Jarrupääsylinteri lattian alle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 10.10.2003.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ylläpito varmaan siirtää tämän muualle, mutta ehkä ehdin saamaan asiantuntevilta rodiharrastajilta vastauksen ennen sitä... :wink:

    Minkä auton jarrupääsylintereitä olette käyttäneet rodeissa, kun uusittu kaksipiirinen pääsylinteri on alkuperäisessä paikassaan lattian alla?

    Alkuperäisessä sylinterissä kun on takaiskuventtiilit, niin se toimii vaikka se on putkia ja muita osia alempana. Ylhäällä tulipellissä olleissa sylintereissä ei takaiskua tarvita ja ne ei näin ollen toimi kunnolla jos ne eivät ole kierron ylimpänä osana.

    Kiitos vastauksesta.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Chevy 53lle vastaukseksi: itelläni on lattian alla Volvo farmarin tehostin, semmonen pieni niinkuin uudemmat geeämmäläisetkin on, Volvon sylkylläkin ajelin parit vuodet mut siinä ei piisannu tuotto kun oli jotain 22 ja osia halkaisijaltaan ja polkimet on alkuperäiset mitoiltaan ja vipusuhteiltaan ym. Pyrki poljin painuun kytkinkoppaan kiinni vaikka kuinka sääti tai sitten alko jarrut laahaan kun pidensi välitankoa, no vaihdoin sit Olds 88:sta olevan sylkyn halk. 1 tuuma muistaakseni ja johan alko pelittään, ei painu poljin ja jarrutehokin petraantu. Mul on edessä Camaron 11 "levyt ja takana Chevy II onkoos ne ny 9 vai 9,5 tuumaset rummut. Etupiirissä on 5lbs venttiili ja back 10 lbs vastaava sekä vielä säädettävä linjapaine venttiili että saa suhteen jakautumaan oikein etu/takapään kesken.Toimii.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voit käyttää periaatteessa mitä tahansa sopivaa pääsylinteriä ja lisätä tarvittaessa "residual pressure valven" nestelinjaan. Niitä myy rodikaupat.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, toi volvon 7-9" tehostaja on hyvä ja sopii teholtaan yms, liki kaikkiin noihin eli isompi sen ei tarvi olla, noita linja paine tai kuristus ventileitä saa Pököteistä edullisesti, se on yksinkertainen jarruputkeen tuleva liitin jonka voi sijottaa sinne minne haluaa kuristamaan taka jarrujen painetta, itse siirrän lisäksi säiliön letkujen avulla parempaan paikkaa huollon ja täytön kannalta ...

    :-o :-o :-o
     
  5. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    En ole rodiharrastaja, mutta kuitenkin.

    GM:n uudenmallinen (alumiini) sylinteri ei käy. Tulee ilmavaivoja. (kokemusta)
    Se on tarkoitettu toimimaan reilusti "nokka pystyssä", ja sillä tavalla sitä ei saa asennettua sinne alle.

    Se, mikä pääsylinteri sopii parhaiten riippuu enemmän siitä mitkä jarrut sulla on.

    Kaikissa rumpujarruille tarkoitetuissa pääsylintereissä on esipaineventtiili (se takaisku), joka pitää pienen paineen putkistossa tarkoituksena parantaa jarrujen reagointia.

    Levyjarruille tarkoitetuissa sylintereissä sitä ei välttämättä ole, ja jos onkin, niin sen putkeen jättämä paine on huomattavasti pienempi.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Eipäs nyt sekoiteta paineensäätöventtiiliä ja takaiskuventtiiliä...

    Tämä selvittää!!

    Takaiskuventtiilin toiminta ihmetyttää vielä, koska polkimen pitää kuitenkin myös palautua eli venttiilin on päästettävä toisin päin läpi siinä tilanteessa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-10-10 13:43 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-10-10 14:15 ]</font>
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    sitähän varten on siellä jousi joka palauttaa polkimen eli männän takaisin ja samainen jousi pitää ns esipainetta jarruihin päin,pitäs piirtää niin parhaiten seleviäis.
     
  8. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Mä olen tehnyt pariinkin autoon jarrut niin että olen käyttänyt neste tehostinta joita on ainakin diesel oldseissa ollut ja samasta autosta pääsylinteri ja muutkin jarrut niin hyvä tulee.Pääsylinteri laitettu nimenomaan lattian alle ja toimii,eikä tule tulipeltiin mitään typeriä härveleitä kliiniä olemusta pilaamaan.
     
  9. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Karva,
    oletko rakentanut ton erillisen säiliön/letkusysteemin itse vaiko ostanut valmiina tuollaisen "remote fill" systeemin?
    Mulla olis tarvetta sellaiseen myös.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    täytyy ny kertoo kokemukset ku -53 niin kaaniisti pyyti.
    Kolmenelkus mul on tulipeltis mahdollisimman pieni pääsylkkä eli nissan micra ja viä tulipeltis ,ees on amazonin 3 mäntäset levyt ja takana 4 mäntäset joista puolet käsijarrulle ja puolet käyttöjarrulle.
    A-ssa on pääsylkkä lattian alla ja se on 300-sarjan volvo, etulevyt on 3 mäntä amazon ja takana 740 volvo. A.ssa on paremmat jarrut ainaki noissa nopeuksissa mitä sillä pääsee saa sit nähä ku vaihtaa hemmyn kii riittääkö.
     
  11. lake ender

    lake ender Gearhead

    Itse olen suunnitellut rakentavani jarrut seuraavasti:
    Pääsylinteri/tehostin 240 Volvosta lattian alle. Itsetehty poljinasetelma (vipusuhteet täytyy vielä laskea) Saman vehkeen 4 mäntäset satulat eteen. 11" tuuletetut levyt Toyota Previasta (4,5" jako). 2 lbs residual valve eteen ja 10 lbs taakse. Takana Hiacen 10" rummut. Lisäksi säädettävä venttiili takajarrujen paineelle.
    Nämä siis 36 Ford pikkikseen.
    Kommentteja?
     
  12. Alexik

    Alexik 1st gear

    Enpäs siirräkään :grin:
    Liittyy selkeästi rodin rakentamiseen ja sopinee paremmin tänne kuin tuonne tekniikkaosastoon.
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, eli kattosin tota omaani ja totesin jotta ei hyvä, tein lattian jalkatilaan taasen uusiksi, noi polkimet ja niiden nivellys yms, rupes vaikuttaan hepposelta ...

    Tossa värkissä on nyt volvo 144 eturipustus ja jagge takapää, jarrut on niihin kuuluvat joten olen yhä vakavasti sitä mieltä jotta toi 140 - 240 sarjan vulva tehostettu jarrupää käy ja riittää, niitä paineen säätö sydeemejä yms, venttiilejä en laita mutta noi perus kuristimet takalinjoihin mallia pökötti, tiedättehän ne putkiin tulevat mallit, jotta takapää ei sitten pyri rinnalle ...

    Noista polkimista vielä jotta meinasin käyttää ne org moppe polkimet ja samanlailla nivellettynä kuin aina ennen, mutta ovat kovin hepposet, joten kuis on mitä sanoo katsastus konttorin hemmot jos teen nivelkohdat ja tuki- tai kiinnitys pisteet uusiksi, siten jotta pikkasen kookkaampikin jannu voi paniikissa polkasta jarrut pohjaan pelkäämättä rikkovansa jotain ...

    Entäs sitten kun toi pumppu koneen päällä kiinnostaa ja sitten ei ole enään alipainetta hyväksytäänkös noi sähköiset alipaine pumput, ja tekeekö niillä mitään ...

    Ne säiliön siirto letkut jotka mulla ol, on aivan tavallista osa-kaupan hylly tavaraa, olivat tollasen vajaa metrin pitkät ja kotosin jostain toyota pakusta tai jotain, kuitenkin ne siistimmällä metallijäljitelmä päällysteellä olevat kumi pätkät.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitti. Entä onko kukaan laittanut jarrupääsylinteriä poikittain kojelaudan alle? Näitä näkyy jenkkiläisten projekteissa. Polkimen ja sylinterin välinen kääntömekanismi kiinnostaisi.

    [​IMG]

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-10-20 10:39 ]</font>
     
  15. Humpback

    Humpback 1st gear

    Kyllä tuollaisia mekanismeja on pääkaupunkiseudulla ainakin tulossa muutamiin rodeihin, jos eivät jo ole liikenteessä.
     
  16. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Löytyy varmaankin valmiitakin sarjoja, mutta mietein itsekin samaa aikasemmin ja päädyin itsetekoiseen...

    Käyttää noissa käännöissä symmetrisen kolmion muotoisia palasia. Kolmion yhden kulman pistää kiinnityspaikaksi ja kaksi muuta toimii kääntöpalana.

    Hiukan niinkuin näin: (upeaa paintbrush grafiikkaa...:grin:)
    [​IMG]

    Näin liike pysyis 'suorana' joka taas vakauttaa tota jarrusylinterin toimintaa.

    Heh, säätöä on juu (ja tylsää töissä)... :grin: :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HornetRWB 2003-10-21 16:21 ]</font>
     
  17. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mulla on vallussa pääsylkky pitkittäin kojelaudan alla (sylkyn pääty kuskia kohti). Tosin ei oo tehostinta lainkaan, mut mihimpä sitä tarttiskaan...
     
  18. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Eikös noissa vanhemmissa Dodge/Plymouth/Fargo fullsize-vaneissa (1970-1978) tehostaja ole just tuolla lailla käännetty,
    kun se ei muuten mahtuisi luiskan keulan alle. Paketti taitaa kyllä sellaisenaan olla vähän iso normaalin rodin kojelaudan sisään kätkettäväksi…
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jep, kiitti Hornet havainnollistavasta "Direction Turning Picture For Dummies" -kuvasta. :grin: Taisin ilmaista itseäni epäselvästi, toivottavasti kuvasta on muille hyötyä...

    Jos siis joku on tehnyt kääntöjutut Caprisen käyttöakselin liikeradan mukaan, niin kulmien väliset asteluvut ja reikien väliset mitat kiinnostaa, jotta ei kohdistu turhia voimia ja hilut liikkuu suoraan. Saahan nuo itsekin nopsasti laskettua, mutta jos jollain olis jo valmiina...
     
  20. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    HEH. ite ymmärsin homman vasta kun taittelin tossa pyödällä muistilappua ajankuluksi. Ei kato oikeen ajatus juokse kun joutuu töitä tekeen.. :grin:
     

Kerro tästä muillekin!