Jarruneste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kähmy 545, 19.9.2018.

  1. Kiitos. Mutta jatkan vielä hiukan..Mites nämä racing-litkut? Esim. tässä on kiehumispiste + 269 °C ja on DOT3? Miksei se ole DOT 4 tai DOT 5.1?

    [​IMG]
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Viskositeetti on myös erilainen eri DOT-nesteillä.

    http://www.centricparts.com/files/BrakeFluid.pdf

    Eli tuosta voisi päätellä, että viskositeetin puolesta DOT3, mutta korkeammilla kiehumispisteillä.

    Sitä en tiedä mitä merkitystä sillä on minkäkin kanssa.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Oliko tuo DOT jenkkien tuollainen osasto/virasto, joka on määritellyt luokituksia renkaille, ajovaloille, jarrunesteille yms... asioille, jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen.
    Esim jarrunesteissä DOT3 pitää täyttää väh. tietyt ominaisuudet, DOT4 pitää tayttää väh. tietyt ominaisuudet jne... jotta saa käyttää tuotteessa DOT merkintää.

    United States Department of Transportation (USDOT or DOT)
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Näinhän se lienee kun onhan niitä DOT-valoja ja DOT-renkaita. DOT sitä DOT tätä..
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nojuu, ei ole puhelimella käytössä nuo hymiöt. Mutta on kyllä hiukan typerästi nimetty nuo DOTit, ikäänkuin varmistettu että sekaisin menee taatusti jossain vaiheessa.
     
    KajS ja f34 tykkäävät tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Dot5 on motorpyörässä hyvä kun sitä roiskuu aina kun sitä vaihtaa. Maalipinta ei tykkää kyttyrää. Maalari voi tykätä mut se on sen onkelma.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Selvitin sen verran että dot3 ford laadun kiehumispiste on huomattavasti korkeampi kuin normi dot3. Vastaa dot4 sen puolesta.
    Ja muistin että niinhän se olikin kun viimeksi selvitin :poff:.

    Ja tuolla lienee ollut merkitystä sillon kun dot 4 ei ollut olemassa ja fordilla katsottiin tarpeelliseksi korkeempi standardi.
     
    Muokattu: 20.9.2018
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Henkiin herätys. Nyt kun päivittelen noita Magnumin jarruja isommiksi. Niin mikä ois hyvä hieman parempi neste. Redline? Jos erehtyy vaikka radalle, niin kestäisi ehkä pidempään kuin pari ekaa kurvia... siis neste, jarruista en tiedä. :D
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Motul RBF600 on kanssa toimiva neste kovempaan menoon. Saatavuus hyvä ja hintakin on edullinen
     
    Fuselage tykkää tästä.
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla ei ole koskaan jarrut nesteen kiehumisen takia hävinny radallakaan jos on uutta normi dot4 tai 5.1 ollu. Vettyneet paskat sitten eriasia. Muuten jarrut kyllä monestikin kuumenneet niin paljon että ei vaan normi kitkamateriaali kestä lämpöä. Levyjarruissa edes lämpö kovin tehokkaasti pääse siirtymään nesteeseen, kun männän palaan ottava pinta-ala on kuitenkin aika pieni ja satulan ympärillä jotenkin ilma kiertää. LEvy on jo kierkkan keltainen väriltään siinä vaiheessa kun nesteen kiehumispiste ylittyy.
     
    Fuselage ja jorkkeri72 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!