Jarrut ei ilmaannu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja TPTT, 12.5.2022.

  1. TPTT

    TPTT 1st gear

    Päiväää, voisko joku vähä jelppiä?

    ongelma on että en saa 3gen camarosta ilmattua jarruja.

    aikanaa vuoti takaa mut se vuoto on korjattu ja nyt vaihoin eteen uudet satulat ja koitin vajaa tunnin ilmata niitä mutta ilmaa vaa tulee eikä tuu jarrupolkimeen minkään näköstä tuntumaa.. mistä johtuu? Koitin täältäki lukee jo mut en kunnon selkoo saanu.. joku venttiilikö pitää jotenni lukittaa? Nii ja jarrutehostimen vaihoin myös.. luin myös että se pääjarrusylinteri ois pitäny ilmata mutta enpä ilmannu ni se nyt ainaki vois jotenni vaikuttaa siihe? Luulis kyl et se ilmaantus samalla..
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko satulat oikein päin? Eli ilmanipat ylimpänä? Pääjarrusylinterissä jos on ilmaa, niin neste ei liiku. Eli eka ilmaat sen.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä ilmaan Camaron (2gen) jarrut nykyään niin, että pääsylkän säiliöön pusken painetta, jolloin neste valuu piireille tuupaten ilmat mennessään. Se on osoittautunut varmaksi tavaksi. Tätä tarkoitusta varten olen väsännyt pääsylkän kanneksi ns. ilmauskannen, jossa venttiili paineilmalle. Myös ihan fillaripumppu riittää paineen tuottoon.

    Mä ilmaan pääsylinterin aina, jos se on päässyt tyhjenemään. Pääsylkän jälkeen olevan proportioning valven päässä oleva pikku nappi kantsii lukita, jos ilmaa perinteisellä poljinmenetelmällä. Jos se namiska ei ole lukittu, ja painat painetta polkimella ilmanipan ollessa auki, sen sisällä oleva luisti sulkee sen jarrupiirin --> Ilmaaminen ei silloin onnistu.

    Joskus saattaa toimia myös painovoimainen ilmaaminen.
    Eli huolehdit, että pääsylkässä on nestettä, avaat ilmanipat ja odottelet kun alkaa valumaan. Sitä kautta se ilmakin sitten pakenee.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  4. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo satulat on oikein päin.. ja joo eli ilmaan ekana sen pääsylinterin.. eikös sen pääsylinterin pysty ilmaa siinä paikallaa? Ja mites jos pusken sitä painetta sinne säiliöön ni pitääkö se ilmata yks nurkka aina kerrallaa? just tuosta napista luon mut saakeli en kyl tajua missä siinä on nappi :D ja miten se lukitaa?
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pääsylinterin ilmaamisessa on tärkeää rauhalliset liikkeet. Itse olen ilmannut sen aina ruuvipenkissä, ja painanut perinteisellä (puu) ruuvipuristimella mäntää sisään, jolloin sieltä on kaikki ilma tullut pihalle. Varmaan onnaa paikallaankin, mutta rau-hal-li-ses-ti.

    Painemenetelmällä mä olen aloittanut kauimmaisesta jarrusylinteristä ja yksi kerrallaan edeten. Mä taisin oman propovalven napin lukita jollain puristimella, tms.
    Yleensä se on siellä toisessa päädyssä. Se pullahtaa sieltä ulos kun piirille painaa painetta.

    Tältä se anyway näyttää. Mulla se nappi on tuolla 'Metering valve' päädyssä. Se tosin voi olla että sen vaikutus olikin vain etupiirille. On nimittäin aikaa kun viimeks on sitä tarvinnut lukita...

    [​IMG]


    Sit täältä kantsii kans haeskella / kysellä:
    https://f-bodyfinland.com/foorumi/forum/58-jarrut/
     
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ensimmäisenä tarkista polkimen vapaaliike
     
  7. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu jospa tuo noilla ohjeilla onnistus, kiitos!
     
  8. TPTT

    TPTT 1st gear

    Meinaatko niinku sitä et kun poljinta rupee painaa et siinä tulis vähä niinku ”tyhjä liikekohta” ennenku tulee vastusta?
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Vapaaliike polkimella polkimen pitää ainakin yleensä liikkua jonkin verran ennen kuin mäntä lähtee liikkeelle. Jos poljin kantaa niin ei sylinteri voi saada nestettä säiliöstä
     
  10. TPTT

    TPTT 1st gear

    Niijoo, joo no pitääpäs tarkistaa se
     
  11. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Just vaihdoin caminoon rumpujen tilalle levyt enkä myöskään viittiny ilmata jarrusylkkää ruuvipenkissä kuten ohjeissa lukee.
    No eihän sitä saanu ilmattua paikallaan, ei saanu edes nostettua perää tarpeeks että olis ollu sylkkä vaakasuorassa joten loppujenlopuksi sylkkä irti, ruuvipenkkiin ja ilmaus ja takasin ni sit toimi.
     
  12. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu minäki sen suosiolla irrotin, en kokeillu ees paikallaa ilmata :D jospa viikonlopun aikana laittelis kuntoo jarrut ja äkkiä leimalle
     
  13. TPTT

    TPTT 1st gear

    Nyt on jarruja ilmailtu, painovoiman avulla.. elikkäs nyt kun auto on sammuksissa niin poljin tuntuu kovalta eikä painu pohjaan pikkuhiljaa niinkuin ennen, mutta kun auton laittaa käyntiin niin sillon se painuu pohjaan just huomasin että jarrutehostimesta lähtevästä letkusta mikä menee moottoriin niin siinä ei oo ollenkaan takaisiniskuventtiiliä välissä…. Miten se vaikuttaa tuohon? Onkoha tuo nyt syypää
     
  14. 383

    383 Gearhead

  15. TPTT

    TPTT 1st gear

  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Eipä kai pitäisi olla muuta kuin tuo. Myös 2gen Camarossa sama homma.
    Kun ilmasit painovoimaisesti, niin valuiko nestettä nipoista ns. asiallisesti ja pistitkö merkille että tuliko mukana ilmaa? Sitä valutusta yleensä on syytä pitää päällä aika pitkään (tunti...kaks...enemmän?).

    Sit jos pääsylkkä on sulla ao. kuvan kaltainen, niin siihen olisi sikahelppo tehdä sellainen painekansi. Jos jostain löytyisi yksi ylimääräinen korkki, niin siihen vain reikä johon tiivistää pyöränventtiilin. Sillä saisi puskettua paineella katkeamattoman nestepatsaan pääsylkästä piireille varmuudella.

    Toinen on tietty pääsylinterin kunto. Itselläni (2gen Camaro) vanhan pääsylinterin seinämässä oli syöpymiä, joiden kautta tuli tietenkin ilmaa. Se aiheutti harmaita hiuksia ja polkimen pohjaan menoa.
    Pääsylinterin vaihdolla sain yhdet hieman sun tapausta vastaavat jarruongelmat torpattua. Mulla tosin disc+drum tyyppinen kombo, jossa yksi osa poljintuntumaa on takarumpujen säätö. Käsittääkseni GM:n disc+disc -jarrut ovat aina olleet vähän haastavat.

    [​IMG]
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Puhku ja puhalla. Se on yksisuuntaventtiili.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kannattaa antaa tosiaan nesteen valua vapaasti ensin ja jos saa pikku painetta säiliöön niin hyvä.
    Imulaitteella jos on saa imettyä myös työsylinteriltä päin.
    Sitten lopuksi normaali ilmaus kaverin kanssa ja kannattaa huomata ettei sitä jarrupoljinta saa pumpata kun kanit nussis.
    Se on tyypillinen virhe...muka kerätään painetta, VÄÄRIN ! Se vaan vaahdotta sen nesteen ja ilman, jolloin ilmaaminen vaan vaikeutuu.
    Rauhallisesti poljinta ylös ja alas, ei ole mitään syytä kiirehtiä, hitaasti hyvä tulee.
     
  19. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo tuli ilmaa, pari tuntia pidin aina yhtä nippaa auki..tosin etujarrut ilmasin paljon huolellisemmin kun taka.. enää ei eestä ainaka tullu ilmaa ni voisin kyl käydä kaikki jarrut läpi vielä silleen että teen sen painekannen.. jospa ne siitä sitten rupeis toimimaan
     
  20. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo kaverin kaa saatii ilmattua jarrut loppuu, nyt toimii
     

Kerro tästä muillekin!