Jarruputkiston huuhtelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja KOMONEN, 25.10.2025.

1. KOMONEN

KOMONEN 2nd gear

Riittääkö, että vaihtaa nesteet vai voisiko systeemin pestä jollakin aineella? Sakkaa on kertynyt munkin aikana jo 10 vuotta.

2. taunusstyle

taunusstyle Gearhead

Mie oon ruukannu huuhtoa sinolilla ja paineilmalla kuivaus, sitten vaan uudet nesteet sisään. Mutta yleensä on pelkkä nesteiden vaihto riittäny

3. KOMONEN

KOMONEN 2nd gear

Mennään sillä.

4. taunusstyle

taunusstyle Gearhead

Tarkeintähän hommassa on saaha kuivat nesteet järjestelmään vanhojen vettyneiden tilalle eikä välttämättä täysin puhdasta järjestelmää. Ja vaihtelee usiammin nesteet niin puhistuu ;)

5. Kähmy 545

Kähmy 545 Gearhead

Kuinka lähellä sinol ja airol ovat oisiaan?
    Airol ei ainakaan koveta kumiosia.
    Vai oliko airol aerol??
    Paineilmajarrujen jään esto.

6. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Onko neste- ja paineilmajarruissa sama materiaali tiivisteissä?

Mä olen tyytynyt tekemään nesteen vaihdon juoksuttamalla järjestelmän läpi korvaavaa uutta jarrunestettä. Pari tilavuutta kun pumppaa läpi, on aika hyvin vaihdettu paitsi joissain erityisen hölmöissä rakenteissa, kuten HD:n nelimäntäinen satula. Siinä ei sisäpuolella virtaa neste oikein mitenkään, eli auttaa purku osiksi ja sit voi käyttää vaikka saippuaa puhdistukseen (vitsi).

Vaihdoin jopa silikonit (DOT5) pois juoksuttamalla tavallisempaa DOT4 niin monesti, ettei näytteissä ollut yhtään erillistä sekoittumatonta pisaraa. Tämän tein, koska en arvostanut DOT5 yhtä paljon kuin kauppa.

7. mopo-ukko

mopo-ukko Gearhead

Käyttöautossa,eihän mulla muuta nykyään olekkaan,pumppailen aina renkaan kausivaihdon kaverina jonkun verran jarrunestettä joka kulmasta läpi niin pysyvät hyvinä.

8. Vuppe

Vuppe Double Gearhead

Mun oli tarkotus nyt talvella säätää voortista jarrut (taka) ja vaihtaa nesteet samalla, kesällä kosteustestaus nesteestä ja siinä oli vettä rosentin verran ja vaihdoin sillon vaan nesteet säiliöön kun oli ottanut jo "vähän" väriä. (juu eihän se mitään auta) Kesän edetessä ilmeni kuitenkin että nestettä katoaa hiukan ja tehostajan kylki märkä joten nyt tulee sit vaihettua vähän muutakin.

Harleyn nelimäntäset, edessä 2kpl takana 1, hyvin onnas ilmaus kun oli kaikki levällään putsia varten. Käsipumppu apuna, alipaine sellanen.

9. Jouni_K

Jouni_K Gearhead

10. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

En tiedä muista mutta ei tulis kyllä mieleenkään lähteä kaatamaan jarrujärjestelmään mitään muuta kuin jarrunestettä.
    Noi sinolit yms kiehuu jossain 70-asteessa, eli jos jää tippakin vaikka jarrusatulan pohjalle, niin heti kiehuu kun pikkusenkan lämmöt nousee järjestelmässä, kiva ylläri kovemmassa jarrutuksessa:confused:

Toisekseen voin kuvitella millaista touhua on kun paineilmalla puhallellaan sinolin ja jarrunesteen sekoitusta pitkin maisemaa, maaleille voi ainakin sanoa heippa.

Jarrunesteitä vaihtamalla se järjestelmä pysyy kunnossa, vaikka alipainevaihtajalla saa virtausta systeemiin. Ja toisena konstina irrottaa jarrusatulat ja vaikka valuttaa tyhjäksi.

Kerro tästä muillekin!