Jarruputkienpäiden itse tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kustum4evo, 13.11.2002.

  1. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Onko kukaan tehnyt jarruputkenpäitä itse...

    Ku kävi niin et ajoin 142sen Volvon ruttuun ja kuskinpuol.etukulmassa ollut akku runttas jarrupääsylinteriin ja samalla jarruputkien "jakopisteestä" meni putket poikki ja murtu osittain, et kun irrotteli putkia, niin ne viim. silloin katkes...
    tiedän et Mikkelissä yhdessä tarvikeliikkeessä olis sellainen vekotin,jolla voi "prässätä" ne putkien päät mut en viittis ruveta repimään sitä pitkää putkea irti joka menee perään asti!

    Ja onhan Biltemassakin noita jarruputkenpääntekosarjoja,mut ei viittis ostaa sellaista,ku maksaa 39euroa se kalliimpi ja se halvemman kans varmaan ihan yhtä tyhjän kanssa-ainakin luulis...

    Eli auttakaas miestä mäessä ku auto pitäis saada äkkiä tielle ku nyk.käyttöautokin ostettin käsistä ihan väkisin...
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä olen kokeillut kaverin Biltema-versiota ja kokemukset ei ole hyviä. Meillä duunissa on samanlainen mutta paljon vanhempi ja parempi vekotin. Eikö joku tuttu korjaamo lainais pariksi tunniksi kohtuullista korvausta vastaan (=kossupullo)?
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Bilteemassa ei valmiit jarruputketkaan volvoon maksa mansikoita,juntturikoneen hinnalla saat jo monta valmista putkea...
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    tarvikeliikkeissä on kohtuuhyvin joko valmii-ta jarruputkia tai sitten tilaavat esim Örumilta. Itse ei ilman asianmukaisia työka-
    luja pidä yrittää tehdä jarruputkiin kartioi-
    ta,ei tule mitään.Ja mitä kamalaa on vaihtaa koko pitkä putki, just vaihdoin omaan Dart-
    tiini alkuperäisen tilalle uuden :smile:
     
  5. Sumu

    Sumu Gearhead

    Itse väänsin hiljattain uuden pään mersun jarruputkeen eikä ollut kummoinen juttu.
    Vekotin ei kyllä tainnut olla mikään bilteman vekotin...
     
  6. kane

    kane 1st gear

    kyllä se biltemallakin onnistuu, ensin sen palikan kans ja lopuksi itse puristuskartiolla levitys...
    tosin varmaan on parempiakin olemassa, tahtoo vaan maksaa...
     
  7. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    mulla oli joku motonetin halpamalli. vähän sai väänneskellä enemmän kun normaalisti mutta kyllähän noi kaikki tuli kondikseen. hinta oli jotain sadan markan luokkaa. (siis silloin vielä kun markkoja sai pankista)
     
  8. 67

    67 1st gear

    jaha.olen kyllä bilteman jarruputki työkalulla(luultavasti halvin mahdollinen),tehnyt onnistuneesti jarru ja lauhdutin putkien päitä.meillä töissä on"hienot"ammattilais harraste veh keet,jotka on hanurista.
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo kyllä määkin tein yhden sarjan pilteeman vehkeillä muttakun paikallinen autoliike tekee kaupan päälle päät liikkeessä kun ostaa putkea niin en ole jaksanut vaivautua enää.

    niin ja hyvin se onnistuu bilteman laitteellakin, on vaan huonossa maineessa "jostain syystä". onhan siellä paljon pa**aa mutta aina niistä joku toimii.
     
  10. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    joo,no kaverilla on sellaiset Biltema-vehkeet ja se lupas lainata niitä,pittee tänään kokeilla,jos niillä sais mielen iloisex:eek:
     
  11. Gutless

    Gutless Gearhead

    Saako rahalle vastinetta jos sijoittaa parempaan sarjaan kuin nuo 20-35eur hintaiset perussetit joissa on jopa putkileikkuri mukana?

    Ajattelin että seuraava, parempi ja kalliimpi malli voisi olla Bilteman tuotenro
    191261.

    Suoraa linkkiä en osannut laittaa heidän sivuilta, mutta käykääpä etsimässä.

    Kuva olisi tuommoinen;
    http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1261_l.jpg

    ja sarjalla hintaa 109eur.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Bilteman halpismallilla tekee kun on pehmeätä putkea, mutta ei tahdo onnistua alkuperäisiin koviin putkiin.

    Katsokaa että liittimet ja putkenpäät ovat toisiinsa sopivia. Täällä myivät mulle DIN naaraspään ja SAE urospään "Näitä me ollaan aina myyty". Minkälaisen putkenpään noihin sitten tekisi: SAE vai DIN. Ostin lopulta kokonaan uuden tehdastekoisen putken päineen.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ääini tälle. Ei ihmeitä maksanut kuplan jarruputkisarja valmiiksi tehtynä liikkeessä.
     
  14. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Samankaltaistaisia kokemuksia Bilteman halpismallista.
     
  15. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Ihan kivasti sai sen halvimman pilteeman sarjan kanssa auton alla puristeltua päät, se kalliimpi tekee kyl paremman jälen mut vaatii ruuvipenkin kaveriks elikkäs auton alla ei tarvihe puristella. 6 liitosta taisin sillä halvimmalla tilsiä ja hyvin nuo on toista vuotta pitäneet...

    Tarinoin tuossa yhen autokorjaamon pitäjän kanssa ni se halvempi ei purista oikeenlaisia päitä siihen putkeen, eli on sitten laittomat jos niitä joku menee tarkistelemaan :odroll: Tiedä sitten tuon toden peräisyyttä, mutta on siinä "oikeessa päässä" silmin nähtävä ero siihen halpiksella puristettuun. :-?
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kun on tarpeeksi tavaraa siinä putken kartiossa niin se ruuvipuristus litistää sen kartion tiiviiksi vaikkei se ihan täydellisen kaunis työkalun jälkeen olisikaan. Kun se kerran puristuu tiiviiksi, ei sitä mikään siitä enaa vuotavaksi muuta.

    Voihan sitä hifistellä vaikka niiden kartioiden muodolla, voihan sekin olla oleellista joillekin.
     
  17. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ei kait siltä krympiltä mitään muuta vaadita kuin tuplataitosta "tumpettipäässä"?

    Itse ostin vähän paremman päätelaitteen n. 10 vuotta sitten, ja vaikka se maksoi silloinkin, niin yhtään ei ole kaduttanut. Ei tule eteen sellaista tilannetta, että kesälauantaina pitäisi kiertää kiinni olevia tarvikeliikkeitä että joku tekisi päät putkiin.
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    SAE liittimien kanssa kaksinkerroin taivutettu kartio pää.
    DIN / ISO liittimien kanssa "kupla" pää, sellainen "herkkusienen hattu" :rotfl:

    Kuva päistä Fedhill
     
  19. ripe

    ripe 1st gear

    Onhan sitä joskus tullut 15v. sitte hätätilanteessa tehtyä tää krymppi, vasaralla ja tuurnalla.
    Ei tahdo onnistua ihan kerralla, mut kun muutaman kerran yrittää niin saa sen kyllä onnistuun.

    Suurin ongelmahan siinä on putken halkeaminen sitä krymppiä hakatessa.

    Tommonen biltema-mallin vekotin on hyvä olla joka tallissa, ei tarvi aina lähtee kyliltä kyseleen kuka tekis. Vielä kun usein on ilta myöhä tai sunnuntai kun tulee käyttistäkin korjailtua ja aamulla pitäis päästä sillä töihin.

    Useinmiten nää onkelmathan tulee leimaremontin yhteydessä.
    Mätiä jarruputkia kun ei tahdo saada ehjänä auki...ja tällä munkin käyntis täyttää 30v. Tosin siinä rupee jarruputket oleen jo kertalleen vaihdettu.
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Juu ei oo kaksoiskartiopäiden tekeminen mitään salatiedettä, vaikka (minun mielestäni) siitä jutellaan välillä hirveän hankalana ja taitoa vaativana touhuna...

    Itte ostin kans sen Bilteman setin ja pyöräytin sillä komeat jarruputkenpäät Camaroon.
    Kas tässä kertomusta siitä remontista ihan työkuvien kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!