Jarrusatulan mäntien irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 3181970, 14.1.2011.

  1. 3181970

    3181970 1st gear

    Jaahas, miten saan männät pois/irti kun ei ole mitään special toolsia. Toinen mäntä poksahti pois ilmalla, mutta miten saan toisen kun enää ilma ei ole tehokas. Kyseessä A-kehon etujarrusatulat. Kaipais vinkkejä...

    Kiitti!
     
  2. SolIT

    SolIT 1st gear

    Mä olen vetänyt/pyörittänyt papukaija(siirtoleuka)-pihdeillä, kannattaa laittaa joku rätti väliin, ettei raavi männän pintaa.
     
  3. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  4. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    pumppaat sen pedaalilla sieltä pihalle. siis jos se on kiinni autossa.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näin minäkin tein kun ei muuten lähtenyt. Vitutti vaan kun oli molemmat takasatulat jo irt ja osittain purettu. Ei auttanut muu kuin koota sen verran että pääsi pullauttamaan jarrupaineella.
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jep. tollee nitä on otettu. Joskus joku ilmallakin ja sit jäi sormet satulan ja männäväliin :soosoo: Huuto oli kuulemma kova. mäntä tietty ei tullu kokonaan ulos ja meni vähän vinoon, eikä menny edes takas. :rotfl:
     
  7. sievisam

    sievisam 1st gear

    Toi rasvanippa on hyvä ei tuu liian lujaa pihalle. :wink:
     
  8. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Juuri noin mullekkin kavi ilman kans.kynsi mustaks jne :-?
     
  9. keijon

    keijon 1st gear

    irroitus

    Satula käteen niinpäin että mäntä alaspäin. Satula ylös ja lyöt johonkin tukevaan niin tippuu kyllä. Ei tarvi ihmevirityksiä / työkaluja. Näin itse irroittanut jumiutuneet naarmuttamatta mäntää.
     
  10. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Re: irroitus

    Ja kun oikeen kunnolla on kasvanut kiinni niin satulan voikin viedä romukasaan ennen kuin tuolla metodilla irtoaa.

    Silloin kyllä männissä on jo ruostettakin sen verran että pari naarmuakin menee samaan konkurssiin.
     
  11. 3181970

    3181970 1st gear

    Ilmalla lähti. Ja kyllä muuten lähtee!
     
  12. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Nesteellä turvallisempi irroittaa ku ilmalla, neste ei juuri puristu kasaan.
    Kun mäntä irtoaa, niin paine takaa loppuu samantien.
    Ilmahan puristuu kasaan ja väijyy "jousena" männän takana.
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ja sama kävi kaverilla ku irrotti vanin jarruista mäntää.
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Paineilmalla tullut irroiteltua. Satula ruuvipenkkiin kiinni. Jarruletkuliitännästä paineilmapistoolilla ilmaa rätin läpi sitä "tiivisteenä" käyttäen ja ilmaa maltilla annostellen. Vähänkin kun mäntä liikkuu niin "nytkytellen" ulos. Sopivan paksuista klapia - esim. vasaran varsi - männän ja rungon väliin, ettei pääse ampumaan. Ja kädet pois välistä!
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tuli vastaan satula missä muovimäntä oli jämähtynyt paikalleen. Ruuvipenkillä vääntämällä mäntä narahti muutaman kymmenesosamillin sisäänpäin. Ilmalla ei liikkunut mihinkään vaikka painetta oli reilut 8 baria. Mutta rasvaa paineilmakäyttöisellä pumppuprässillä painamalla lähti mäntä heti liikkeelle.
     
  16. Tauno92

    Tauno92 1st gear

    Erikoistyyli:
    1. Suihkuta liuotusöljyä ja ammu jäädytysaerosolia mäntään
    1. Kampea talttapäällä mäntää ulos mahdollisimman paljon
    3. Hakkaa loput taltan ja vasaran kanssa männän hahloa apuna käyttäen, jos kampeamalla et saa tarpeeksi vääntöä.
    4. Käytä jarruosien puhdistajaa sylinteriin ja mäntään.

    Erikoisesti männänvaihtoon tarkoitettu, mutta hätätapauksessa menee varmasti muutenkin. Hahloon tulee jonkunlaisia jälkiä, mutta ihan pitäväksi jäi omalla kohdalla tiivisteen kanssa.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos on vähääkään ruostetta/jumia niin ekana oon painanut männät sisää ja putsannu sylinterin seinästä paskat pois vd40 (voi käyttää vaikka naftaa jos sellaista nyt kukaan omistaa :confused:) ja hienolla vesihionta paperilla. Sitte rasvaprässillä männät ulos. rasvanipoista löytyy samoja kierteitä kuin jarruletkuissa käytetään. Ei ammu sormille eikä tuu lisää raapooksia.
     
    juko7 ja f34 tykkäävät tästä.
  18. xp

    xp Gearhead

    Onhan siinä eroa kun paineilmaverkoston paine yleensä 8 bar, tai joskus max 15 bar, ja rasvaprässillä helposti 150 bar ja paljon enemmänkin.
    Meinaan jos ei ilmalla liiku.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä olen saanu aina männät ulos satuloista polkemalla ne ulos ihan jarrupolkimella. Välillä on joutunu kyllä polkemaan molemmin jaloin. En tiedä onko merkitystä sillä mutta jalkakyykky ennätys oli semmonen vajaa parisataa kiloa nuorempana. Tiijä sitte mitä sille männälle kohdistuu voimaa.
     

Kerro tästä muillekin!