Jarrut ei ilmaannu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja TPTT, 12.5.2022 klo 15:54.

  1. TPTT

    TPTT 1st gear

    Päiväää, voisko joku vähä jelppiä?

    ongelma on että en saa 3gen camarosta ilmattua jarruja.

    aikanaa vuoti takaa mut se vuoto on korjattu ja nyt vaihoin eteen uudet satulat ja koitin vajaa tunnin ilmata niitä mutta ilmaa vaa tulee eikä tuu jarrupolkimeen minkään näköstä tuntumaa.. mistä johtuu? Koitin täältäki lukee jo mut en kunnon selkoo saanu.. joku venttiilikö pitää jotenni lukittaa? Nii ja jarrutehostimen vaihoin myös.. luin myös että se pääjarrusylinteri ois pitäny ilmata mutta enpä ilmannu ni se nyt ainaki vois jotenni vaikuttaa siihe? Luulis kyl et se ilmaantus samalla..
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko satulat oikein päin? Eli ilmanipat ylimpänä? Pääjarrusylinterissä jos on ilmaa, niin neste ei liiku. Eli eka ilmaat sen.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä ilmaan Camaron (2gen) jarrut nykyään niin, että pääsylkän säiliöön pusken painetta, jolloin neste valuu piireille tuupaten ilmat mennessään. Se on osoittautunut varmaksi tavaksi. Tätä tarkoitusta varten olen väsännyt pääsylkän kanneksi ns. ilmauskannen, jossa venttiili paineilmalle. Myös ihan fillaripumppu riittää paineen tuottoon.

    Mä ilmaan pääsylinterin aina, jos se on päässyt tyhjenemään. Pääsylkän jälkeen olevan proportioning valven päässä oleva pikku nappi kantsii lukita, jos ilmaa perinteisellä poljinmenetelmällä. Jos se namiska ei ole lukittu, ja painat painetta polkimella ilmanipan ollessa auki, sen sisällä oleva luisti sulkee sen jarrupiirin --> Ilmaaminen ei silloin onnistu.

    Joskus saattaa toimia myös painovoimainen ilmaaminen.
    Eli huolehdit, että pääsylkässä on nestettä, avaat ilmanipat ja odottelet kun alkaa valumaan. Sitä kautta se ilmakin sitten pakenee.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  4. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo satulat on oikein päin.. ja joo eli ilmaan ekana sen pääsylinterin.. eikös sen pääsylinterin pysty ilmaa siinä paikallaa? Ja mites jos pusken sitä painetta sinne säiliöön ni pitääkö se ilmata yks nurkka aina kerrallaa? just tuosta napista luon mut saakeli en kyl tajua missä siinä on nappi :D ja miten se lukitaa?
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pääsylinterin ilmaamisessa on tärkeää rauhalliset liikkeet. Itse olen ilmannut sen aina ruuvipenkissä, ja painanut perinteisellä (puu) ruuvipuristimella mäntää sisään, jolloin sieltä on kaikki ilma tullut pihalle. Varmaan onnaa paikallaankin, mutta rau-hal-li-ses-ti.

    Painemenetelmällä mä olen aloittanut kauimmaisesta jarrusylinteristä ja yksi kerrallaan edeten. Mä taisin oman propovalven napin lukita jollain puristimella, tms.
    Yleensä se on siellä toisessa päädyssä. Se pullahtaa sieltä ulos kun piirille painaa painetta.

    Tältä se anyway näyttää. Mulla se nappi on tuolla 'Metering valve' päädyssä. Se tosin voi olla että sen vaikutus olikin vain etupiirille. On nimittäin aikaa kun viimeks on sitä tarvinnut lukita...

    [​IMG]


    Sit täältä kantsii kans haeskella / kysellä:
    https://f-bodyfinland.com/foorumi/forum/58-jarrut/
     
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ensimmäisenä tarkista polkimen vapaaliike
     
  7. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu jospa tuo noilla ohjeilla onnistus, kiitos!
     
  8. TPTT

    TPTT 1st gear

    Meinaatko niinku sitä et kun poljinta rupee painaa et siinä tulis vähä niinku ”tyhjä liikekohta” ennenku tulee vastusta?
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Vapaaliike polkimella polkimen pitää ainakin yleensä liikkua jonkin verran ennen kuin mäntä lähtee liikkeelle. Jos poljin kantaa niin ei sylinteri voi saada nestettä säiliöstä
     
  10. TPTT

    TPTT 1st gear

    Niijoo, joo no pitääpäs tarkistaa se
     
  11. Nupa

    Nupa Gearhead

    Just vaihdoin caminoon rumpujen tilalle levyt enkä myöskään viittiny ilmata jarrusylkkää ruuvipenkissä kuten ohjeissa lukee.
    No eihän sitä saanu ilmattua paikallaan, ei saanu edes nostettua perää tarpeeks että olis ollu sylkkä vaakasuorassa joten loppujenlopuksi sylkkä irti, ruuvipenkkiin ja ilmaus ja takasin ni sit toimi.
     
  12. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu minäki sen suosiolla irrotin, en kokeillu ees paikallaa ilmata :D jospa viikonlopun aikana laittelis kuntoo jarrut ja äkkiä leimalle
     

Kerro tästä muillekin!