestelmästä ja lisäsin tuon säiliön varastoimaan alipainetta.
    Rajuja jarrutuksia satasen vauhdista. Kyllä pyörät saa lukittumaan mutta edelleen pieni viive mutta tehoja selvästi enemmän. Rupes palatki ilmeisesti toimimaan paremmin ku aikaisemmin levyt oli ihan kiillottuneet mutta nyt niihin ilmesty hiukan jälkeäki. Eiköhän nyt anneta olla noin ja vaan kovaa käyttöä.
    Miten on voisko tuon Hold-off venttiilin heivata pois?
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mitenkäs jarrupalat? Racepalat ei pidä ennen kuin lämpenee...
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Nyt voisin itsekkin veikata jarrupaloja ku jarrut parani noiden muutosten jälkeen.Nyt jarrupoljin painuu tasaisesti ja jarruvoima kasvaa alun pienen viiveen jälkeen.
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Onko jarruhilkkeet (pääsylinteri / satulat / takasylinterit) mitoitettu toisiinsa sopiviksi (mikäli ei siis ole alkuperäiset)?
    Tuli vaan mieleen kun puhutaan '69 autosta sähköpumpulla, eli jotain modailuja lienee tehty?
     

Kerro tästä muillekin!